• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 16 مهر 1397
کد مطلب : 33310
+
-

همشهری بررسی می‌کند؛ سناریوهای حرکت بازار سهام تا پایان هفته

ثبت بزرگ‌ترین سقوط؛ بورس‌آماده بازگشت

با سقوط 4.2درصدی بورس در مبادلات دیروز درکمتر از 3ساعت، 35هزار میلیارد تومان از ارزش سهام شرکت‌های بورس کاسته و بزرگ‌ترین سقوط تاریخ بورس ثبت شد.
به‌گزارش همشهری، یک هفته بعد از کاهش ارزش دلار واکنش بورس به نزول ارزش دلار همچنان ادامه دارد به‌طوری که در مبادلات روز گذشته هم این رویه نزولی ادامه یافت و شاخص کل بورس تهران ظرف چند ساعت 7665واحد معادل 4.2درصد افت کرد و در همین مدت 35هزار میلیارد تومان از ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس کاسته شد و ارزش کل بازار سهام از 817هزار میلیارد تومان به 782هزار میلیارد تومان رسید. در چنین شرایطی به‌نظر می‌رسد سایه ابهام همچنان بر سر بورس سنگینی می‌کند و تا قیمت دلار در یک منطقه مطمئن تثبیت نشود نمی‌توان به‌طور دقیق در مورد آینده شاخص بورس تحلیل دقیقی ارائه کرد زیرا به لحاظ بنیادی یک همسویی آشکار بین قیمت دلار و شاخص بورس وجود دارد و هر زمان که قیمت دلار افزایش می‌یابد شاخص بورس هم با یک تأخیر زمانی با رشد مواجه می‌شود زیرا ارزش جایگزینی شرکت‌های بورس با نرخ دلار محاسبه می‌شود و زمانی که قیمت دلار رشد می‌کند ارزش ریالی سهام شرکت‌ها ارزان‌تر محاسبه می‌شود، در نتیجه جذابیت بیشتری برای خرید پیدا می‌کنند. بر این اساس انتظار می‌رود با رفع ابهام در مورد قیمت دلار و تثبیت آن در یک محدوده قیمتی، بازار سهام همچنان با یک فراز و نشیب مواجه باشد. از نظر تحلیلگران تکنیکال هم چنانچه شاخص بورس در منطقه 170هزار واحد مورد حمایت قرار نگیرد این احتمال وجود دارد که تا مرز 150هزار واحد نزول کند. اما بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که قیمت دلار به‌زودی در یک منطقه مشخص تثبیت خواهد شد و این موضوع ابهام‌های موجود را در بازار رفع خواهد کرد به این معنا که شاخص بورس در منطقه 170هزار واحد بار دیگر مورد حمایت خریداران قرار می‌گیرد. کارشناسان معتقدند شاخص بورس تا‌کنون در حال تطبیق خود با دلار 4 تا 5هزار تومانی بود بنابر این چنانچه قیمت هر دلار آمریکا در محدوده 8 تا 10هزار تومان هم تثبیت شود باز هم پتانسیل‌های زیادی برای رشد بورس وجود دارد. تحلیلگران همچنین تأکید می‌کنند روند نزولی بازار سهام ظرف چند روز آینده به پایان می‌رسد و بار دیگر بازار سهام وارد یک روند صعودی می‌شود و این بار شاخص بورس تا مرز 210هزار واحد پیشروی خواهد کرد.

بازار حمایت خواهد شد

محسن عباسی، مدیرعامل مشاور سرمایه‌گذاری اماکو در تحلیل اوضاع بورس گفت: اگر چه دیروز شاخص بورس به سرعت منطقه حمایتی 180هزار واحدی را از دست داد اما این نزول یک اصلاح موقت است و می‌توان انتظار داشت که شاخص بورس از امروز، دوشنبه، بار دیگر وارد روند صعودی شود. او درباره دلایل نزول بورس گفت: به لحاظ فنی قیمت دلار یک محرک پر قدرت برای کاهش شاخص بورس بود اما باید درنظر داشت که حجم معاملات بورس که یک مولفه اثر‌گذار در روند بازار است در مبادلات دیروز از سطح مطلوبی برخوردار بود؛ ضمن اینکه تصویب قانون FATF در مجلس یک پیام مثبت برای سهام گروه بانکداری و خودروسازی در بورس است و می‌تواند به رشد سهام این دو گروه منجر شود.
او تأکید کرد: با توجه به حجم معاملات انجام شده در بورس می‌توان انتظار داشت شاخص بورس در منطقه 170هزار واحد مورد حمایت قرار بگیرد و بعد از آن وارد یک دوره صعودی تا 210هزار واحد شود. عباسی با بیان اینکه اگر شاخص بورس بیش از این نزول کند احتمالا تا مرز 150هزار واحد کاهش خواهد یافت ادامه داد: احتمال اینکه شاخص بورس تا مرز 150هزار واحد نزول کند بسیار کم است، با این حال چنانچه این اتفاق رخ دهد بار دیگر روند صعودی بورس از همین منطقه آغاز می‌شود. او درباره اثر‌گذاری قیمت دلار بر بازار سهام گفت: چنانچه قیمت هر دلار آمریکا در محدوده 10هزار تومان هم تثبیت شود باز منجر به رشد ارزش سهام شرکت‌های گروه پتروشیمی خواهد شد چرا که با فرض تثبیت قیمت هر دلار آمریکا در این محدوده باز هم درآمد شرکت‌های این گروه 2برابر رشد خواهد کرد.

اصلاح طولانی خواهد شد

با وجود اینکه برخی تحلیلگران معتقدند شاخص بورس ظرف چند روز آینده دوباره صعود خواهد کرد، بهزاد صمدی یک کارشناس دیگر بازار سرمایه معتقد است شناسایی دوره نزول به راحتی امکانپذیر نیست و این احتمال وجود دارد که دوره نزول مدت بیشتری طول بکشد اما او هم مانند سایر کارشناسان دلیل اصلی نزول بورس را کاهش دلار ارزیابی و تأکید می‌کند: تصویب قانون FATF به کاهش ارزش دلار منجر شد و این موضوع زمینه نزول بورس را فراهم کرد از سوی دیگر با توجه به سررسید خرید‌های اعتباری سهام بسیاری از سرمایه‌گذاران از ترس نزول بیشتر ترجیح دادند سهام‌شان را بفروشند که این موضوع هم به نزول بورس دامن زد. او گفت: با کاهش قیمت دلار و ایجاد جو نزول در بازار سهام که منجر به افت ارزش سهام شرکت‌های بزرگ ازجمله معادن و فلزات و پتروشیمی شد، سهام بقیه شرکت‌های بورس هم با نزول مواجه شدند و بازار تحت‌تأثیر یک جو هیجانی قرار گرفت.
صمدی درباره پیش‌بینی روند شاخص بورس در روز‌های آینده گفت: اصلاح زمانی شاخص از اهمیت زیادی برخوردار است با این حال منطقه 165 تا 175هزار واحد منطقه‌ای است که شاخص بورس از نظر تکنیکال باید مورد حمایت قرار بگیرد و بازار سهام بار دیگر وارد دوره صعود شود. او افزود: چنانچه شاخص بورس بیشتر از این نزول کند این احتمال وجود دارد که تا محدوده 155هزار واحد کاهش یابد اما بار دیگر رشدش را از سر خواهد گرفت.
یک تحلیلگر دیگر بازار سرمایه هم درباره احتمال بازگشت شاخص در مبادلات امروز در کانال شخصی خود نوشت: به لحاظ تکنیکی منطقه 174هزار و 947واحد منطقه حساسی برای شاخص است و احتمال برگشت شاخص از این منطقه بسیار زیاد است. حسین زمانی‌درمزاری اضافه کرد: درصورت نزول شاخص از این منطقه احتمالا شاخص تا مرز 158هزار واحد افت خواهد کرد.مجید سوری مدیرعامل کارگزاری پارسیان هم با اشاره به اینکه اکنون بسیاری از افراد براساس تجربیات سال‌های گذشته و برای جلوگیری از ضرر، سهام خود را می‌فروشند، گفت: بسیاری از فعالان بازار به‌دلیل افزایش حجم فروش تحریک‌شده و سهام خود را به‌فروش می‌رسانند. 


دیدگاه
جای نگرانی نیست


نایب‌رئیس هیأت مدیره بورس و مدیرعامل تامین سرمایه تمدن هم ضمن پاسخ به شایعه نقش حقوقی‌ها در نزول سنگین روز‌های شنبه و یکشنبه پیش‌بینی کرد بازار بسیار سریع به شرایط عادی باز خواهد گشت. محمودرضا خواجه‌نصیری توضیح داد: نکته اصلی ماه‌های اخیر این است که بورس به روند صعودی همیشگی عادت کرده و این عادت در رفتار سرمایه‌گذاران هم شکل گرفته است. به همین دلیل با نخستین روند نزولی، تفکر و باور سرمایه‌گذاران دچار تردید می‌شود. وی با اشاره به سابقه سیر نزولی طولانی بورس در سال‌های 84،93 و... و نبود نقدینگی کافی برای جمع‌آوری سهام، ادامه داد: با توجه به اینکه نگاه اغلب سرمایه‌گذاران به روند بازار است، اکثرا با قطع سیر صعودی اقدام به فروش سهام ازجمله سهام ارزنده می‌کنند و بازار هم در هر نقطه‌ای اقدام به اصلاح می‌کند. این کارشناس با بیان اینکه شرایط فعلی نسبت به گذشته قابل مقایسه نبوده و هم‌اکنون نقدینگی لازم برای جمع‌آوری سهام وجود دارد، افزود: با درنظر گرفتن همه واقعیت‌ها، پیش‌بینی می‌شود بازار بسیار سریع جمع شود و به وضعیت عادی برگردد. بنابراین جای هیچ نگرانی نیست و سرمایه‌گذاران به شایعات توجه نکنند. خواجه‌نصیری در پاسخ به سؤالی مبنی بر شائبه نقش حقوقی‌ها ازجمله تامین سرمایه تمدن در شروع نزول بازار گفت: چنین شایعه‌ای به‌هیچ‌وجه و به‌هیچ نحوی درست نبوده و نباید به اینگونه مسائل توجه کرد. همه آمارها قابل دسترس بوده و همگان می‌توانند با بررسی داده‌ها و آمارها، صحت و سقم این شایعات و شبهات را شناسایی کنند.


مکث
کاهش نسبی قیمت دلار روی موج FATF

دیروز تصویب لایحه CFT به‌عنوان بخش چهارم از لایحه اصلی FATF در مجلس به کاهش ارزش دلار در مبادلات منجر شد. با تصویب این لایحه بخشی از محدودیت‌های نقل و انتقال‌های ارزی ایران رفع خواهد شد و می‌تواند به افزایش جریانات ورودی ارز به ایران منجر شود. تحلیلگران بر این باورند در صورتی که این لایحه در مجلس تصویب نمی‌شد نقل و انتقال‌های ارزی در ایران با دشواری‌های بیشتری مواجه و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران از آبان‌ماه حتی به حصر مالی ایران در نظام تجارت بین‌الملل منجر می‌شد. تحت‌تأثیر همین رویداد دیروز قیمت هر دلار آمریکا که در پایان مبادلات روز شنبه به 13هزارو 700تومان رسیده بود در ابتدای صبح به 12هزار و 500تومان و سپس در مبادلات عصر به 13هزار و 500تومان رسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید