• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 9 مهر 1397
کد مطلب : 32437
+
-

قرق‌های اختصاصی ترفندی برای زمین‌خواری

 قرق‌های اختصاصی، ترفندی برای زمین‌خواری و کوه‌خواری است. عضو هیات مدیره انجمن ارزیابی محیط‌زیست با بیان این مطلب گفت:  قرق‌های اختصاصی که سازمان حفاظت محیط‌زیست واسطه واگذاری آنها از سوی وزارت جهاد کشاورزی به اشخاص حقیقی شده، می‌تواند پوششی برای زمین‌خواری باشد با این تفاوت که در این شیوه زمین‌خواری، علاوه بر آن‌که عرصه‌های ملی کشور به افراد حقیقی سپرده می‌شوند، گونه‌های ارزشمند جانوری هم از سایر زیستگاه‌ها به این قرق‌ها که در پی ساخت آبشخور و تامین علوفه، به دامگاهی بزرگ تبدیل شده‌اند جذب شده و با مجوز سازمان محیط زیست شکار می‌شوند. مجید مخدوم که از او با عنوان پدر علم ارزیابی محیط‌زیستی نام برده می‌شود در واکنش به صدور مجوز شکار از سوی سازمان محیط زیست هم به مهر گفت: صدور مجوز شکار بدون محاسبه ظرفیت برد (توان) زیستگاه‌ها اقدامی غیرعلمی است و هیچ‌یک از مسئولان محیط‌زیست دوره‌های لازم برای این کار را نگذرانده‌اند.  این استاد دانشگاه تصریح کرد: توجیه ارزآوری حاصل از فروش پروانه‌های شکار هرقدر هم که باشد، نمی‌تواند از بین بردن سرمایه‌های ملی و نابودی حیات وحش را توجیه کند. مخدوم با تاکید بر اینکه «شکارفروشی‌های مسئولان محیط زیست صددرصد اشتباه است» گفت: ادعاهایی از این دست که شکار، به اصلاح نسبت جنسیتی حیات وحش کمک می‌کند یا اینکه شکار، با حذف افراد پیر سبب جفت‌گیری افراد جوان و سلامت گله می‌شود یا  شکار باعث تعدیل جمعیت حیات وحش می‌شود، توجیهاتی است  که پایه و اساس علمی ندارد و پذیرفته نیست.

و‌ی با اشاره به اینکه صدور جواز شکار بدون محاسبه ظرفیت برد زیستگاه‌ها اقدامی غیرعلمی و مغایر با ضوابط محیط زیستی است، تصریح کرد: حتی در کشورهایی که برای شکار در برخی زیستگاه‌ها پروانه صادر می‌کنند پیش از صدور مجوز، معیاری تحت عنوان ظرفیت برد زیستگاه مدنظر قرار می‌گیرد. مخدوم تاکید کرد: ظرفیت برد زیستگاه، حاصل بررسی عواملی متعدد ازجمله موقعیت جغرافیایی، پوشش گیاهی و منابع آبی زیستگاه است و نشان می‌دهد هر زیستگاه‌ با توجه به ویژگی‌هایش ظرفیت میزبانی از چه جمعیتی از حیات وحش را دارد. اما ظاهرا مسئولان محیط زیست کشور با چنین شاخصی بیگانه‌اند که بدون در دست داشتن آن، پروانه شکار صادر کرده و انتظار دارند توجیه‌شان برای این اقدام غیرمحیط‌زیستی از سوی افکار عمومی پذیرفته شود.

   از نگاه سازمان محیط زیست

باوجود مخالفت منتقدان شکار، مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست دوم مهرماه امسال از صدور  مجوز 105پروانه شکار برای شکارچیان ایرانی خبر داد و گفت: مجوز شکار ویژه اتباع ایرانی با توجه به درخواست ادارات کل محیط زیست استان‌های یزد، کرمان،خراسان رضوی و جنوبی و استان البرز و براساس بررسی وضعیت رشد جمعیت، نسبت جنسی و سایر پارامترهای سلامت جمعیت در مناطق مورد نظر صادر می‌شود که به مدیریت حیات وحش کمک می‌کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید