• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 4 مهر 1397
کد مطلب : 31788
+
-

تاکسی‌ برای شب‌های همدان

اهالی برخی از محله‌های همدان از کمبود تاکسی در ساعات پرتردد و در شب گلایه دارند

فاطمه کاظمی|  همدان- خبرنگار: 

با کوتاه‌ شدن روزها در فصل پاییز و تاریک‌شدن زودهنگام هوا دغدغه شهروندان همدانی در حوزه حمل‌و‌نقل عمومی بیشتر می‌شود و از تاکسی‌ها که صحبت می‌کنیم صدای اعتراضشان بلند می‌شود که این چطور خدمات‌رسانی است؟ البته مسأله ضعف در این حوزه فقط مربوط به این فصل سال نیست. شهروندان این روزها بیشتر نگران فرزندان خود هستند که وقتی مدارس تعطیل شد، چگونه قرار است به خانه برسند؟
بر طبق آمار 3500 دستگاه تاکسی در شهر همدان فعال هستند و حتی برخی مسئولان این تعداد را به نسبت جمعیت شهر زیاد می‌دانند اما در واقعیت ضعف در این بخش زیاد است و شهروندان همیشه گلایه دارند.


ایستگاه همیشه خالی

ساعت 7 و 20 دقیقه شب است و ایستگاه تاکسی حصار علی‌آباد یا همان کوی کوثر مملو از جمعیتی است که منتظر تاکسی هستند، اما دریغ از حتی یک تاکسی. بانویی کلافه از این وضعیت به همشهری می‌گوید: همیشه وضعیت این‌جا همین است، ساعت یک بعد از ظهر که می‌شود رانندگان همه برای صرف نهار به خانه‌های خود می‌روند و ساعت 7 شب هم دیگر خبری از تاکسی نیست.
وی ادامه می‌دهد: گاه همه تاکسی‌ها در ایستگاه مبدأ صف کشیده‌اند و ایستگاه میدان پر از جمعیت و بدون حتی یک تاکسی است، گاهی هم همه در میدان ایستاده‌اند و مسافران در مبدأ سرگردانند. نمی‌دانم دلیل این طور برنامه‌ریزی‌کردن برای راننده‌ها چیست اما می‌دانم که نظارت سازمان تاکسیرانی ضعیف است.


معضل رانندگان بازنشسته

شهروند دیگری می‌گوید: اغلب رانندگان این ایستگاه بازنشسته هستند و به صورت موقتی کار می‌کنند. به همین دلیل است که هر وقت از کار خسته می‌شوند، بدون توجه به نیاز شهروندان کار را تعطیل می‌کنند و به خانه‌های خود می‌روند.
«علی فیضی» ادامه می‌دهد: رانندگان جوان هم نیاز مالی دارند و هم انگیزه برای کار و به همین دلیل بهتر و بیشتر کار می‌کنند، اما رانندگان مسن که نیاز مالی چندانی ندارند، نمی‌توانند آن طور که باید پای کار بایستند و وضعیت چیزی می‌شود که می‌بینید. نگرانی من برای دانش‌آموزان است که از این به بعد باید این شرایط را تحمل کنند و خانواده‌ها نگران رسیدن فرزندانشان به منزل باشند.
این شهروند توضیح می‌دهد: مشکل دیگر وجود فقط یک ایستگاه تاکسی در این منطقه است که در کنار مسجد المهدی (عج) قرار گرفته و دیگر ساکنان مجبور می‌شوند راه طولانی را تا رسیدن به تاکسی طی کنند، در حالی که اگر یک ایستگاه نیز در کنار کوچه تختی در نظر بگیرند و تعدادی از رانندگان ملزم به توقف در این ایستگاه شوند، مشکل حل می‌شود.


نگرانی برای فرزندان

ساعت 12 و نیم ظهر است و «طیبه نجفی» از ساکنان منطقه دیزج با دختر کوچک خود در ایستگاه تاکسی ایستاده و منتظر است. او می‌گوید: در ایستگاه برخی محلات تعداد زیادی تاکسی ایستاده‌اند و ایستگاه تاکسی برخی محلات خالی است. نگرانی من برای فرزندم است که از این به بعد عصرها از مدرسه برمی‌گردد و می‌دانم که برای پیدا کردن تاکسی ون دچار مشکل خواهد شد. ما اغلب مجبوریم با مسافربرهای شخصی به دیزج برویم و این برای بچه‌ها خطرناک است.
این شهروند می‌افزاید: اگر تاکسیرانی درست نظارت کند می‌تواند در ساعاتی که مسافر زیاد است، رانندگان ایستگاه‌هایی که تعداد تاکسی‌هایش زیاد است را قانع کند که به مناطقی خدمت‌رسانی کنند که تعداد تاکسی‌ها کمتر است. مشکل دیگر این است که زمان افزایش تعداد مسافران، بیشتر رانندگان به دنبال مسافر دربستی هستند. اگر بازرسان تاکسیرانی در این ساعات در ایستگاه‌ها حضور داشته باشند، رانندگان نمی‌توانند از وظایف خود تخطی کنند. مشکل از نبود نظارت است.


ساماندهی تاکسی‌ها

گلایه‌های شهروندان را با معاون نظارت بر تاکسیرانی شهرداری همدان در میان می‌گذاریم.
 «میلاد کریمی» می‌گوید: از ابتدای مهر ساماندهی تاکسی‌ها قوت گرفته و رانندگان از ساعت 6 و نیم صبح در ایستگاه‌ها مستقر هستند. پاکسازی و شست‌وشوی تاکسی‌ها به مناسبت بازگشایی مدارس انجام شده و واحدهای بازرسی مستقر شده‌اند. از 3500 دستگاه تاکسی موجود در شهر حداقل 3 هزار دستگاه به شهروندان خدمت‌رسانی می‌کنند.

می‌پرسیم: چه برنامه‌ای برای حل مشکل کمبود تاکسی در شب‌ها دارید؟ وی پاسخ می‌دهد: از اول مهر و برای فصل پاییز و زمستان 50 درصد تعرفه تاکسی‌ها را در شب افزایش داده‌ایم تا رانندگان ترغیب شوند که کار کنند. برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در ساعات افزایش تعداد مسافران رانندگان حداقل تا ساعت 10 و نیم شب موظف شوند در خطوط حضور پیدا کنند.
به این مقام مسئول می‌گوییم: در برخی مناطق تاکسی‌ها از ساعت 7 شب دیگر کار نمی‌کنند، که چنین موردی را نمی‌پذیرد و اظهار می‌کند: ما در این ساعت مشکلی از نظر تعداد تاکسی نداریم و مشکل از ساعت 8 و نیم شب آغاز می‌شود. 
کریمی درباره مشکلات دانش‌آموزان برای رفت‌وآمد نیز می‌گوید: این مشکل با در نظر گرفتن سرویس مدارس قابل حل است. تاکنون520 راننده در سامانه سرویس مدارس ثبت‌نام کرده‌اند و اگر آموزش و پرورش با ما همکاری کند مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید