• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 14 دی 1396
کد مطلب : 3230
+
-

تعداد معتادان کاهش نیافته است

چندی پیش قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر با استناد به آمارگیری سال۹۰ درخصوص مصرف‌کنندگان مواد‌مخدر در ایران (۶.۹درصد) و مقایسه آن با آمار سال۹۴ (۵.۳۹ درصد) چنین استنباط کرد که در این سال‌ها تعداد مصرف‌کنندگان کاهش یافته است حال آنکه رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن رد این موضوع، نحوه آمارگیری در کشور در این خصوص را قابل اتکا ندانست و گفت که روش آمارگیری اشتباه و وضعیت جامعه و خانواده‌ها گویای همه‌‌چیز است.

 سعید صفاتیان، رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه طی ۲۰سال گذشته آمارهای متفاوتی از وضعیت اعتیاد کشور توسط سازمان‌ها و نهادهای مختلف منتشر شده است، افزود: تقریبا همه کارشناسان انتقاداتی مبنی بر روش‌های شناسایی معتادان در ایران، با روش‌هایی که در اروپا و آمریکا انجام می‌شود مطرح می‌کنند چرا که عملا استفاده از روش‌های آنها در ایران امکان‌پذیر نیست. در کشورهای اروپایی وقتی از شخصی سؤال می‌شود که آیا از مواد‌مخدر استفاده می‌کند یا نه؟ با توجه به اینکه در این کشورها معتاد یک بیمار است، کسی را به جرم اعتیاد به زندان نمی‌اندازند و فرد از کار بیکار نمی‌شود، بین ۸۰ تا ۹۰درصد از مصرف‌کنندگان مواد‌مخدر به این سؤال پاسخ درست می‌دهند.

وی با تأکید بر اینکه در این کشورها جامعه تا حدودی وجود معتادان را پذیرفته‌ است و آنها را مایه ننگ تلقی نمی‌کند، اظهار کرد: این در حالی است که در کشور ما با توجه به شرایط فرهنگی، این وضع بالعکس است به‌خصوص برای اقشار دانشجو یا کارمند وضعیت پاسخگویی در این‌باره بدتر هم می‌شود. این درمانگر اعتیاد با انتقاد از اینکه در وهله اول نحوه آمار‌گیری ما درخصوص آمار اعتیاد دچار مشکل است، اظهار کرد: در سال۹۰ اعلام شده بود که یک‌میلیون‌و۳۰۰هزار نفر معتاد در کشور وجود دارد. ستاد مبارزه با مواد‌مخدر نیز تا سال گذشته تنها روی همین آمار دست می‌گذاشت. در واقع طی ۵ تا ۶ سال گذشته تنها با همین آمار سروکار داشتیم. صفاتیان آمار ستاد مبارزه با مواد‌مخدر درخصوص وجود ۲میلیون و ۸۰۰هزار مصرف‌کننده مواد‌مخدر را مربوط به مصرف‌کنندگان روزانه دانست و گفت: درصورتی که بخواهیم سایر مصرف‌کنندگان انواع مواد‌مخدر را با توجه به نوع آمارگیری نادرست آن به این تعداد اضافه کنیم، قطعا این آمار افزایش خواهد یافت. 

این خبر را به اشتراک بگذارید