• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 14 مهر 1397
کد مطلب : 32971
+
-

تعریف واقعی هزینه‌ها

محمدرضا حیدری| رئیس شورای اسلامی شهر مشهد:

در پایان برنامه پنجم قرار بود سهم حمل‌ونقل عمومی 40 درصد افزایش یابد، اما این امر تحقق پیدا نکرده است و در حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری و برون‌شهری همه آمارها به زیان حمل‌ونقل عمومی است. برای مثال سال 95 در مشهد 26 درصد از این سهم تحقق یافته است و در سال 96 کاهش پیدا کرده است. همچنین در حمل‌ونقل برون‌شهری استفاده از وسایل نقلیه شخصی افزایش داشته است و فقط در حوزه حمل‌ونقل هوایی تغییراتی مشاهده می‌شود. سوال اینجاست که چرا با وجود همه این تلاش‌ها واقدامات، همچنان روند به ضرر حمل‌ونقل عمومی است. جامعه‌شناسان و محققان معتقدند اگر مردم در یک مساله دچار رنج و گرفتاری باشند، آن مساله اجتماعی است.

با توجه به این‌که موضوع حمل‌ونقل و ترافیک عمومیت دارد پس این مساله‌ای اجتماعی است. برای یافتن ریشه این مساله اجتماعی اگر به جامعه سیستمی نگاه کنیم و جامعه را متشکل از چند خرده‌نظام اجتماعی بدانیم، تاثیر اینها در شکل‌گیری این مساله اجتماعی بسیار مهم است. این خرده‌نظام‌های اجتماعی باید نقش خود را برای جلو‌گیری از یک مساله اجتماعی ایفا کنند.  در حوزه حمل‌ونقل خرده‌نظام اقتصادی و خرده‌نظام سیاسی که باید تصمیم قاطعانه بگیرد عملا نقش خود را ایفا نمی‌کنند و ما با یک مساله اجتماعی مواجهیم.

در موضوع هزینه حمل‌ونقل با وسیله شخصی و عمومی تا زمانی که استفاده از وسیله حمل‌ونقل شخصی ارزان باشد، همه تلاش‌هایی که می‌کنیم فقط در حد فروکش‌ کردن برخی از بحران‌ها و چالش‌هاست. لذا دولت و مجلس باید این شجاعت را داشته باشند هزینه استفاده از وسیله شخصی را به گونه‌ای تعریف کنند که افراد استفاده از وسیله نقلیه عمومی را ترجیح دهند. اگر درتعریف واقعی هزینه‌های پارکینگ‌های حاشیه‌ای، در مقوله مکانیزم قیمت سوخت و عوارض ورود خودرو‌های شخصی به مناطق مرکزی شهر تدابیر لازم اندیشیده نشود، تلاش‌های ما در حد رفع برخی از چالش‌ها و بحران‌هاست و نمی‌تواند مشکل اساسی ما را در حوزه حمل‌ونقل حل کند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید