• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 4 مهر 1397
کد مطلب : 31791
+
-

برچیدن شیشه‌های مات از اتاق‌های تصمیم

شفیع بهرامیان| ارومیه - روزنامه‌نگار:


در دنیایی که به مدد نفوذ شگرف فناوری‌های ارتباطاتی و اطلاعاتی، مردم بیش از هر زمان دیگر، از تمام رویدادهای ریز و درشت جهان پیرامون در کسری از ثانیه آگاه می‌شوند، نمی‌توان در اتاق‌های بسته با شیشه‌های مات تصمیم‌ گرفت و مردم را نامحرم پنداشت و آگاه نکرد. خواسته مردم اطلاع از تصمیمات و سیاست‌‌هایی است که از سوی نمایندگان مردم در دستگاه‌های اجرایی، قانون‌گذاری، شورای اسلامی شهرها و روستاها و سایر نهادها اتفاق می‌افتد. تلاش گروهی از نمایندگان برای تصویب طرح شفافیت آرای نمایندگان، از نشانه‌های تمایل به شفافیت درخواست‌های عمومی است. 

در آذربایجان ‌غربی نیز پس از تأکید «محمدمهدی شهریاری» استاندار بر تشکیل اتاق شیشه‌ای با کمک خبرنگاران و اصحاب رسانه برای برخورد و مبارزه با فساد سازمان‌یافته و رانت‌های دولتی، تلاشی در این زمینه صورت گرفته است. دعوت برخی از نمایندگان حوزه‌های انتخابیه استانی از جمله نمایندۀ جوان مردم ارومیه در مجلس از رسانه‌ها به منظور اعلام شفاف تصمیمات و عملکردها در 2 سال و نیم عمر نمایندگی مجلس و اخیراً تغییرات صورت‌گرفته در هیأت‌رئیسه شورای شهر ارومیه و حمایت «محمدرضا علی‌زاده امام‌زاده» رئیس جدید شورا از برگزاری علنی جلسات شورا با حضور خبرنگاران و نمایندگان افکار عمومی، نمایانگر باز شدن فضای تازه‌ای از خواسته‌های مردم در آگاهی و نظارت و لزوم پاسخگویی کارگزاران انتخابی و انتصابی به آنان است. رسانه‌ها وظیفه دارند مسئولان را به درون اتاق‌های شیشه‌ای برانند تا در کارکردشان شفافیت به وجود آید. اگر مسئولان در اتاق شیشه‌ای کار کنند، تمام اتفاقات درون آن، دیده می‌شود و کسی پشت درهای بسته تصمیم نمی‌گیرد. 

در آذربایجان‌غربی دست‌کم 2 مدیر ارشد و یک نمایندۀ مجلس، بر لزوم ایجاد این اتاق‌های شیشه‌ای تأکید کرده‌اند. آنان از خبرنگاران و مردم به‌روشنی خواسته‌اند به ندای مشارکت‌پذیری لبیک‌ گویند تا برایند این امر، شفافیت، فسادستیزی، نظارت مؤثر، درونی‌سازی سلامت اداری، رقابت منصفانه و عادلانه، کاهش خطرپذیری در تصمیم‌‌گیری، کاهش هدر رفتن منابع عمومی و ثروت مردمی و ملی و کاهش شکاف میان کارگزاران دولتی و مردم باشد. استاندار، رئیس شورای شهر ارومیه و نمایندۀ جوان این شهر در مجلس به‌‌روشنی از لزوم شفافیت می‌گویند و اصحاب رسانه را دعوت به حضور در مراحل مختلف تصمیم‌گیری و نظارت بر اجرای تصمیمات و سیاست‌ها می‌کنند.

همزمان در این مسیر از سوی کسانی که بود و نبود منافعشان را در تاریکی و گل‌آلود کردن فضا می‌بینند، کارشکنی‌هایی صورت می‌گیرد. اکنون وظیفه همه روزنامه‌نگاران، اصحاب رسانه و آگاهی‌رسانان است که با درک محدودیت‌ها و مشکلات موجود به ندای این خیرخواهان لبیک گویند و در مسیر شفافیت و مبارزه و مواجهه با باندهای خطرناک و قدرتمند و اقتصادی، در کنار مسئولانی باشند که نه‌‌فقط در شعار، بلکه در درون، باور عمیق به دانستن و آگاهی مردم دارند. هر گام که به ‌سوی شفافیت و اطلاع‌رسانی و عمومی‌ کردن تصمیمات مهم در استان و کشور از سوی هر کس با هر وابستگی به گرایش‌های سیاسی و اجتماعی برداشته شود، به‌ نفع دموکراسی، آزادی، منافع عمومی، رشد و توسعه وطن است.بنابراین باید به نقش تاریخی خود در شفاف‌سازی اتاق‌های تصمیم‌گیری عمل کرد و مردم را در هیچ وضعی نامحرم ندانست. 

این خبر را به اشتراک بگذارید