• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 9 مهر 1397
کد مطلب : 32415
+
-

گلایه از طعم آب کوی صنعتی

مسئول بهداشت محیط اراک: کمبود بارش‌ها و افت سطح آب‌های زیرزمینی روی طعم آب اثرگذار است و باعث نارضایتی مردم می‌شود

گزارش
گلایه از طعم آب کوی صنعتی

مریم جباری| اراک- خبرنگار:


سال‌هاست که مردم برخی از نقاط شهر اراک از ‌کیفیت پایین آب آشامیدنی محل زندگی‌شان ابراز نارضایتی می‌کنند. یکی از این مناطق کوی صنعتی است و اکثر افرادی که در آن ساکن هستند اقدام به خرید آب معدنی یا استفاده از دستگاه تصفیه آب می‌کنند. 
چندی پیش مناقصه‌ای توسط شرکت آب و فاضلاب شهری برای نصب یک دستگاه آب‌شیرین‌کن در این منطقه از اراک برگزار شد.
 هم‌اکنون مهلت فعالیت پیمانکار به اتمام رسیده اما همچنان به‏کار خود ادامه می‌دهد و آب را با قیمت‌های مختلف به مردم می‌فروشد. فروش آب در این منطقه بدون نظارت آب و فاضلاب استان ادامه دارد و هر روز شاهد افزایش قیمت آن هستیم. 


آب بدبو و بدمزه 

«سمانه عبدلی» یکی از شهروندان ساکن در منطقه کوی صنعتی اراک درباره مشکلات آب آشامیدنی این منطقه می‌گوید: متاسفانه آب مصرفی که برای شرب مورد استفاده قرار می‌گیرد فاقد کیفیت، دارای املاح سنگین، بوی بد و چربی بسیار زیادی است به طوری که نمی‌توانیم از این آب برای تهیه چای و پخت غذا استفاده کنیم. ما به دلیل طعم تلخ و بوی بد آب لوله‌کشی سال‌‌هاست که از دستگاه تصفیه آب استفاده می‌کنیم. این آب دارای املاح غیراستاندارد بسیار زیادی است که خوردن آن باعث بروز بیماری می‌شود. 

«مریم سمیعی» شهروند دیگر به همشهری می‌گوید: روی شیرهای آب فیلتر نصب کرده‌ایم که هر 2 یا 3 روز یکبار باید آنها را تمیز کنیم. هر موقع اقدام به این کار می‌کنیم، مقدار زیادی شن و رسوبات از آنها خارج می‌شود. استفاده از این آب به مرور زمان باعث ایجاد بیماری‌هایی از جمله سنگ کلیه می‌شود به همین منظور ما مجبور به خرید آب شیرین از دستگاه آب‌شیرین‌کن هستیم که در این منطقه نصب شده و البته قیمت آن هم بالاست. یکی دیگر از شهروندان می‌گوید: در هر بار استفاده از آب لوله‌کشی با مقادیر بسیار زیادی رسوب روبه‌رو می‌شویم. این آب به دلیل طعم و بوی نامطبوعی که دارد به هیچ عنوان قابل شرب و استفاده نیست. به دلیل چرب بودن آب حتی نمی‌توانیم استحمام کنیم، اما چاره‌ای هم نداریم.


تغییر طعم آب با کاهش بارندگی‌

مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت اراک بیان می‌کند: نظارت بر وضعیت آب شرب روستاها و شهرها و میزان کلر شبکه‌های آبرسانی به صورت مداوم توسط کارشناسان بهداشت محیط انجام می‌شود. این افراد موظفند ماهانه گزارشی از وضعیت آب منطقه خود ارائه دهند. 
«سید غلامرضا میری» به همشهری می‌گوید: در هیچ منطقه‌ای از شهر اراک هیچ مشکلی در خصوص کلرزنی و میکروب‌زدایی از آب شرب وجود ندارد. ما موظفیم به صورت مستمر نمونه‌های آب را از شبکه‌ها برداشت کنیم و مورد سنجش قرار دهیم. توجه به این نکته که کمبود بارش‌ها و افت سطح آب‌های زیرزمینی روی طعم آب اثرگذار است، اهمیت بسیاری دارد. همین مساله باعث شده که مردم در برخی از مناطق از آب شربی که مورد استفاده قرار می‌دهند، گلایه‌مند باشند. علاوه بر نظارت‌ها و بازدیدهایی که توسط مرکز بهداشت انجام می‌شود، شرکت آب و فاضلاب استان نیز که متولی آبرسانی به سطح شهر است، نظارت خود را انجام می‌دهد. در آخرین نمونه‌ای که از آب منطقه کوی صنعتی اراک گرفته شده، هیچ مشکلی از نظر میکروبی و شیمیایی در آن وجود نداشته است. 

وی می‌افزاید: با توجه به کاهش بارندگی‌ها و نزولات جوی ممکن است در سال‌های گذشته طعم آب در برخی از نقاط مانند کوی صنعتی دچار تغییراتی شده باشد. با توجه به اینکه نارضایتی شهروندان در زمینه بی‌کیفیت بودن آب کوی صنعتی وجود داشت و سختی آب از نرمال 500 بیشتر بود، شرکت آب و فاضلاب در شورای سلامت موظف شد از طریق بخش خصوصی آب‌شیرین‌کن نصب کند. 
میری با اشاره به اینکه نمونه آب برداشت شده از دستگاه آب‌شیرین‌کن بسیار مطلوب بوده است، ادامه می‌دهد: اگر مشکلی در زمینه آب شرب در هر منطقه‌ای وجود داشته باشد و به ما اعلام شود، بررسی‌ها و پیگیری‌های لازم را انجام خواهیم داد که خوشبختانه تاکنون موردی به ما اطلاع داده نشده است!

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که مردم کوی صنعتی اراک از اقشار کم‌درآمد جامعه هستند و هزینه آب مصرفی برایشان سنگین است. اینکه شهروندان این منطقه می‌گویند آب قابل استفاده نیست یا باید از دستگاه تصفیه آب استفاده کنیم، صحبت و درددل آنهاست. از سوی دیگر، اگر آنچه مسئول شرکت آب و فاضلاب می‌گوید درست باشد، چرا فقط این مورد برای منطقه کوی صنعتی رخ می‌دهد و مردم مناطق دیگر اراک که از قدرت مالی خوبی برخوردارند، از دستگاه تصفیه آب استفاده نمی‌کنند.

آب کوی صنعتی مشکل ندارد!

معاون بهره‌برداری شرکت آبفای مرکزی می‌گوید: استانداردهایی وجود دارد و اگر آب شرب شهری آنها را داشته باشد، مورد تایید ماست. همچنین منابع تولید، مخازن ذخیره و شبکه توزیع آب شرب به صورت مداوم و روزانه توسط این شرکت و دستگاه‌های نظارتی مورد آزمایش قرار می‌گیرد که با توجه به تمامی موارد ذکر شده، آب شرب منطقه کوی صنعتی اراک در حد استاندارد است. 

«بهمن آنالویی» در پاسخ به این سوال که اگر آب کوی صنعتی استاندارد است پس چرا دستگاه‌ آب‌شیرین‌کن نصب شده و آمار فروش دستگاه‌های تصفیه آب و آب معدنی در این منطقه بسیار بالاست، بیان می‌کند: یکی از مواردی که در زمینه استاندارد آب مورد تاکید است، بحث طعم آب است که با توجه به اینکه ذائقه‌ مردم با یکدیگر تفاوت دارد و برخی از افراد به دنبال آب با کیفیت بهتر هستند، از دستگاه آب‌شیرین‌کن یا تصفیه آب استفاده می‌کنند. نصب دستگاه آب‌شیرین‌کن در کوی صنعتی اراک هم به درخواست مردم و به دلیل گران بودن آب معدنی صورت گرفت. با توجه به اینکه برخی از شهروندان به دنبال آب باکیفیت هستند، این دستگاه در این منطقه نصب شده است.وی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های وزارت نیرو در این منطقه نصب دستگاه دوم آب‌شیرین‌کن است، می‌افزاید: سرمایه‌گذار این پروژه از طریق مناقصه انتخاب شده است. کیفیت و قیمت آب تولیدی هم زیر نظر شرکت آب و فاضلاب خواهد بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید