• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 14 مهر 1397
کد مطلب : 33051
+
-

شناسنامه‌دار کردن انبارهای مرکزی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی: تاکنون برای فعالان اقتصادی و انبارهای کالای استان 104 هزار و 903 پروانه صادر شده است

گزارش
شناسنامه‌دار کردن انبارهای مرکزی

مریم جباری| اراک- خبرنگار:


در شرایطی که هرروز خبر کشف انبارهای احتکار کالا در کشور به گوش می‌رسد، یکی از تدابیر دولت برای جلوگیری از این عمل خلاف قانون شناسنامه‌دار کردن انبارها با هدف دسترسی به اطلاعات دقیق و شرایط واقعی انبارهای نگهداری
کالاست.

 ثبت اطلاعات انبارها در سامانه جامع انبارها باعث می‌شود اطلاعات روز انبارها در اختیار نهادهای نظارتی قرار بگیرد و انبارهای خالی سرشار از اجناس احتکارشده نشود.
 سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی از سال 95 در این زمینه فعالیت می‌کند و توانسته است رتبه دوم کشور را در شناسنامه‌دار کردن انبارها به خود اختصاص دهد. به گفته معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی 2102 انبار در سال 95 و 40 هزار و 471 واحد انبار در سال گذشته و 1337 واحد نیز در نیمه نخست امسال در این استان شناسنامه‌دار شدند. 


ثبت نام 42 درصدی فعالان اقتصادی در سامانه جامع انبارها

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی می‌گوید: سامانه انبارها و مراکز نگهداری کالا براساس ماده 23 آیین‌نامه اجرایی مواد 5 و 6 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، با هدف مبارزه با قاچاق راه‌اندازی شده است. سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز در این طرح با همکاری جهاد کشاورزی، ادارات کل راه و شهرسازی، اقتصاد و دارایی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دانشکده علوم پزشکی و شهرداری‌ها سیلوهای متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی و... را شناسنامه‌دار می‌کند. 

«محمدرضا حاجی‌پور» با اشاره به صدور 104 هزار و 903 پروانه برای فعالان اقتصادی و انبارهای کالای استان بیان می‌کند: از این تعداد 43 هزار و 910 فعال اقتصادی در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند که 42 درصد از ظرفیت استان به حساب می‌آید. از تعداد واحدهای ثبت‌نام شده در این سامانه از آغاز این طرح تاکنون 38 هزار و 804 مورد ثبت‌نام‌ها براساس اطلاعات دریافتی از استان، 3282 مورد براساس تبادل داده بین سامانه‌ای و 1824 مورد براساس مراجعه خود افراد به سامانه و خوداظهاری افراد بوده است. 

وی در ادامه تصریح می‌کند: از دیگر مزایا و اهداف اجرای این طرح می‌توان به نظارت بر گردش کالا و دسترسی به آمار و میزان موجودی کالا در انبارها، مجوزدار کردن کار فعالان اقتصادی و جلوگیری از قاچاق کالا اشاره کرد. در این سامانه مشخصات و آدرس مالک انبارها باید به صورت دقیق ثبت شود تا میزان کالاهای ورودی و خروجی برای جلوگیری از قاچاق کالا و ارز شفاف باشد در غیر این صورت دسترسی به اطلاعات با مشکل مواجه خواهد
شد. وی با اشاره به فعالیت سامانه‌ای با عنوان «داشبورد» می‌افزاید: از طریق سامانه داشبورد تکمیل فهرست بازرسی، ابلاغ کتبی سامانه جامع انبارها و مراکز ذخیره کالا به مالکان انبارها و همچنین رصد انبارهای مبدأ و مقصد در سامانه انبارها امکان‌پذیر خواهد شد. 


جلوگیری از احتکار کالا 

معاون سیاسی امنیتی استاندار مرکزی نیز در مورد اهمیت مبارزه با کالای قاچاق و ارز در شرایط اقتصادی فعلی می‌گوید: یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین اهداف مبارزه با قاچاق کالا و ارز دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی مورد توجه و تاکید مقام معظم رهبری 
است. 
«فتح‌الله حقیقی» بیان می‌کند: قطعاً پدیده قاچاق کالا و ارز در شرایط اقتصادی امروز که دشمن به آن دامن زده است می‌تواند به اقتصاد کشور و به ویژه اقتصاد استان صنعتی مرکزی ضربه‌های بسیار محکمی را وارد کند، بنابراین در این زمینه همه دستگاه‌ها باید همکاری و تعامل لازم و کافی را برای مهار این معضل داشته 
باشند. 
وی ادامه می‌دهد: از مهم‌ترین مواردی که می‌تواند در زمینه قاچاق کالا دارای اهمیت بسیار باشد، اقدامات فرهنگی و آگاه‏سازی‌های عمومی در جامعه است چراکه با آگاه و آشنا کردن مردم با مشکلاتی که قاچاق کالا و ارز ایجاد می‌کند، می‌توانیم از مشارکت مردم در زمینه برخورد با این مهم استفاده کنیم. 

معاون سیاسی امنیتی استاندار مرکزی با اشاره به فعالیت مثبت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در زمینه شناسنامه‌دار کردن انبارها می‌افزاید: قطعاً ثبت انبارها در سامانه مربوط به این بخش می‌تواند روند کاری دستگاه‌های نظارتی را بسیار آسان‌تر کند. این اقدام در زمینه جلوگیری از احتکار کالا در استان گامی بسیار تأثیرگذار خواهد بود. 
حقیقی با اشاره به ضرورت قرار گرفتن لیستی از همه انبارهای استان در دبیرخانه مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار می‌کند: قرار دادن این لیست در این بخش از تخلف برخی افراد که نگاهی منفعت‌‌طلبانه‌ دارند، جلوگیری خواهد کرد. 


افزایش کشفیات کالای قاچاق در استان 

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان مرکزی در زمینه اقداماتی که به منظور مبارزه با کالای قاچاق، احتکار کالا و ارز در استان انجام شده است، می‌گوید: از ابتدای امسال تاکنون با اقداماتی که به صورت منسجم و با برنامه‌ریزی در استان صورت گرفته، 333 میلیارد ریال کالای قاچاق در این استان کشف شده که نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است. 
«مجید طاعتی» در ادامه با تشریح اقدامات مثبتی که در زمینه مقابله با کالای قاچاق در استان وجود دارد، بیان می‌کند: 1243 پرونده قاچاق در سازمان جمع‌آوری و فروش املاک تملیکی استان باز است که 675 فقره پرونده معادل 55 درصد این پرونده‌ها دارای حکم قطعی است. 

وی با اشاره به وضعیت سایر پرونده‌های موجود در زمینه قاچاق کالا در استان ادامه می‌دهد: از 1243 پرونده کشف‌شده در زمینه مبارزه با قاچاق کالا و ارز 453 فقره معادل 36 درصد بدون حکم، 99 فقره دارای حکم ستاد اجرایی فرمان امام و 6 فقره جزو پرونده‌های تجدید نظر هستند. 
طاعتی با بیان این‌که سامانه جامع انبارها در زمینه مبارزه با کالای قاچاق و شفاف‏سازی عرضه کالا در بازار نقش بسیار مهم و تأثیرگذاری را داشته است اظهار می‌کند: از سال 95 و ابتدای طرح شناسنامه‌دار کردن انبارها 43 هزار و 910 واحد در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند. با توجه به این آمار، مرکزی رتبه دوم کشور را در این زمینه به خود اختصاص داده است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید