• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 10 مهر 1397
کد مطلب : 32560
+
-

جنگ‌روبی از مرز 2کره

به دنبال تنش‌زدایی کم‌سابقه میان 2 کره، دیروز عملیات مین‌روبی در این منطقه آغاز شد

رویداد
جنگ‌روبی از مرز 2کره


کره‌شمالی و کره‌جنوبی در تازه‌ترین قدم به سوی صلح، به‌صورت همزمان پاکسازی بیش از  800هزار مین در نوار مرزی مشترک را شروع کرده‌اند.

به گزارش بی‌بی‌سی، در جنوب، مقامات کار مین‌روبی را از منطقه امنیتی مشترک (جی‌اس‌ای) در دهکده پانمونجون شروع کرده‌اند. مین‌ها در دیگر بخش‌های مرز 2کشور، جایی که هزاران سرباز در جنگ کره در آنها کشته شدند برچیده خواهند شد.

مین‌روبی در مرز 2کره در دیدار کیم جونگ اون رهبر همسایه شمالی با مون جائه این رئیس‌جمهور کره‌جنوبی در سئول مطرح شد و 2طرف با آن موافقت کردند.

براساس بیانیه وزارت دفاع کره‌جنوبی، قرار است تمامی مین‌های موجود در منطقه جی‌اس‌ای، تنها بخشی از منطقه حائل نظامی بین 2کره که در آن همچنان نیروهای نظامی 2کشور چهره به چهره یکدیگر قرار دارند، طی 20روز آینده توسط نیروهای نظامی برچیده شود.

این تازه شروع غیرنظامی کردن یکی از نظامی‌ترین مناطق دنیاست؛ براساس بیانیه وزارت دفاع کره‌جنوبی، قرار است بعد از مین‌روبی، تمامی پست‌های نگهبانی و تمامی اسلحه‌ها از این منطقه برداشته شوند و تنها نیروهای غیرمسلح در منطقه باقی بمانند. این اقدامات، بخشی از توافق‌های 2کشور برای از بین بردن تنش‌ها در نوار مرزی است.

در آوریل (ابتدای بهار)، کره‌جنوبی اعلام کرد که با هدف کاهش تنش نظامی بین 2کشور، دیگر از بلندگوهای مستقر در مرز برنامه‌های تبلیغاتی پخش نمی‌کند. سئول کار برچیدن این بلندگوها را هم شروع کرده است.

منطقه حائل نظامی نواری با 250کیلومتر طول و 4کیلومتر عرض است و 2کره را از هم جدا می‌کند. هم‌اکنون، منطقه حائل نظامی به‌شدت مین‌کاری شده و در آن به‌وفور سیم‌خاردار، دوربین‌های شناسایی و فنس‌های الکتریکی تعبیه شده است. تکه‌های زمین خالی هم با تکه‌سنگ‌های بزرگ و مین‌های ضدنفر پوشیده شده‌اند. علاوه بر همه این‌ها، ده‌ها هزار نیروی نظامی مسلح از هر 2طرف در این منطقه نگهبانی می‌دهند و عملا عبور از این نوار مرزی غیرممکن است.

پاییز سال پیش، یک سرباز کره‌شمالی هنگام تلاش برای عبور از جی‌اس‌ای توسط هم‌قطاران خود مورد اصابت قرار گرفت.

به‌گفته مقامات کره‌جنوبی، از 7سال پیش که کیم جونگ اون در کره‌شمالی به قدرت رسیده، تعداد نظامیان فراری کره‌شمالی به سمت جنوب مرز کاهش یافته است.

2کره همچنان بعد از پایان جنگ کره در سال1953 از نظر فنی در حالت جنگی قرار دارند. با این حال روابط بین پیونگ‌یانگ و سئول از پاییز گذشته گرم‌تر شده است. رهبران 2کره در ملاقات آخر خود در پیونگ‌یانگ بر سر خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره مذاکره کردند.

این ملاقات بعد از آن صورت گرفت که کیم جونگ اون، در نشستی تاریخی، انتهای بهار با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در سنگاپور ملاقات کرد. هر 2طرف در این ملاقات بر سر همکاری گسترده‌تر به توافق رسیدند اما از آن زمان، نشست دوم رهبران لغو شده است و کره‌ای‌ها هم لحن و ادبیات خود را نسبت به آمریکا تغییر داده‌اند.

ری یونگ هو وزیر امورخارجه کره‌شمالی، در سخنرانی اخیر خود در سازمان ملل، صراحتا گفت که کشورش تا زمانی که نتواند به آمریکا اعتماد کند، سلاح‌های هسته‌ای را نابود نخواهد کرد. او در نیویورک البته با مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا دیدار کرد. پمپئو بعد از این ملاقات گفت که مذاکرات خوبی بین 2طرف انجام شده است اما از جرئیات آن چیزی نگفت.

فراتر از این رابطه افتان و خیزان با آمریکا، ‌به‌نظر می‌رسد کره‌شمالی تصمیم گرفته است درهایش را به روی دنیا باز کند. در همین سخنرانی در سازمان ملل، ری یونگ هو از تمرکز رژیم کره‌شمالی بر تحول شرایط اقتصادی کره‌شمالی صحبت کرد و اینگونه از چرخش موضع کشورش خبر داد: «از آنجا که توانسته‌ایم در دهه‌های گذشته توانایی‌های دفاعی ملی و قدرت مقابله با تهدیدهای هسته‌ای علیه کره‌شمالی را تحکیم کنیم، ‌اکنون تلاش‌های ما به‌طور کلی بر توسعه اقتصادی متمرکز شده که این امر رسالت تاریخی برای ما محسوب می‌شود. اصلاحات اقتصادی گزینه درست سیاسی در بهبود زندگی مردم است. جامعه جهانی باید اقدامات چشمگیر ما در راه رسیدن به صلح پایدار در شبه‌جزیره کره را تشویق کند.»

صحبت‌های او، تکرار مواضعی است که حزب حاکم کره‌شمالی سال گذشته اعلام کرد. در این ماه‌ها، پیونگ‌یانگ همچنین چند سایت تست تسلیحات هسته‌ای را به‌صورت داوطلبانه تعطیل کرده و در اقدامی بسیار غافلگیرکننده، ‌طرح‌هایی برای گسترش گردشگری و توسعه زیرساخت‌ها ارائه کرده
 است.

این خبر را به اشتراک بگذارید