• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 9 مهر 1397
کد مطلب : 32386
+
-

صدای پای اسرائیل در بین‌النهرین

رسانه‌های عربی از نفوذ رژیم اسرائیل در عراق از طریق افزایش گردشگری و شبکه‌های اجتماعی خبر می‌دهند

خاورمیانه
صدای پای اسرائیل در بین‌النهرین


 به فاصله چند روز بعد از سخنان نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل که ایران را به رویارویی در سوریه، لبنان و عراق تهدید کرد، پایگاه اینترنتی العربی الجدید، گزارشی از نفوذ اسرائیل در همسایه غربی ایران منتشر کرده است. براساس این گزارش که در آن به سخنان مسئولان عراقی در دستگاه‌های مختلف سیاسی و امنیتی این کشور ارجاع داده شده، مدت‌هاست نشانه‌های ورود اسرائیل به سرزمین بین‌النهرین برای دولت عراق آشکار شده است. بخش عمده این نفوذ به وسیله ورود شهرک‌نشینان با پاسپورت‌های ثانویه (عمدتا آمریکا و چند کشور اروپایی) از طریق سفارتخانه‌های عراق در کشورهای غربی صورت می‌گیرد؛ شهرک‌نشینانی که هویت و علت سفرهایشان به عراق مشخص نیست و بیشتر بابل، بغداد، بصره و سایر مناطقی از عراق را به‌عنوان مقصد خود انتخاب می‌کنند که اماکن و آثار باستانی یهودیان را در خود جای داده است. به گفته العربی الجدید، توریست‌های اسرائیلی در بسیاری از موارد سراغ خانه‌های آباء و اجدادی‌شان در عراق می‌روند، خانه‌هایی که بسیاری از آنها از اواسط قرن گذشته توسط دولت مصادره شده است.

بر اساس این گزارش دولت عراق اخیرا به‌دنبال طراحی سازوکاری با مشارکت وزارت کشور، وزارت خارجه و همچنین سازمان اطلاعات است تا مانع از ورود هر عامل خارجی به عراق شود که در جهت منافع رژیم صهیونیستی فعالیت می‌کند؛ اگرچه هنوز نشانه‌ای از این سازوکار به چشم نخورده و تنها دستاورد دولت عراق تا به امروز، رصد فعالیت‌های شهرک‌نشینان در خاک این کشور بوده است.

به گفته یکی از مسئولان عراقی، آخرین مورد از این پرونده مربوط به گزارش ضرب و شتم یک توریست اروپایی توسط یک جوان حصیرفروش عراقی در یکی از خیابان‌های بغداد است. حادثه‌ای که بعد از مداخله پلیس و انجام تحقیقات مشخص می‌شود علت اصلی آن، مشاهده پاسپورت دوم (اسرائیلی) توریست توسط فروشنده عراقی بوده است. به این ترتیب طی چند‌ماه گذشته دست‌کم 6توریست اسرائیلی با پاسپورت‌های آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی بدون اطلاعات مقامات مسئول عراقی وارد این کشور شده‌اند.

اما به گفته العربی الجدید ابعاد نفوذ اسرائیل محدود به اینها نیست و بخش عمده‌ای از آن شامل فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌شود. به گفته یک مسئول عراقی، تمرکز اسرائیل در این حوزه بر تأثیرگذاری در افکار عمومی عراق و همچنین استفاده از اهرم اقلیت‌‎های دینی، به‌ویژه مسیحیان و ایزدی‌ها با هدف بازگشت اقلیت‌ یهودی به این کشور است. در این زمینه مدتی است کمپینی در شبکه‌های اجتماعی عراقی (مشخصا فیسبوک و توییتر) برای بازگشت یهودیان به خانه‌های پدری‌شان در عراق به راه افتاده؛ کمپینی که اگرچه دست‌کم تا امروز با اقبال چندانی در میان مردم عراق روبه‌رو نشده اما العربی الجدید آن را بخشی از سیاست نفوذ اسرائیل در عراق به‌شمار آورده است. همچنین براساس این گزارش، ابعاد نفوذ اسرائیل در اقلیم کردستان عراق با استفاده از روابط با شبه‌نظامیان پیشمرگه نسبت به سایر نقاط این کشور بیشتر ارزیابی می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید