• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 14 دی 1396
کد مطلب : 3239
+
-

نجات زن متهم به قتل با برگزاری قسامه

زن جوان که از 6سال قبل در مظان اتهام قتل مرد جوانی قرار داشت پس از کش و قوس‌های فراوان و چند دور محاکمه با برگزاری مراسم قسامه از اتهام قتل عمد تبرئه شد. به گزارش همشهری، در نخستین روز از شهریور‌ماه سال‌90 پسر جوانی به طرز مرموزی از پنجره خانه‌اش که در طبقه چهارم ساختمانی قرار داشت، سقوط کرد و بعد از 6‌روز در بیمارستان جان باخت.

خانواده او مدعی بودند زن جوانی در مرگ او نقش دارد. پدر او می‌گفت: پسرم در خانه‌اش به تنهایی زندگی می‌کرد اما روز حادثه در خانه ما بود که زنی دنبالش آمد و پسرم را صدا کرد. او هم همراهش رفت تا اینکه چند ساعت بعد فهمیدیم که پسرم از پنجره سقوط کرده است. 15‌ماه بعد این زن دستگیر شد اما گفت که نقشی در مرگ پسر جوان ندارد. با وجود این انکارها پرونده به دادگاه فرستاده شد و زن جوان در نخستین جلسه محاکمه گفت: یک مرتبه وقتی از پسر جوان مواد خریدم او به من داروی بیهوشی داد. ساعتی بعد وقتی به هوش آمدم فهمیدم او کلید خانه‌ام را برداشته و از خانه‌ام سرقت کرده است. روز حادثه اول به خانه خودش رفتم اما او نبود. مجبور شدم به خانه پدری‌اش بروم و او را پیدا کنم. می‌خواستم وسایلی را که او سرقت کرده بود پس بگیرم. در خانه‌اش با او درگیر شدم و حتی با لوله جاروبرقی ضربه‌ای به سرش کوبیدم و بعد او با پاهای خودش به سوی پنجره رفت و سقوط کرد و من در مرگش مقصر نیستم.

قضات دادگاه زن جوان را از اتهام قتل عمدی تبرئه کردند اما این رای در دیوان‌عالی کشور نقض شد و اعلام کردند این پرونده از موارد لوث است و باید با برگزاری مراسم قسامه تکلیف پرونده روشن شود. در چنین شرایطی این بار پرونده به شعبه چهارم دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد تا اولیای دم 50نفر را در دادگاه حاضر کنند که آنها سوگند یاد کنند زن جوان قاتل است. در جلسه رسیدگی به این پرونده که دیروز به ریاست قاضی اصغر عبداللهی برگزار شد اولیای دم نتوانسته بودند 50نفر را در دادگاه حاضر کنند. در این شرایط آنها رد قسم کردند و مقرر شد زن جوان 50مرتبه سوگند یاد کند که بی‌گناه است. زن جوان در جایگاه ایستاد و همین کار را انجام داد و گفت که بی‌گناه است. به این ترتیب با پایان این جلسه هیأت قضایی وارد شور شدند و زن جوان را برای دومین مرتبه از اتهام قتل عمد تبرئه کردند.

 

   قسامه چگونه برگزار می‌شود  

محمدرضا گیوگی ،قاضی سابق دادگستری: درخصوص قتل عمد در مواردی قسامه مطرح می‌شود که صرفا ظن به وقوع یک جرمی از جانب یک شخص یا اشخاصی متصور باشد که در قواعد حقوقی و فقهی از آن به‌عنوان لوث یاد می‌شود. در موارد لوث، شواهد و قراینی علیه متهم وجود دارد، اما این دلایل آنچنان محکم نیست که بتوان حکم به قصاص متهم داد. اجرای قسامه در پرونده‌هایی با موضوع قتل عمد به این شکل است که 50نفر از بستگان نسبی و مرد مدعی (اولیای دم) باید سوگند یاد کنند که متهم مرتکب قتل عمدی مقتول شده است. نکته حائز اهمیت دیگر این است که قسم‌خورندگان هنگام وقوع جنایت در محل حاضر نبودند اما بر اثر مسائلی که از قبل وجود داشته مثل نزاع‌ها و تهدیدهای قبلی برایشان یقین حاصل شده که متهم قاتل است. حال اگر شاکی نتوانست 50نفر قسم‌خورنده را به دادگاه معرفی کند، می‌تواند به مظنون رد قسم کند. به این معنا که متهم باید 50نفر را در دادگاه حاضر کند یا خودش 50مرتبه قسم بخورد که بی‌گناه است. در چنین شرایطی حکم تبرئه متهم صادر و دیه مقتول از صندوق بیت‌المال پرداخت می‌شود. در حالتی دیگر اگر نه اولیای دم و نه متهم حاضر به قسم خوردن نباشند باز هم متهم به پرداخت دیه محکوم می‌شود. حالت دیگری که می‌توان متصور بود اینکه ممکن است شاکی نتواند 50قسم‌خورنده را به دادگاه معرفی کند و حاضر به رد قسم هم نباشد. در این شرایط دادگاه حکم به توقف دعوی می‌دهد؛ به این معنا که نه‌تنها حکم قصاص صادر نمی‌شود بلکه متهم آزاد می‌شود و هیچ دیه‌ای هم به اولیای دم پرداخت نمی‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید