• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 4 مهر 1397
کد مطلب : 31789
+
-

آپارتمان‌های قدیمی را می‌توان نو کرد

ویدا سالاری| کارشناس ثبت:

آپارتمان‌سازی و زندگی در واحدهای آپارتمانی در کرج همزمان با تهران، از سال 50 آغاز شد. در آن زمان آپارتمان‌ها در کرج 3 طبقه بیشتر نبودند. البته ساختمان‌های مسکونی و خانه‌های سازمانی برای کارمندان وزارت کشاورزی در همان ‌زمان ساخته شد. شهرک اصلاح بذر، وابسته به دانشکده کشاورزی، خانه‌های سازمانی مختص کارمندان داشت که به صورت دو واحدی و رو به روی هم ساخته شده‌اند و با وجود گذشت سالهای زیاد، همچنان از آنها استفاده می‌شود. یک آپارتمان، با گذر 40 سال از زمان ساخت و با توجه به سکونت خانوارهایی در آن، به یقین دچار فرسایش شده است.

این واحدها اکنون با استانداردهای امروزی مطابقت ندارند، بیشتر آنها آسانسور ندارند و با توجه به ریزذرات معلق در هوا که باعث فرسایش نما و بنا میشود و نیز تغییرات آب‌و‌‌هوایی ناشی از تغییر فصل یا وقوع زمین‌لرزه و رفت‌و‌آمد فرسوده شده‌اند. ذات آدمی زیباپسند است و به طور طبیعی به زندگی در مکان و فضایی زیبا و مدرن و با برخورداری از تمامی ویژگیهای زیستی قابل قبول، تمایل دارد تا آسایش و آرامش او در آن تأمین باشد. در این شرایط، نیاز به تخریب و بازسازی و نوسازی نمود پیدا می‌کند.

وقتی مالک ساختمان به این نتیجه رسید که واحد مورد نظر نیاز به تخریب و بازسازی دارد، از نظر مقررات، باید کارشناسان امر وارد عمل شوند. اگر 3 نفر از کارشناسان رسمی ساخت‌و‌ساز در دادگستری تشخیص دهند که عمر مفید ساختمان به پایان رسیده است یا بیم خطر جانی یا ضرر مالی می‌رود و بیشتر مالکان راضی به تخریب و تجدید بنای آن باشند، مالک می تواند دست به کار شود.  

اگر تعداد کمی از مالکان قسمت‌های اختصاصی در تجدید بنای آن موافق نباشند، آن دسته از مالکان که قصد بازسازی مجموعه را دارند می‌توانند بر اساس حکم دادگاه با تامین مسکن استیجاری مناسب برای مالک یا مالکانی که از همکاری خودداری می‌کنند، بنای مجموعه را بازسازی کنند. 

پس از پایان عملیات تخریب و نوسازی و تعیین سهم هریک از مالکان موافق با بازسازی مبالغی که برای مسکن اجاره‌ای پرداخت شده است، از اموال آنان از همان واحد قابل برداشت خواهد بود. در صورتی‌که ساکنان در مورد انتخاب کارشناسان اتفاق نظر نداشته باشند، وزارت مسکن و شهرسازی با درخواست مدیر یا هیات مدیره کارشناسانی را انتخاب می‌کند.

مدیر یا هیات مدیره ساختمان یاد‌شده به نمایندگی از مالکان انتصاب و درخواست تعیین کارشناسان مربوطه را مطرح می‌کنند و به درخواست مدیر ساختمان یا هیات مدیره مجموعه، رئیس دادگاه یا رئیس مجتمع قضایی محل، با احراز تامین شدن مسکن مناسب برای مالک یا مالکان ناراضی از سوی سایر مالکان، دستور تخلیه آپارتمان صادر می‌شود.   در بسیاری از موارد ساکنان مجتمع مسکونی تصمیم به تخریب و ساخت واحدهای جدید می‌گیرند. اگر این تصمیم با امکانات و خدمات روز در تعادل و توازن باشد و از نظر ظاهر و کارایی با استانداردهای ساختمان‌های امروزی هماهنگی داشته باشد، این امکان وجود دارد که بعضی مالکان و ساکنان ساختمان از همکاری سرباز زنند. در این صورت، طرح دعوی و ارائه دادخواست آغاز می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید