• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
پنج شنبه 5 مهر 1397
کد مطلب : 31985
+
-

محله‌گردی با محسن هاشمی رفسنجانی

محله‌گردی با محسن هاشمی رفسنجانی

رئیس شورای ‌شهر تهران هم که باشی، با وجود تمام مشغله‌های کاری، نمی‌توانی دعوت به محله‌گردی در محله‌های دوران کودکی‌ات را رد کنی. با محسن هاشمی راهی خانه‌هایی شدیم که دوران کودکی‌اش در آنها سپری شده بود و به مدارسی رفتیم که تماشای دوباره آنها و نشستن روی نیمکت کلاس‌هایشان، او را به 40سال پیش برد. 5سال از آخرین باری که پا در محله کودکی‌اش گذاشته بود می‌گذرد. گرچه مسئولیت‌های مختلف در شورای‌ شهر و... وقت کافی برای نخستین پسر خانواده هاشمی باقی نگذاشته، اما‌ گاه و بی‌گاه، هرچند سال یکبار، هوس قدم زدن در کوچه‌های محله دولت و قلهک به سرش می‌زند و او را راهی منطقه 1و 3تهران می‌کند. گفت‌وگو با اهالی محله و شنیدن درددل‌هایشان و گرفتن عکس یادگاری با جوان‌های محله شیرینی این محله‌گردی را برای رئیس شورای‌شهر تهران دوچندان می‌کند.

در محله‌گردی خبرنگار همشهری محله با مهندس محسن هاشمی، عضو شورای ‌شهر تهران، به پیشنهاد او به مدرسه رفاه رفتیم. مدرسه‌ای که هنوز با نام مؤسسه فرهنگی رفاه فعالیت می‌کند. ‌بانی و مؤسس این مدرسه پدرش است. داستان ساخت مدرسه رفاه از زبان پسر ارشد آیت‌الله ‌اکبر هاشمی رفسنجانی شنیدنی است. او تعریف می‌کند: «آن زمان مدرسه اسلامی دخترانه بسیار کم بود. مدرسه اسلامی به مدارسی می‌گفتند که تعلیم و تربیت اسلامی داشت. خانواده‌هایی که مذهبی بودند اصرار داشتند فرزندانشان را به مدارس اسلامی بفرستند و چون تعداد این مدارس کم بود، پدرم با کمک گرفتن از دوستان بازاری خود مثل اخوان فرشچی مدرسه دخترانه رفاه را ساخت؛ 2 خواهر من فاطمه و فائزه هم اینجا درس خواندند. آیت‌الله ‌باهنر، شهید بهشتی و شهید رجایی به همراه پدر، این مدرسه را اداره می‌کردند. مدرسه رفاه بارها توسط ساواک بسته شد و امروز توسط ناصر باهنر پسر شهید باهنر اداره می‌شود.» 
مقصد بعدی ما مدرسه علوی، کمی بالاتر از مدرسه رفاه در خیابان نایب‌السلطنه است. محسن هاشمی می‌گوید: « برای دیدن این مدرسه شوق زیادی دارم چون خاطرات خوب دوران کودکی‌ام به این مدرسه برمی‌گردد.» به گفته او مدرسه هیچ تغییری نکرده و همه‌‌چیز حتی صندلی کلاس‌ها هم مثل سابق است. رئیس شورای اسلامی شهر تهران خاطره جالبی از دوران تحصیلش تعریف می‌کند: «دوران راهنمایی را در مدرسه علوی گذراندم. مدرسه علوی جزو مدارس اسلامی بود و قوانین خودش را داشت. مثلاً طباخی و سینما رفتن ممنوع بود و کسی که از این قانون تخطی می‌کرد حتماً از مدرسه اخراج می‌شد. یک‌بار من و چند نفر از دوستانم برای تماشای یک فیلم وسترن به سینما رفتیم. مدیر مدرسه وقتی متوجه شد حسابی توبیخم کرد. از من خواست پدرم را به مدرسه بیاورم. یک روز اخراجم کردند. انتظار داشتم پدرم من را تنبیه کند اما در راه برگشت به خانه یک تفنگ بادی برایم خرید و از تنبیه خبری نبود. یک‌بار هم به طباخی رفتم و مدیر مدرسه به من تذکر داد که دیگر به اینطور مکان‌ها نروم.» همراه با مهندس هاشمی به قلهک، محله کودکی او رفتیم. خانه کودکی او هنوز به همان شکل قدیمی آنجا بود. مقصد بعدی ما کتابخانه‌ای در تکیه تجریش بود که کتابداری در آنجا نخستین فعالیت فرهنگی پسر ارشد آیت‌الله ‌هاشمی است. 
خوانندگان تهرانی می‌توانند گزارش کامل محله‌گردی با محسن هاشمی را در همشهری محله شنبه بخوانند و در مرور خاطرات 7 نقطه خاطره‌انگیز با او همراه شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید