• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 13 دی 1396
کد مطلب : 3197
+
-

روستای چهار فصل ناشناخته

جاذبه های طبیعی
روستای چهار فصل ناشناخته

 جاذبه‌های طبیعی روستای «دوز عنبر» در استان البرز، ظرفیت تبدیل این روستای 4 فصل را به یک مرکز گردشگرپذیر موفق ایجاد کرده. روزنامه استانی البرز در گزارشی که امروز منتشر کرده، به این موضوع پرداخته است.

دهیار روستای دوزعنبر با اشاره به پیشینه روستا می‌گوید: این روستا از توابع بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ محسوب می‌شود و قدمتی 800 ساله دارد.

حمید قلی‌زاده درباره وجه تسمیه این روستا توضیح می‌دهد: نام روستا از 2 کلمه دوز (قلعه) و عنبر (خوشبو) تشکیل شده است. دوزعنبر که آب و هوای معتدل و بافتی کوهستانی دارد، در دامنه رشته کوه‌های البرز واقع شده است و از شمال به کوه‌های منتهی به طالقان، از جنوب به روستای آجین دوجین، از شرق به روستای ولیان و از غرب به اراضی آردهه محدود می‌شود. وی با اشاره به جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و مذهبی روستا تاکید می‌کند:‌ وقتی به دلیل اطلاع‌رسانی نامناسب بسیاری از البرز‌نشینان از وجود این روستا باخبر نیستند، چطور می‌توان انتظار داشت گردشگران سایر استان‌ها به دوزعنبر سفر کنند؟ با ایجاد زیرساخت‌های مناسب گردشگری و همچنین اطلاع رسانی مناسب می‌توان به آینده صنعت گردشگری در این روستا امیدوار شد.

معاون گردشگری میراث فرهنگی البرز با اشاره به ملزومات توسعه گردشگری روستایی می‌گوید: توسعه گردشگری روستایی در قدم اول نیازمند مشارکت خود روستاییان است و مردم با حفظ بافت سنتی روستای خود می‌توانند موجب جذب گردشگران شوند.

احمد ترکاشوند با بیان این‌که روستاییان برای عرضه خدمات گردشگری باید با فضای کسب و کار گردشگری آشنا باشند و نحوه برخورد مناسب با گردشگران را بدانند، می‌افزاید: ارائه و معرفی جاذبه‌های گردشگری روستایی در فضاهای مجازی و تاکید بر حفظ بافت روستایی از نیازهای اساسی در گردشگری روستایی است.

وی معتقد است، حضور گردشگران‌ها موجب درآمدزایی و ایجاد توسعه پایدار در روستاهای استان می‌شود و همین امر از مهاجرت روستانشینان به شهر جلوگیری می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید