• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 10 مهر 1397
کد مطلب : 32513
+
-

اضافه‌برداشت 2 برابری از آب پشت سد زاینده‌رود

یادداشت
اضافه‌برداشت 2 برابری از آب پشت سد زاینده‌رود



حسین محمدرضایی|‌عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی اصفهان:

 طرحی که استاندار برای بازچرخانی آب در اصفهان مطرح کرده این است که آب از بیشه طبیعی ناژوان به باغ پرندگان و آبشار برسد. طول این مسیر 12 کیلومتر است، در حالی که زاینده‌رود در یک مسیر بسیار طولانی‌تری خشک مانده و کشاورزان زیادی در مسیر سرآب تا پایاب، چشم امید به دریافت حقابه‌هایشان و جریان دوباره آب در زاینده‌رود دوخته‌اند.

از اینها گذشته، چون لوله‌گذاری در عمل مانع از فرورفتن آب به زمین و تغذیه چاه‌های زیرزمینی و در نتیجه، تامین آب مورد نیاز فضای سبز و اکوسیستم اصفهان می‌شود، می‌توان گفت که از نظر زیست‌محیطی و اقلیمی هم این طرح دستاوردی برای اصفهان نخواهد داشت و مشکلی را حل نمی‌کند.  برخی از نمایندگان و مسئولان هم با اجرای طرح بازچرخانی آب در مسیر زاینده‌رود موافقت کرده‌اند، در حالی که همه کسانی که رودخانه و اصفهان را می‌شناسند می‌دانند که فقط جریان واقعی آب در زاینده‌رود است که می‌تواند به چالش‌های زیست‌محیطی و نابودی زندگی و معیشت صدها هزار کشاورز در پایین‌دست رودخانه پایان دهد. 

درست است که این روزها مسئولان اعلام می‌کنند آبی پشت سد برای رهاسازی در بستر رودخانه وجود ندارد، اما حقیقت این است که وضعیت کنونی نتیجه نادیده گرفتن مصوبات شورای هماهنگی زاینده‌رود است که تصویب کرده بود پس از برداشت سهم صنعت و شرب، در اول فصل پاییز نزدیک به 400 میلیون متر مکعب آب پشت سد باقی بماند تا کشاورزان حقابه‌دار بتوانند سهمیه خود را دریافت کنند. 

اما اعضای این شورا نتوانستند آب را پشت سد حفظ کنند و اضافه‌برداشت‌ها برای مصارف شرب، صنعت و کشاورزی‌های بالادست باعث شد به جای 12 و نیم متر مکعب خروجی مصوب آب از پشت سد، میزان واقعی خروجی آب از دریچه‌های سد تا 26 متر مکعب هم افزایش یابد و به همین دلیل است که امروز آبی برای کشاورزان پشت سد زاینده‌رود باقی نمانده است.

شورای هماهنگی زاینده‌رود تصویب کرده بود که ماهیانه 2 میلیون متر مکعب آب برای باغ‌های چهارمحال و بختیاری رها شود، در حالی که آمار خروجی از سد تا 2 برابر این عدد هم افزایش یافت و تعجبی ندارد که امروز و با شروع فصل پاییز که کشاورزان خود را برای سال زراعی جدید و کشت پاییزه آماده می‌کنند، ذخیره ناچیزی پشت سد باقی مانده است. فقط کافی است مسئولان عزم جدی‌تری برای اجرای قوانین و مصوبات داشته باشند تا نیازی به هزینه‌های اضافی و طرح‌هایی مثل لوله‌گذاری و ایجاد آب‌نما در اصفهان نباشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید