• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
یکشنبه 21 خرداد 1402
کد مطلب : 194150
+
-

توجه بیشتر به استان‌های کمتر توسعه‌یافته

یادداشت
توجه بیشتر به استان‌های کمتر توسعه‌یافته

سیدحمیدرضا کاظمی؛ عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس

سفرهای استانی رئیس‌جمهور در شرایط فعلی و با وجود مشکلات متعددی که وجود دارد، پدیده خوب و پسندیده‌ای است که مردم را به حضور مسئولان دل گرم می‌کند. به هرحال تصمیمات مدیریتی مهمی در این سفرها اتخاذ می‌شود که در صورت اجرایی شدن، دردهای مهمی از مردم را دوا می‌کند. البته در کنار نقاط قوت این سفرها باید نقاط ضعف آنها را نیز به رئیس‌جمهور و اعضای کابینه دولت سیزدهم گوشزد کرد تا این سفرها بازدهی حداکثری داشته باشند.
در کنار استان‌های توسعه‌یافته یک‌سری استان‌های در حال توسعه وجود دارد که وقتی اولویت‌ها را در سیاست‌های سفر استانی بر تکمیل پروژه‌های بالای 50درصد و تخصیص اعتبار به آنها می‌گذاریم، اینگونه در واقع حق استان‌های کمترتوسعه‌یافته ضایع می‌شود؛ چراکه این استان‌ها معمولا پروژه‌های کمتری دارند و اندک پروژ‌ه‌های آنان نیز پیشرفت زیر 50درصدی
داشته‌اند.
در حضور آقای رئیسی نیز این موضوع را متذکر شده‌ام که اگر می‌خواهید فاصله بین استان‌های توسعه‌یافته و توسعه‌نیافته را کم کنید باید چند مورد را مدنظر قرار دهید:

 نخست، دولت سیزدهم تمرکز خود را در استان‌های توسعه‌یافته بر تکمیل پروژه‌های با پیشرفت بالای 50درصد قرار دهد و تا این پروژه‌ها به اتمام نرسیده، پروژه جدیدی را شروع نکند.
 دوم، در استان‌های کمترتوسعه‌یافته تمام تلاش دولت برای اجرای پروژه‌های جدید و تکمیل آن به اندازه 50درصد و یا بیشتر باشد.
رئیس‌جمهور محترم با توجه به این دومورد قطعا سفرهای استانی بهتر با بیشترین بازدهی را خواهد داشت.
اما هدف رئیس‌ دولت سیزدهم از دور دوم سفرهای استانی چیست؟ دور دوم سفرهای استانی رئیس‌جمهور با هدف بررسی و ارزیابی تصمیم‌ها و اقدامات انجام‌شده در دور اول سفرهای استانی انجام می‌شود.
در حقیقت در دور جدید سفرها قرار است موانع و مشکلاتی که از دور اول باقی‌مانده حل شود تا دیگر مانعی برای پیشبرد پروژه‌های هر استان وجود نداشته باشد. از دیگر اهداف دور دوم سفرهای استانی می‌توان به ارزیابی عملکرد مدیران استان و دست‌اندرکاران آن اشاره کرد. در این راستا نیز رئیس‌جمهور و معاون اجرایی ایشان در سفر قبلی خود به خوزستان از جابه‌جایی و انفصال چندین نفر از مدیران این استان خبر دادند.
 همچنین نمایندگان مجلس به آقای رئیسی پیشنهاد کردند تا تکمیل پروژه‌های دولت قبل و یا پروژه‌هایی که در دور اول سفرهای استانی شکل گرفته، در دوره‌های بعدی سفرها در دستورکار دولت قرار بگیرد. مخصوصا در استان‌های کمترتوسعه‌یافته و یا توسعه‌نیافته این امر ضرورت بیشتری
پیدا می‌کند.
متأسفانه در دولت گذشته توجه کمتری به این استان‌ها شد و منجر به عقب‌ماندگی آنان نسبت به باقی استان‌ها شد. اما با همکاری خوب مجلس یازدهم با دولت فعلی تلاش شد تا همگی استان‌ها به اندازه نیازها و ظرفیت خود از بودجه1402 بهره‌مند شوند.
همانطور که می‌دانیم 20درصد از بودجه کشور استانی و 80درصد آن ملی است. اما نباید به همین حد از بودجه استانی اکتفا شود بلکه باید از آن بخش بودجه که ملی و یا بخشی که در اختیار شخص رئیس‌جمهور است به نفع سفرهای استانی کمک گرفت تا از عقب‌ماندگی آنان جلوگیری شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید