• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 14 دی 1396
کد مطلب : 3260
+
-

ناکامی آمریکا در تحریک جهان علیه ایران

شورای امنیت سازمان ملل به درخواست آمریکا بی‌اعتنایی کرد

بعد ازپیام‌های توییتری مکرر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درباره نا‌آرامی‌های ایران، نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل خواستار تشکیل نشست فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک  شد اما خواسته او با بی‌توجهی کشورهای دنیا همراه بود حتی ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به درخواست هیلی به کنایه گفت: تردیدی وجود ندارد که آمریکا چیزهای زیادی برای گفتن به جهان دارد.

او افزود: هیلی می‌تواند تجربه کشورش درباره پراکنده‌کردن معترضان را به اشتراک بگذارد و بگوید که چطور دستگیری‌ها و سرکوب‌های گسترده‌ای در جریان اعتراضات جنبش وال استریت انجام داده است و اینکه چطور با اعتراض‌های شهر فرگوسن برخورد شد.  در واکنش به اظهارات هیلی، نمایندگی ایران در سازمان ملل هم، در بیانیه‌ای نمایش سفیر و نماینده دائم آمریکا را در سازمان ملل «اشک تمساحی تهوع‌آور» دانست. این در حالی است که برخی مقامات دولت باراک اوباما و نیز برخی رسانه‌های آمریکایی هشدار داده‌اند که اعتراض ایرانی‌ها برای خودشان است نه برای آمریکا.

شبکه سی‌ان‌ان هم با تأکید بر اینکه رئیس‌جمهور آمریکا باید متوجه تأثیر کم لفاظی‌های خود علیه ایران و حمایت از اعتراضات این کشور باشد، گزارش داد: ترامپ ممکن است از فرصت این اعتراض‌ها برای تحریم جدید ایران استفاده کند. در تأیید گزارش سی‌ان‌ان، سخنگوی کاخ سفید با حمایت از برخی نا‌آرامی‌ها در ایران گفته است که دولت ترامپ احتمال دارد تحریم‌هایی را علیه ایران به‌دلیل مقابله با معترضان این کشور اعمال کند. چند روز قبل هم روزنامه انگلیسی گاردین در تحلیلی بر اغتشاشات اخیر ایران و مداخله‌های خارجی، دشمنان و رقبای ایران را به لاشخورهایی تشبیه کرد که در آسمان بالای سر ایران در چرخشند. با وجود مواضع تند و تیز آمریکایی‌ها اما سایر طرف‌ها درباره تحولات ایران جانب احتیاط و بعضا حمایت را گرفته‌اند.

آلمان، انگلیس و فرانسه ازجمله کشورهایی بودند که با وجود جانبداری از معترضان در ایران اما سعی کردند موضع دیپلماتیک اتخاذ کرده و صرفا اعلام کنند تحولات ایران را با دقت دنبال می‌کنند؛ این همان موضعی است که وزارت خارجه ایران در تحولات مشابه در کشورهای دیگر جز آمریکا، از خود صادر می‌کند و بر لزوم پیگیری مطالبات از طرق مسالمت‌آمیز تأکید می‌کند. همسایگان ایران مواضع نزدیک‌تری داشته‌اند، عراق، ترکیه، لبنان و... همگی بر این نکته که مسائل ایران داخلی است و به دیگران ارتباطی ندارد، اذعان کرده‌اند.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نیابت از این اتحادیه بیانیه‌ای را در واکنش به اعتراض‌های روزهای اخیر در برخی شهرهای کشورمان منتشر کرد و نوشت:اعتراض مسالمت‌آمیز و آزادی بیان از حقوق بنیادین هر کشوری هستند و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. در روزهای گذشته ما با مقامات ایران در تماس بوده‌ایم.   محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران دیروز درباره مسائل اخیر کشور در توییتر خود نوشت: امنیت و ثبات ایران متکی به مردم خودش است که برخلاف مردمِ دوستان صمیمی منطقه‌ای ترامپ، حق رأی دادن و مخالفت‌کردن دارند. این حقوق که با تلاش فراوان به‌دست آمده، حراست خواهد شد و به نفوذی‌ها اجازه داده نخواهد شد که با خشونت و ویرانگری این حقوق را تخریب کنند.

 

  اوغلو: تلاش‌های ترامپ فایده‌ای ندارد

 

وزیر امورخارجه ترکیه گفت که رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در حال حمایت از معترضان ایرانی هستند و ترکیه مخالف مداخله‌های خارجی در ایران است. مولود چاووش اوغلو به درخواست واشنگتن برای تشکیل نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل درباره ایران پرداخت و گفت: ترامپ تنها به دلیل رویکرد ضدایرانی‌اش این درخواست را مطرح کرده است، درحالی‌که این مسئله هیچگونه ابعاد بین‌المللی ندارد و تلاش ترامپ نیز نتیجه‌ای نخواهد داشت. 

این خبر را به اشتراک بگذارید