• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 4 مهر 1397
کد مطلب : 31875
+
-

آتش هورالعظیم بعد از گذشت 3ماه هنوز زبانه می‌کشد

هورالعظیم در حسرت حقابه می‌سوزد

خوزستان
هورالعظیم در حسرت حقابه می‌سوزد

فاطمه عسگری‌نیا | خبرنگار:

در میان همه خبرهای تلخی که این روزها از سرزمین نخل‌های خشکیده خوزستان می‌شنویم، این بار سیاهی دود برخاسته از تَنِ آتش‌گرفته هورالعظیم بر سر مردم خوزستان است که خبرساز می‌شود.

قصه، قصه تازه‌ای نیست. از 3 ماه پیش که پیکر خشکیده هورالعظیم طعمه شعله‌های آتش شد تا به امروز، این داستان تکرار می‌شود. مردم اهواز می‌گویند: «تازه این روز خوشمان است. بگذار نیمه مهر بیاید، آن‌وقت است که دود و خاک با هم بر سرمان می‌نشیند.» «احمدرضا لاهیجان‌زاده» مدیر کل حفاظت محیط‌ زیست خوزستان، منشا دود پراکنده در شهر اهواز طی بامداد روز سه‌شنبه را آتش‌سوزی در بخش عراقی هورالعظیم می‌داند و می‌گوید: «وزش باد غرب به شرق موجب شده است تا دود ناشی از این آتش‌سوزی وارد شهر اهواز شود و مردم اهواز در روز سه‌شنبه از داشتن هوای سالم محروم باشند.»  البته این تنها مردم اهواز نبودند که روز سه‌شنبه سایه سیاه دود ناشی از آتش را بر سرشان تحمل کردند، زیرا این آلودگی در هویزه هم راه نفس کشیدن را بر مردم سخت کرد و شعاع دید را هم کاهش داد.

محروم از حقابه‌های داخلی و خارجی

دبیر شورای هماهنگی تشکل‌های زیست‌محیطی خوزستان به همشهری می‌گوید: «مشکلات داخلی و خارجی هورالعظیم ریشه در گذشته‌های دور دارد. پیکر خشکیده و تب‌دار تالاب در سایه محرومیت‌های داخلی و خارجی از حقابه‌ها 3 ماه است در میان شعله‌های آتش می‌سوزد و کسی به فکر اندیشیدن چاره‌ای
برای آن نیست.»

«هژیر کیانی» معتقد است برای این‌که پرونده مشکلات هورالعظیم بسته شود یک هم‌اندیشی میان کشورهای ایران، عراق، ترکیه و سوریه نیاز است، زیرا با توجه به گستردگی وسعت هورالعظیم، نمی‌توان انتظار داشت این مشکل به‌تنهایی در ایران حل شود.

وی با اشاره به مسدود و محدود شدن حقابه‌های هورالعظیم طی سال‌های گذشته توضیح می‌دهد: «اگرچه پیگیری‌های محدودی در دوره‌های گذشته مدیریت زیست‌محیطی کشور برای احقاق حقابه‌های هورالعظیم در خارج از کشور صورت گرفت، در دوره جدید از همین اندک پیگیری‌ها هم خبری نیست.»

دبیر شورای هماهنگی تشکل‌های زیست‌محیطی خوزستان ادامه می‌دهد: «ما به جای آن‌که قبل از آتش گرفتن هورالعظیم به فکر چاره برای جلوگیری از این حادثه باشیم بعد از این واقعه می‌خواهیم آتش را خاموش کنیم که قاعدتا با توجه به وسعت تالاب زورمان نمی‌رسد.»

حقابه‌های داخلی؛ فدای سدسازی

کیانی در ادامه با بیان این‌که مرثیه تالاب هورالعظیم در داخل ایران بیش از عوامل خارجی متاثر بر آن آدمی را به گریه وامی‌دارد می‌گوید: «هورالعظیم نه‌تنها در خارج از مرزهای ایران، که در داخل کشور هم مظلوم واقع شده و از حقابه محروم است.»

او معتقد است: حقابه محدودی هم که این سال‌ها به اصطلاح به هورالعظیم داده شده پساب‌های شرکت کشت و توسعه نیشکر بوده که به اندازه سود و فایده‌اش، به ضرر هورالعظیم و محیط ‌زیست خوزستان تمام شده است.

دبیر شورای هماهنگی تشکل‌های زیست‌محیطی خوزستان تصریح می‌کند: «امروز این تالاب بزرگ‌ترین قربانی طرح توسعه میدان‌های نفتی است و موجب شده در فصول مختلف سال شاهد برخاستن ذره‌های گرد وغبار از این تالاب باشیم.»

کیانی در پایان تاکید می‌کند: «محیط‌ زیست خوزستان نیازمند اجرای یک پروژه نجات‌بخشی ملی زیست‌محیطی است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید