• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 14 دی 1396
کد مطلب : 3262
+
-

گفت‌وگو‌های تلفنی روحانی با اردوغان و مکرون

هیچ کشوری درباره امنیت مردم خود مسامحه نمی‌کند

دولت
هیچ کشوری درباره امنیت مردم خود مسامحه نمی‌کند

حسن روحانی، رئیس‌جمهور در دو گفت‌وگوی تلفنی با امانوئل مکرون و رجب طیب اردوغان همتایان فرانسوی و ترکیه‌ای خود تاکید کرد مردم درچارچوب قانون آزادند تا انتقادات و اعتراض خود را بیان کنند. او به مکرون گفت: ترویج خشونت به هیچ عنوان ارتباطی با آزادی‌های مشروع، نقد و بیان مطالبات ندارد و هیچ کشوری درخصوص امنیت مردم خود مسامحه نمی‌کند.  به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی در تماس تلفنی رجب طیب اردوغان با وی، ضمن ابراز خرسندی از روند مثبت همکاری‌های 2کشور در حوزه‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی، تصریح کرد که با اجرای طرح‌های در دستور کار دو کشور، بی‌تردید در سال‌جاری میلادی شاهد جهش و تحرکی اساسی در روابط تهران - آنکارا به‌ویژه در حوزه اقتصادی خواهیم بود. رئیس‌جمهور همچنین تسریع در همکاری بانک‌های دو کشور ازجمله در سواپ ارزی و استفاده از پول‌های ملی را ضروری خواند و گفت: تقویت همکاری‌های بانکی و تسهیل امور گمرکی، نقش مهمی در توسعه و تقویت روابط برجای خواهند گذاشت.

رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور ترکیه درباره نقش برخی رسانه‌های غربی و صهیونیستی در ایجاد ناآرامی در کشورها و ازجمله در ترکیه، گفت: حضور مدبرانه و آرام بخش پلیس ایران در ناآرامی‌های محدودی که اخیرا در برخی از شهرها شاهد بودیم، نشان‌دهنده این است که ما به امنیت و ثبات کشور اطمینان کامل داریم و با توجه به حضور گسترده مردم در مخالفت با آشوبگران‌، امنیت و آرامش کامل خواهیم داشت. رئیس‌جمهور ترکیه همچنین با اشاره به برخی ناآرامی‌ها در روزهای اخیر در ایران به حوادث مشابهی که برخی قدرت‌ها در کشورش ایجاد کرده بودند، پرداخت و گفت: ترکیه ثبات و امنیت ایران را از ثبات و امنیت خود جدا نمی‌داند. اردوغان با اشاره به عملکرد رسانه‌های غربی و اظهارات مقام‌های ارشد آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه برخی ناآرامی‌ها در ایران اظهارداشت: ما تبلیغات رسانه‌های غربی را علیه خودمان دیده و به اظهارات تکراری و مداخله‌جویانه افرادی مانند ترامپ و نتانیاهو عادت کرده‌ایم.

مکرون: نقش سپاه قدس را انکار نمی‌کنیم

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه هم در گفت‌وگو با روحانی با اشاره به اینکه به هیچ عنوان نقشی که سپاه قدس در نابودی داعش داشته را انکار نمی‌کنیم و قدردان این حضور هستیم، بر ادامه گفت‌وگو‌ها و رایزنی‌ها برای تدوین نقشه راه در مسیر توسعه ثبات منطقه و کمک به حل بحران انسانی در یمن تأکید کرد.

حسن روحانی در این گفت‌وگو با انتقاد از اینکه یک گروهک تروریستی در پاریس پایگاه داشته و علیه ملت ایران فعالیت کرده و مردم را تحریک و ترغیب به خشونت در ایران می‌کند، گفت: از دولت فرانسه انتظار داریم تا در راستای مبارزه با تروریسم و خشونت به وظیفه قانونی خود در قبال این گروهک تروریستی عمل کند. روحانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در برجام به تعهدات خود در چارچوب مقررات و همکاری با آژانس پایبند است، افزود: برجام توافقی بین‌المللی و به نفع همه بوده و همه باید برای پابرجا ماندن این توافق تلاش کنیم. وی ادامه داد: تا زمانی که احساس کنیم از منافع برجام برخورداریم به آن پایبند خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های موشکی و دفاعی ایران هرگز ناقض قطعنامه‌های بین‌المللی نیست، تأکید کرد: سلاح ما برای دفاع از کشورمان است و هرگز نسبت به دستیابی به آنچه باید برای دفاع از کشورمان داشته باشیم، تردید نخواهیم کرد. روحانی با بیان اینکه امروز در ایران دمکراسی دقیقی حاکم است و نمونه بارز آن در انتخابات ریاست‌جمهوری با حضور پرشور ملت پای صندوق‌ها، در پیشگاه جهانیان به نمایش درآمد، افزود: ترویج خشونت به هیچ عنوان ارتباطی با آزادی‌های مشروع، نقد و بیان مطالبات ندارد و هیچ کشوری درخصوص امنیت مردم خود مسامحه نمی‌کند. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز در این تماس تلفنی با اشاره به اینکه فرانسه نسبت به اجرای برجام کاملا پایبند بوده و آن را به نفع صلح و ثبات بین‌المللی می‌داند، بر ضرورت ادامه گفت‌وگو‌ها و رایزنی‌ها برای ایجاد ثبات و آرامش در منطقه و پایان دادن به نا آرامی‌ها در یمن، سوریه و عراق تأکید کرد.

 

  تعویق سفر وزیر خارجه فرانسه

 

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، سه‌شنبه‌شب در یک تماس تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند و تصمیم گرفتند که سفر ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه به تهران به تعویق بیفتد. بنابر اعلام کاخ الیزه، مکرون و روحانی در این تماس تلفنی که برنامه‌ریزی آن پیش از شروع اعتراض‌ها در ایران انجام شده بود، به این توافق مشترک دست یافتند اما دلیلی برای آن اعلام نشده است. وزیر امور خارجه فرانسه قرار بود روز جمعه به‌منظور فراهم کردن مقدمات سفر امانوئل مکرون به ایران به تهران سفر کند. درصورت انجام سفر مکرون، وی نخستین رئیس‌جمهور فرانسه خواهد بود که از سال1976 تاکنون به تهران می‌آید. کاخ الیزه همچنین اعلام کرد که تاریخ جدید سفر وزیر امور خارجه این کشور از طریق کانال دیپلماتیک تعیین خواهد شد و تبادلات میان تهران و پاریس طی هفته‌های آینده ادامه دارد. اگرچه علت تعویق سفر ژان ایو لودریان به تهران اعلام نشده اما به‌نظر می‌رسد آشوب‌های اخیر در برخی نقاط تهران در این تصمیم 2کشور مؤثر بوده است. متن سخنان روحانی و مکرون که پایگاه اطلاع‌رسانی رئیس‌جمهور ایران آن را منتشر کرده نشان می‌دهد که مکالمات طرفین صریح و در برخی موارد با ادبیات تند صورت گرفته است، روحانی در این تماس از حضور منافقین در کشور فرانسه انتقاد کرده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید