• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 25 آذر 1399
کد مطلب : 118878
+
-

در حاشیه سیاست/ ماجرای مباحثه هاشمی‌رفسنجانی و رهبر معظم انقلاب درباره آمریکا

سیدمرتضی نبوی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم به ذکر خاطره‌ای از دیدار اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام با رهبر معظم انقلاب در سال91 اشاره کرده و گفته است: مرحوم آقای هاشمی‌رفسنجانی از زمان ریاست‌جمهوری که رئیس شورای‌عالی امنیت ملی هم بودند، بحث‌هایی را با مقام معظم رهبری داشتند و چنین نظری را پیگیری می‌کردند که مشکلات را با ارتباط با آمریکا حل کنیم. وی می‌گوید: در سال91 که دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام بود، همه اعضا خدمت رهبر معظم انقلاب رسیدیم. بعد از آنکه جلسه رسمی تمام شد، از آنجایی که پیش از آن، آقای هاشمی در مصاحبه‌ای با یک فصلنامه مواضعی درباره مذاکره و رابطه با آمریکا گرفته بودند که موجب سوءاستفاده در داخل و خارج شده بود، حضرت آقا در آن جلسه تذکر دادند و خطاب به آقای هاشمی فرمودند «این موضع شما سبب سوءاستفاده دشمن شد.» مرتضی نبوی گفت: جالب اینجاست که خود آقای هاشمی در این دیدار اذعان می‌کرد و البته جای دیگری هم گفته بود که با امام(ره) درباره - فکر می‌کنم - 7موضوع صحبت کردم و گفتم «این مسائل باید در زمان حیات شما حل شود.» مثلا درباره عربستان و جنگ و... بود. خود آقای هاشمی می‌‌گوید امام به بقیه موضوعات اعتنا کردند اما درباره رابطه با آمریکا کاری نکردند؛ یعنی تغییر موضع ندادند. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید: مقام معظم رهبری در ادامه نکته بسیار مهمی گفتند که به‌نظرم تعیین‌کننده است، ایشان اشاره کرد که درباره مسئله نحوه مواجهه با آمریکا از همان دوران ریاست‌جمهوری آقای هاشمی مباحثاتی وجود دارد. آقا اشاره کردند که در زمان ریاست‌جمهوری آقای هاشمی این بحث در شورای‌عالی امنیت ملی - که خود آقای هاشمی ریاستش را به‌عهده داشت - مطرح شده بود. صورت مذاکرات برای آقا می‌آید که در آن منافعی در رابطه با آمریکا قید شده بود. آقا گفتند که با آقای هاشمی در این‌باره جلسات متعددی صحبت شده و حتی صدای آقای هاشمی هم همانطور که خودش می‌داند، ضبط است که در شورای‌عالی امنیت ملی گفته‌اند «آیت‌الله خامنه‌ای در رد مواضع ما در زمینه نحوه عمل در برابر آمریکا استدلال‌هایی دارد که ما جواب آن استدلال‌ها را نداریم.» نبوی گفته است: آقای هاشمی در همین جلسه این نقل‌قول آقا را تأیید کردند، یعنی گفتند که بله، من این حرف را زده‌ام. آقا بر همین اساس ادامه دادند پس مشخص است که این حرف‌های ما بر مبنای استدلال است نه بر مبنای عصبیت و عصبانیت و پایبندی به امور موهوم و این را خود آقای هاشمی هم می‌دانند.

   فرزندان مسئولان نظام در داخل تحصیل کنند
سعیدرضا عاملی، دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با ایلنا، در واکنش به تحصیل فرزندان مدیران ایرانی در خارج از کشور، گفت: فرزندان مسئولان کشور نباید از مزیت تبعیض‌‌آمیز برخوردار باشند. در عین حال مورد تبعیض هم نباید قرار گیرند. اگر از بورسیه می‌خواهند استفاده کنند، حتما در یک رقابت ملی باید شرکت کنند. البته ترجیح این است که فرزندان مسئولان ارشد کشور از بورسیه استفاده نکنند. وی ادامه داد: اگر فرزندان مدیران در نظام رقابتی امتحان دهند و به این واسطه به خارج از کشور بروند، حتی اگر پدرشان هم مقام مسئول باشد، طبیعتا از نظام رقابتی به خارج از کشور رفته‌اند، اما همانطور که گفتم، ترجیح این است که فرزندان مدیران ارشد نظام از این امکان ولو در قالب رقابتی نیز استفاده نکنند. دبیر شواری عالی انقلاب فرهنگی گفت: یکی از محورهایی که در قرارداد ۲۵ساله ایران و چین روی آن تأکید شده، برای تبادل دانشجویی و استفاده از فرصت‌های تحصیلی در چین در حوزه هوش مصنوعی و فناوری‌های نو است. این خلأها را اگر بتوانیم با سفر دانشجویان داوطلب حل کنیم، بسیار مناسب است.

   آیت‌الله یزدی خانه خود را وقف کرده است
آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان در بیان خصوصیات مرحوم آیت‌الله محمد یزدی به مقاوم‌بودن ایشان اشاره کرد و گفت: ایشان نترس بود و از میدان در نمی‌رفت و تحت هیچ‌یک از تهدیدات هم قرار نمی‌گرفت؛ ایشان همیشه برای دفاع از نظام اسلامی آماده و سینه‌اش سپر بود. به گزارش ایسنا، دبیر شورای نگهبان افزود: افرادی هستند وقتی پست و مقامی دارند به فکر خودشان و دنیای خودشان هستند؛ اما آیت‌الله یزدی اصلا در این وادی‌ها نبود و الان هم همانگونه که اطلاع داریم، خانه و کتابخانه خود را وقف کرده است و ظاهرا این وقف را با وارثان خود هماهنگ کرده و رضایت آنها را نیز جلب کرده بود که آنها نیز ناراحت نشوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید