• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 11 مهر 1397
کد مطلب : 32649
+
-

آفتی که هلو و انار دوست دارد


محمدیاسین دهقان|‌ یزد- خبرنگار:

حفظ باغ‌ها در زمانی که منابع آبی روز به روز فقیرتر می‌شوند دشوارتر خواهد بود. از این رو باید مشوق‌هایی برای باغدار در نظر گرفته شود تا در این شرایط، باغ خود را سرزنده نگه دارد. زمانی که درآمد باغدار محدود است و هزینه‌های نگهداری و مبارزه با آفات سنگین و بازار فروش نامناسب است، باغداران بیش از همیشه نیازمند حمایت هستند.

از جمله آفت‌هایی که این سال‌ها باغداران استان را درگیر کرده آفت مگس مدیترانه‌ای است که خسارت آن بیشتر متوجه محصول انار است.  مدیر کل حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان می‌گوید: آفت مگس مدیترانه‌ای در 6 شهرستان استان شامل اردکان، میبد، تفت، مهریز، یزد و اشکذر گسترش دارد و در باغ‌های میوه این شهرستان‌ها با توجه به این‌که باغ‌ها درهم هستند و همه نوع میوه میزبان آفت هستند، رخنه کرده است.

«مرتضی فتاحی اردکانی» می‌افزاید: هلوهای زودرس، زردآلو، انجیر، انار و خرمالو میزبان‌های اصلی این آفت هستند، اما هلو حساس‌ترین میوه‌ به این آفت است. این آفت از خرداد ماه که هلوهای زودرس درمی‌آیند، وارد باغ می‌شود و به‌تدریج تا آبان ماه متوجه درختان انار می‌شود.

وی از اقدامات انجام‌شده برای مبارزه با این آفت را برگزاری کلاس‌های آموزشی، توزیع بروشورهای فنی، نصب بنرهای اطلاع‌رسانی در مکان‌های عمومی، برگزاری جلسات با مسئولان و توزیع مواد و تجهیزات کنترل آفت بیان می‌کند. فتاحی می‌گوید: سال گذشته با تمهیدات لازم و عملیات به‌موقع باغداران حدود 95 درصد خسارت آفت را مهار کردیم و خسارت را با روش‌های مختلف مبارزه به حداقل رساندیم و امسال هم پیش‌بینی می‌شود که در همین حد خسارت به باغ‌ها وارد شود.

وی با بیان این‌که امسال محصول انار بیشتر از سال‌های قبل است ادامه می‌دهد: هرچند نوسانات نرخ ارز هزینه مبارزه با این آفت را افزایش داده و قیمت فروش انار نسبت به سایر محصولات کشاورزی بسیار پایین است، امسال هم توانستیم با همراهی کشاورزان عملیات مبارزه را به‌خوبی انجام دهیم و با اجرای به‌موقع عملیات کنترل آفت، خسارت را به حداقل برسانیم. 

فتاحی تاکید می‌کند: البته در همین شرایط باغ‌هایی که رها شده‌اند و از آنها نگهداری نمی‌شود همچنان درگیر آفت خواهند بود و خسارت قابل توجهی خواهند داشت. مدیر کل حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان در میان اقدامات حمایتی از کشاورزان به برگزاری کلاس‌های اطلاع‌رسانی و آموزشی اشاره می‌کند و می‌گوید: شبکه مراقبت و پیش‌آگاهی برای این آفت تعریف شده است و کارشناسان بخش خصوصی استخدام شده‌اند، به طوری که هر 400 هکتار در اختیار کارشناس قرار داده شده و وی وظیفه آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی را بر عهده دارد.   

این خبر را به اشتراک بگذارید