• پنج شنبه 9 مرداد 1404
  • الْخَمِيس 5 صفر 1447
  • 2025 Jul 31
پنج شنبه 9 مرداد 1404
کد مطلب : 260320
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/JqZ2K
+
-

راه‌آهن سراسری نقطه عطفی در میراث صنعتی ایران

گزارش روز
راه‌آهن سراسری نقطه عطفی در میراث صنعتی ایران

هشتصدوشصت‌وهشتمین شب از شب‌های مجله بخارا به بزرگداشت چهارمین سالگرد ثبت جهانی راه‌آهن سراسری ایران اختصاص یافت.
به گزارش همشهری، ‌«راه‌آهن سراسری ایران» به‌عنوان نخستین اثر صنعتی و بیست‌و‌پنجمین اثر ملموس ایران در تاریخ ۳ مرداد ۱۴۰۰ (۲۵ ژوئیه ۲۰۲۱) در فهرست یونسکو به ثبت رسید. این مسیر ۱۳۹۴ کیلومتری به‌عنوان بزرگ‌ترین راه‌آهن ثبت‌شده دنیا در فهرست آثار یونسکو، محصول مدیریت و همکاری ایرانیان با مهندسان و پیمانکارانی از ۲۲ کشور جهان است.
در نشست بخارا به بهانه چهارمین سالگرد ثبت جهانی راه‌آهن سراسری ایران، پیروز حناچی، استاد مرمت دانشگاه تهران و شهردار اسبق تهران گفت: «ثبت جهانی راه‌آهن نقطه عطفی در نگاه به میراث صنعتی ایران بود. پس از این اقدام، سایر صنایع نیز به فکر مستندسازی و ثبت جهانی آثار خود افتادند. این جریان افق تازه‌ای در حوزه میراث صنعتی و معماری مهندسی در ایران گشود.» حسین ایمانی جاجرمی، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه تهران هم گفت: «پروژه راه‌آهن سراسری ایران، یک پروژه ملی و تاریخی است که برخلاف بسیاری از زیرساخت‌های مشابه در کشورهای پیرامونی، توسط خود ایرانیان و بدون دخالت مستقیم استعمارگران ساخته شده است.» محمدحسن طالبیان، معاون پیشین وزارت میراث فرهنگی کشور هم توضیح داد: «راه‌آهن سراسری ایران یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های مهندسی قرن بیستم است. در مطالعات تطبیقی که با کمک کارشناسان انجام شد، مشخص شد که راه‌آهن ایران از لحاظ فنی در سطحی بالاتر از بسیاری از نمونه‌های بین‌المللی قرار دارد. مهندسی پیچیده پل‌ها و پایداری سازه‌ها پس از ۸۰ سال، باعث شگفتی کارشناسان شد؛ ازجمله سازه‌هایی چون پل سه‌خط طلا.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید