• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 10 مهر 1397
کد مطلب : 32590
+
-

پایان «مفت‌فروشی» هتل‌ها به گردشگران خارجی

گردشگران خارجی برای اقامت کامل در هتل‌های 3ستاره ایران تنها 8دلار پرداخت می‌کنند

پایان «مفت‌فروشی» هتل‌ها به گردشگران خارجی

محمد باریکانی/خبر‌نگار

وضعیت اقتصادی هتل‌ها خراب است. کاهش ورود گردشگر به ایران موجب زیاندهی آنها شده و حالا هتلدارهای ایرانی می‌خواهند هتل‌هایشان را دونرخی کرده و به‌اصطلاح خودشان از «مفت‌فروشی» هتل‌ها در صنعت گردشگری جلوگیری کنند. براساس آماری که جامعه هتلداران ایران منتشر کرده است، گردشگران خارجی در ایران یک هتل 3ستاره با امکانات فول با برخورداری از وعده‌های غذایی را تا همین هفته گذشته با 8دلار ناقابل برای یک روز خریداری می‌کردند و این همان «مفت‌فروشی» است که رئیس جامعه هتلداران ایران بر آن تأکید دارد. هتلدارهای ایرانی حالا این هفته طرحی را به سازمان میراث‌فرهنگی ارائه کرده‌اند که با دونرخی‌شدن قیمت هتل‌ها، گردشگران خارجی دیگر حق استفاده از این محصول صنعت گردشگری کشور به قیمت ارزان 8دلاری را نداشته باشند و آنطور که در سفر به کشورهای دیگر نرخ هتل‌ها را پرداخت می‌کنند، در ایران نیز چاره‌ای جز خرید واقعی خدمات هتل‌ها در بخش گردشگری نداشته باشند.

پیگیری دو نرخی شدن  خدمات گردشگری

 جمشید حمزه‌زاده، رئیس جامعه هتلداران ایران که طرح دونرخی‌شدن خدمات هتل‌ها را پیگیری می‌کند، در این‌باره می‌گوید: مشکل نخست هتل‌های ایران در وضعیت کنونی گردشگری کشور کاهش مسافر و افزایش هزینه است و در جلسات متعدد با رئیس سازمان میراث فرهنگی و نمایندگان مجلس از آنها خواسته‌ایم تا با دونرخی‌شدن هتل‌های ایران موافقت کنند. براساس طرح دونرخی‌شدن قیمت هتل‌ها اگر یک گردشگر ایرانی باید برای یک شب اقامت در هتل 3ستاره 160هزار تومان پرداخت کند، گردشگر خارجی دیگر نمی‌تواند همان خدمات را با پرداخت تنها 8دلار خریداری کند و هزینه دلاری او برای برخورداری از خدمات اقامت در ایران دو‌برابر می‌شود. هتلدارها معتقدند که موافقت با این درخواست به ارزآوری بیشتر صنعت گردشگری در بخش اقامت منجر می‌شود. جامعه هتلداران ایران در حال تلاش برای افزایش بیش از دوبرابری نرخ اقامت گردشگران خارجی در هتل‌های ایران است و براساس پیگیری‌های همشهری این جامعه اواخر همین هفته در نشست با رئیس سازمان میراث‌فرهنگی موضوع دونرخی‌شدن هتل‌ها را نهایی می‌کند.
پیگیری‌های همشهری از هتلدارها مشخص کرده ‌‌که جامعه هتلداران ایران قصد دارد به‌منظور حمایت از آژانس‌های گردشگری ایرانی که تورهای خارجی وارد می‌کنند، تخفیف‌هایی در نرخ اقامت گردشگران خارجی قائل شود تا بدین‌ترتیب گردشگران خارجی نیز ترغیب شوند با تورآوران ایرانی به کشور سفر کنند.
نوسانات شدید ارزی در ایران گردشگران خارجی را نیز بلاتکلیف گذاشته ‌و یکی از مشکلات گردشگری ورودی آن بود که آنها هر روز با یک نرخ ارز مواجه می‌شدند و نمی‌توانستند از مبدأ سفر تصمیم درستی برای سفر به ایران بگیرند اما حالا جمشید حمزه‌زاده به همشهری گفته است که در کشورهای خارجی نرخ اقامت در هتل‌ها کاملا مشخص است و گردشگر از همان بدو ورود می‌داند که مثلا باید 100دلار هزینه اقامت در یک هتل را پرداخت کند. دونرخی‌شدن نرخ هتل‌ها موجب می‌شود که گردشگران خارجی نیز از بلاتکلیفی رها شوند.
او می‌گوید: در شرایط بی‌ثباتی نرخ ارز مواردی مشاهده شده ‌که برخی افراد سودجو از پذیرش یک هتل تا راننده تاکسی و تبدیل ارز، سر گردشگران خارجی را کلاه گذاشته‌اند؛ اما دونرخی‌شدن قیمت هتل‌ها موجب می‌شود که سودجویان دیگر نتوانند با رفتارهای نامناسب، گردشگران خارجی را از سفر به ایران پشیمان کنند. گردشگران خارجی نیز با این تصمیم به اطمینان خاطر می‌رسند که هزینه سفر به ایران ثابت است.

دونرخی‌شدن هتل‌ها از نگاه موافقان و مخالفان

60درصد از هتل‌های ایران در شهر مشهد متمرکز شده‌اند و وضعیت هتلسازی در این شهر به‌جایی رسید که اعتراض هتلداران دیگر را درآورد و حتی به‌دلیل وجود عرضه بیش از اندازه، هتل‌های این شهر مجبور به ارائه تخفیف‌های نجومی به گردشگران عراقی و زیارتی شدند. کار به جایی رسید که حتی در ماه‌های اخیر برخی هتل‌های این شهر تعطیل شدند و آنها که ماندند، ناچار به تعدیل نیرو شدند. دلیلش، نبود گردشگر و کاهش ناگهانی حجم سفر به ایران بود. امیرسامان سایه‌بان، مدیر یکی از هتل‌های شهر مشهد است که با افزایش نرخ اقامت برای گردشگران خارجی در فصل رکود سفر به ایران موافق نیست. او می‌گوید: در شهر مشهد به‌دلیل وجود بیشترین تعداد هتل‌های کشور در این شهر رقابت سنگینی جریان دارد و حتی برخی هتل‌های اطراف حرم امام رضا(ع) در فصل رکود گردشگری ایران نیز محکوم به کاهش نرخ هستند. او البته اعتقادی به مفت‌فروشی خدمات گردشگری در ایران به گردشگران خارجی ندارد اما می‌گوید چاره‌ای جز این نیست که به‌دلیل رقابت بالا در شهری مانند مشهد، هتلدارهای این شهر ناچار به مفت‌فروشی شوند. سایه‌بان در یک مقایسه کوچک به حضور گردشگران کویتی در مشهد اشاره می‌کند که به‌دلیل پایین آمدن ارزش پول ملی ایران با 2دینار می‌توانند در این شهر یک غذای گران‌قیمت مانند شیشلیک بخورند درحالی‌که گردشگران داخلی با همین پول می‌توانند فلافل بخورند.  نماینده هتلداران استان اصفهان نظر دیگری دارد. او موافق سرسخت دونرخی‌شدن خدمات هتل‌ها و گرفتن ارز دلاری از گردشگران خارجی است و می‌گوید: باید از خارجی‌ها نرخ ارزی گرفت چون هتل‌ها باید خود را آماده مواجهه با تغییرات جدید اقتصادی در کشور کنند. نماینده هتلداران استان اصفهان می‌گوید: همین حالا در شهر اصفهان یک هتل 3ستاره با تمامی خدمات و استفاده از وعده‌های کامل غذایی 10دلار برای گردشگران خارجی هزینه دارد که این نرخ باید افزایش یابد.  
حمزه‌زاده همچنان بر دونرخی‌شدن هتل‌ها در ایران تأکید دارد و معتقد است که این تصمیم نه‌تنها منجر به واکنش مثبت گردشگران خارجی در مشخص‌شدن هزینه ثابت نرخ اقامت آنها در ایران می‌شود که حتی آنها را تشویق می‌کند با تورهای ایرانی به ایران سفر کنند تا از تخفیف‌های ویژه برای تورآوران ایرانی در بخش اقامت برخوردار شوند.


آخر هفته اعلام تصمیم نهایی

 ‌آخر همین هفته قرار است علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی در نشست با اعضای جامعه هتلداران ایران تصمیم نهایی برای دونرخی‌شدن قیمت هتل‌های ایران و پایان‌دادن به مفت‌فروشی خدمات گردشگری کشور به گردشگران خارجی را اعلام ‌کند؛ تصمیمی که هدف آن ارزآوری بیشتر به کشور و ایجاد آرامش در اقتصاد ملتهب گردشگری ایران است.

این خبر را به اشتراک بگذارید