• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 16 دی 1396
کد مطلب : 3293
+
-

موش‌های تهران نروژی هستند

طبق آمارهای موجود، جمعیت موش‌های پایتخت حدود 2 میلیون برآورد شده است

گزارش
موش‌های تهران نروژی هستند

 تهران چه تعداد موش‌ دارد؟ موش‌های آدمخوار تهران از کجا آمده و در کجا زندگی می‌کنند؟ اگر زلزله‌ای رخ دهد، آیا شهروندان از دست موش‌ها می‌توانند جان سالم به در برند؟ همه این سؤالات طی روزهای گذشته مورد بحث قرار گرفته‌است. درحالی‌که مسئولان شرکت ساماندهی مشاغل شهر تهران تعداد موش‌های پایتخت را حداکثر 2میلیون می‌دانند، اما برخی اظهارنظرهای غیرکارشناسی، جمعیت این‌گونه جانوران در پایتخت را بالغ بر 50میلیون اعلام کرده‌اند. نژاد موش‌های تهران نروژی است که با رنگ خاکستری در جوی‌های آب و اطراف سطل‌های زباله دیده می‌شوند.

به‌گزارش همشهری، سال 94برای نخستین بار اعلام شد که تهران یک میلیون و 400هزار موش دارد. این رقم دقیق از موش‌های پایتخت و طرح آمارگیری از آنها بسیار مورد توجه قرار گرفت. بعد از آن طرح مبارزه با موش‌ها آغاز شد و بیش از 300نیروی آموزش‌دیده برای مبارزه با این جانور موذی در سطح شهر فعالیت‌شان را آغاز کردند. چند‌ماه بعد هم مدیرعامل وقت شرکت ساماندهی تهران در سال 94خیلی دقیق و با عدد و رقم اعلام کرد که تعداد 400هزار موش در تهران طی فعالیت چندماهه کاهش یافته ‌است. در واقع تلاش برای از بین بردن موش با تلاش 300نفر در عرض چندماه منجر به کاهش 400هزار موش پایتخت شد. با استقرار مدیریت جدید شهرداری تهران، باز هم صحبت از موش‌های پایتخت به میان آمد. این‌بار اما آمار اولیه موش‌های تهران 2میلیون اعلام شد. اما خوشبختانه مسئولان امر سخنی از به کارگیری اکیپ‌های شکار موش به میان نیاورده‌اند.

چندی قبل رئیس مرکز مدیریت محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران از برخی خبرها درخصوص حضور موش‌های آدمخوار در پایتخت در زمان بروز زلزله احتمالی انتقاد کرد. صدرالدین علیپور با بیان این مطلب افزود: موش به‌عنوان یک آفت در اکوسیستم شهری در همه جای دنیا وجود دارد. وی با اشاره به اینکه استفاده از سموم شیمیایی برای کنترل جمعیت موش، هم به‌دلیل آلودگی ایجاد شده برای آب‌های زیرزمینی و خاک و هم بخارات و گازهای ناشی از آن ضررهایی دارد، گفت: اخیرا برای کنترل جمعیت موش‌ها در دنیا استفاده از سموم بیولوژیک، تله‌های چسبی، خوراک‌های عقیم‌کننده و حتی استفاده از تفنگ‌بادی رایج شده است.

رئیس مرکز مدیریت محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران به وضعیت پایتخت در این خصوص اشاره کرد و گفت: در ماه‌های آخر دوره قبل شهرداری تهران این موضوع کمی رها شده بود ولی برنامه‌های جدی از سوی مدیریت شهری تهران برای کنترل و کاهش جمعیت موش‌ها با روش‌های بی‌خطر برای محیط‌زیست در دست اجراست. وی افزود: اما اینکه عنوان شده است این موش‌ها آدمخوار هستند اغراقی بیش نیست و بازی کانال‌های مجازی برای جلب مخاطب است. مناطق 10، 11، 17و 15براساس برآورد بیشترین جمعیت موش پایتخت را در خود جای داده‌اند. این جانور با قدرت زایش حدود 30تا40موش در هر سال، یکی از سریع‌الرشد‌ترین جانورانی است که در محیط انسانی به تولیدمثل می‌پردازد.

 

سوغات فرنگ

براساس برآورد‌ها جمعیت موش‌های پایتخت هم‌اکنون 2میلیون پیش‌بینی می‌شود که نژاد آنها نیز از نوع موش‌های نروژی یا همان رت‌هاست. این موش‌ها چاق‌تر از سایر موش‌ها بوده و هوش بالایی در به خاطرسپردن مسیرهای تردد دارند. قدرت زایش این موش‌ها نیز بالاست و در هر سال می‌توانند تا 3بار زایش داشته باشند. کاهش فضاهای زندگی آنها ازجمله لایروبی مسیل‌ها و انهار، مرمت و بهسازی جداره‌های جوی‌ها و نهر‌ها و همچنین انتقال بموقع زباله در شهر باعث شده‌است تا شرایط زیستی این جانداران به‌تدریج کاهش یابد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید