• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 2 مهر 1397
کد مطلب : 31492
+
-

صید توسعه از شورابیل

مدیر توسعه گردشگری شورابیل: در 3 سال اخیر بیش از 30 میلیارد تومان در این مجموعه تفریحی سرمایه‌گذاری شده است

گردشگری
صید توسعه از شورابیل

پوپک قاسمی| اردبیل- خبرنگار:

شورابیل، به عنوان بزرگ‌ترین دریاچه طبیعی درون‌شهری کشور، فرصتی استثنایی برای توسعه گردشگری اردبیل است که با توجه ویژه به این ظرفیت فوق‌العاده می‌تواند نگین گردشگری اردبیل باشد. جدا از اقدامات معمولی عمرانی در شورابیل از قبیل توسعه فضای سبز، ساحل‌بندی و استانداردسازی وسایل شهربازی، شایسته است که امکانات تفریحی و گردشگری منحصر به‌فرد و متمایزی در شورابیل تدارک دیده شود که شاهد چندین نمونه اجراشده هستیم که آثار خود را نیز به‌خوبی نشان داده‌اند.


طرح جامع شورابیل برای درآمد پایدار

رئیس شورای شهر اردبیل با تاکید بر لزوم بهره‌مندی از ظرفیت گردشگری و اقتصادی دریاچه شورابیل در توسعه شهری اردبیل می‌گوید: طرح جامع شورابیل که برای توسعه این مجموعه تدوین شده است برای ایجاد درآمد پایدار در این منطقه اجرا می‌شود.
«علیرضا پوستی» با اشاره به این‌که شهرداری باید برای فراهم کردن شرایط لازم رفاهی و تفریحی برای گردشگران و ایجاد درآمد پایدار در مجموعه دریاچه شورابیل اقدام به تعریف و اجرای برنامه‌های متنوع کند، اظهار می‌کند: طرح‌های مختلف گردشگری و تفریحی تعریف‌شده در این مجموعه مانند احداث پارک گالری، پارک صخره‌ای، آبنمای موزیکال، باغ بهشت و کمپ گردشگری می‌تواند تحول مطلوبی در توسعه شورابیل ایجاد کند.


اجرای طولانی‌ترین پیست پیاده‌روی کشور

نمونه بارز ایده اجراشده در شورابیل راه‌اندازی بزرگ‌ترین پیست پیاده‌روی کشور به طول 7 کیلومتر دور دریاچه شورابیل است که باعث رونق این مسیر و استقبال شهروندان شده است.
مدیر توسعه گردشگری شورابیل در این باره می‌گوید: دریاچه شورابیل به‌عنوان تنها دریاچه درون‌‌شهری طبیعی ایران با مساحت ۲۰۰ هکتاری یکی از مناطقی است که توجه گردشگران را در تمام فصول سال به خود جلب می‌کند. این مزیت گردشگری شورابیل اجرای ایده‌های مختلف برای تمام فصول سال را ضروری می‌سازد.
«علی مسیب‌زاده» با تاکید بر اجرای برنامه‌های فرهنگ‌محور و سلامت‌محور در این منطقه عنوان می‌کند: در 3 سال اخیر بیش از 30 میلیارد تومان در این مجموعه تفریحی – گردشگری سرمایه‌گذاری شده است تا با پیوست فرهنگی و اجتماعی، پروژه‌های عمرانی در این مجموعه تکمیل و راه‌اندازی شود.
مسیب‌زاده نمونه این پروژه‌ها را راه‌اندازی جاده تندرستی برای ارتقای سلامت مردم اعلام می‌کند و می‌افزاید: این مسیر تندرستی که در کشور بی‌نظیر است، اسباب برگزاری همایش‌ها و برنامه‌های متنوع، ورزش همگانی و پیاده‌روی را به وجود آورده است.


طراحی ورودی‌های جدید

استفاده از ظرفیت منطقه شورابیل در گذشته مختص به یک ضلع دریاچه بود و تمرکز امکانات در این ضلع باعث ازدحام گردشگران در آن و مغفول ماندن قسمت‌های دیگر شورابیل می‌شد. با بازگشایی ورودی جدید از طرف نمایشگاه بین‌المللی، استقبال شهروندان و گردشگران نشان داد می‌توان از فضای اطراف این دریاچه استفاده بهینه بیش از پیش کرد.
مدیر توسعه گردشگری شورابیل درباره دیگر برنامه‌های اجراشده برای شورابیل عنوان می‌کند: طراحی ورودی‌های جدید برای شورابیل از دیگر برنامه‌ها و بازگشایی معابر متعدد پیرامون دریاچه مورد تاکید شهرداری است.

مسیب‌زاده تاکید می‌کند: ورودی‌های جدید شورابیل با هدف توسعه منطقه گردشگری شورابیل و سهولت دسترسی به مناطق مختلف این مجموعه طراحی و اجرا شده است. 5 مسیر ورودی دریاچه شامل جنب موزه دفاع مقدس، ورودی از طرف مسکن مهر نیایش، کنارگذر کانال تغذیه شورابیل، جنب نمایشگاه بین‌المللی و ورودی اصلی شورابیل برنامه‌ریزی شده است و با ممنوعیت تردد خودرو در رینگ اصلی دور دریاچه این محیط بیشتر برای ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری مهیا شده است و با دور زدن در این رینگ و دیدن جمعیت زیاد شهروندان اعم از زن و مرد و پیر و جوان در حال ورزش، نشاط خاصی در شهروندان ایجاد می‌شود.


اولین زیپ‌لاین رفت و برگشت موتوری کشور

راه‌اندازی زیپ‌لاین روی دریاچه شورابیل از ایده‌های دیگری است که تابستان امسال مورد بهره‌برداری قرار گرفت. مسیب‌زاده درباره احداث این وسیله تفریحی و سرگرمی می‌گوید: این زیپ‌لاین به طول 475 متر و سرعت 6 متر در ثانیه به عنوان اولین زیپ‌لاین رفت و برگشت موتوری در کشور با مشارکت بخش خصوصی با هزینه 600 میلیون تومان تابستان سال جاری به بهره‌برداری رسید.
وی با اشاره به استانداردها و امنیت خوب این زیپ‌لاین اضافه می‌کند: با توجه به کنترل جزء به جزء و تأییدیه استاندارد این پروژه با برطرف شدن مشکلات کوچک، این طرح با استاندارد و ایمنی بسیار بالا به بهره‌برداری رسید.


احداث هتل سلامت

هتل سلامت با کاربری اقامتی و درمانی از پروژه‌های دیگر مجموعه شورابیل است که گفته می‌شود با مشارکت بخش خصوصی در زمینی به مساحت 8 هزار متر‌ مربع در حاشیه دریاچه شورابیل احداث می‌شود. مسیب‌زاده با بیان این مطلب اظهار می‌کند: مشارکت شهرداری اردبیل در این طرح با واگذاری زمینی به ارزش بیش از 3 میلیارد تومان بوده است و مشارکت‌کننده هم با سرمایه‌گذاری بیش از 12 میلیارد تومانی این مجتمع درمانی - اقامتی را احداث می‌کند. 
وی ادامه می‌دهد: بر این اساس 21 درصد این مجتمع سهم شهرداری و 79 درصد آن سهم مشارکت‌کننده خواهد بود.
این مسئول با اشاره به نگرانی برخی اعضای شورای شهر اردبیل در مورد مغایرت این هتل با طرح جامع شورابیل عنوان می‌کند: این مجتمع موقعیتی خارج از طرح جامع شورابیل دارد و مغایرتی با طرح جامع نخواهد داشت.


پروژه‌های نیمه‌تمـــام و ایده‌های جدید در دستور کار

مدیر عمرانی شهرداری اردبیل هم با تاکید بر تسریع اجرای پروژه‌های گردشگری اردبیل به‌ویژه پروژه‌های مربوط به دریاچه شورابیل، می‌گوید: علاوه بر اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام، طراحی و اجرای پروژه‌ها و ایده‌های جدید نیز باید در دستور کار قرار بگیرد. 
«مهرداد شفاده» عنوان می‌کند: شورابیل به عنوان یک مجتمع تفریحی و توریستی دارای قابلیت‌های بی‌شماری است و با توجه به این‌که این منطقه جزو عناصر طبیعی و ارزشمند اردبیل است، می‌تواند با توسعه امکانات و جذب گردشگران و افزایش ماندگاری آنها در توسعه استان سهیم باشد.


گنجینه اردبیل 

دریاچه شورابیل یکی از دریاچه‌های طبیعی داخل شهری در ایران و استان اردبیل است. با کمک شهرداری اردبیل امروزه دریاچه شورابیل تبدیل به یک منطقه نمونه گردشگری شده که تنها ۲ کیلومتر با خود شهر فاصله دارد. در سراسر اطراف این دریاچه زیبا یک مسیر پیاده‌روی با چمن‌های مصنوعی احداث شده که طولانی‌ترین جاده سلامتی در کشور به شمار می‌رود و تنها بخش کوچکی از ظرفیت‌های این مجموعه گردشگری به عنوان گنجینه مرکز استان است. نحوه بهره‌برداری از ظرفیت‌های شورابیل برای توسعه مرکز استان بهترین معیار سنجش فکر، افق دید و توانمندی‌های مدیران مرتبط و اعضای شورای شهر اردبیل در طول ادوار گذشته به شمار می‌آید. مقایسه آثار تصویری شورابیل در 2 دهه گذشته با وضعیت کنونی به‌خوبی تحول چشمگیر این منطقه را نشان می‌دهد، اما تحول شورابیل امروز فقط نیازمند امکانات ابتدایی فضای سبز و شهربازی نیست، بلکه باید طرح جامعی با ایده‌های بدیع در این فضا ایجاد شود. مدیران شهری باید با مشاوره‌های تخصصی و آینده‌نگرانه و تسریع ایده‌های تعریف‌شده، توسعه شورابیل را که می‌توان کلیدی برای توسعه گردشگری اردبیل عنوان کرد پیش ببرند تا ضمن ایجاد مزیت گردشگری، درآمدزایی گردشگری نیز از شورابیل نصیب اردبیل شود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :