• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 2 مهر 1397
کد مطلب : 31488
+
-

گره ناگشوده ترافیک کرج

مدیران مرکز کنترل ترافیک از برنامه‌های پیش رو برای کاهش و مدیریت این مشکل شهری می‌گویند

شهری
گره ناگشوده ترافیک کرج

زهرا اشرف‌زاده| البرز – خبرنگار :  


کرج بر اساس آمارهای موجود جزو ۵ کلان‌شهر ایران است و افزایش تعداد خودروها در معابر آن و البته عدم توسعه آنها در این سال‌ها تبعات منفی فراوانی داشته است. کرج به واسطه همسایگی با پایتخت سال‌هاست گلویش بر اثر ازدحام ترافیکی فشرده شده و ساخت تقاطع‌ها،گذرگاه‌ها و پل‌های مختلف هم نتوانسته است اثری روی ترافیک آن بگذارد.

شهروندان کرجی نیز همواره از این موضوع گلایه دارند و با هرکدام از آنها که صحبت می‌کنی، از نبود یک برنامه جامع کنترل ترافیک در این کلان‌شهر سخن می‌گویند و انتظار دارند راهکارهایی موثر به کار گرفته شود و روش فعلی در کنترل ترافیک جای خود را به یک برنامه مدون و مشخص بدهد.


لزوم اجرای طرح زوج و فرد 

یکی از رانندگان تاکسی که در خط آزادگان به مترو فعالیت می‌کند، می‌گوید: متاسفانه روز به روز شاهد افزایش تعداد خودروها در بافت مرکزی شهر هستیم. این در حالی است که بسیاری از مسافربر‌های شخصی نیز از حومه کرج به مرکز این شهر می‌آیند.
«احمد زارع» می‌افزاید: در چند سال اخیر هر از گاهی طرح زوج و فرد در مسیرهای مرکزی شهر کرج اجرا می‌شود که البته شکل محدودی دارد و شامل یک مقطع زمانی مشخص می‌شود. با اجرای دائم این طرح می‌توان مدیریت بهتری در عبور و مرور خودروها داشت.


رسیدگی به ناوگان حمل ‌و ‌نقل عمومی

یک دانشجوی دانشگاه آزاد کرج اما نظر متفاوتی درباره ترافیک دارد.«علی اشرفی» می‌گوید: معتقدم با ارتقای فرهنگ رانندگی و ترغیب مردم به استفاده از وسایل نقلیه عمومی می‌توانیم شاهد کاهش ترافیک نیز باشیم. امیدوارم ابتدا فرهنگ استفاده از خودرو و رعایت حقوق دیگران را فرابگیریم و سپس به دنبال خرید خودرو باشیم. وی ادامه می‌دهد: البته مسئولان شهری کرج باید به حمل و نقل عمومی توجه ویژه داشته باشند. متاسفانه کرج‌ نه اتوبوس مناسب دارد، نه قطار شهری و بی‌آرتی. اگر به این حوزه‌ها رسیدگی شود قطعا ترافیک کاهش پیدا خواهد کرد.


افزایش روزافزون تعداد خودروها در کرج 

یکی از کسبه قدیمی میدان کرج که بیش از ۴۰ سال است در این منطقه فعالیت می‌کند، می‌گوید: در همه این سال‌ها خیابان‌ها به خصوص در مرکز شهر تفاوت چندانی با گذشته نکرده‌اند اما تعداد ماشین‌ها روز به روز بیشتر می‌شود.
«رضا طالبی» می‌افزاید: باید خیابان‌ها عریض‌تر و طرح‌های مختلف ترافیکی در شهر اجرا شود تا شهروندان راحت‌تر تردد کنند. خیابان‌ها کشش این همه خودرو را ندارد.


شکست طرح‌های ترافیکی در کرج

مدیر مرکز کنترل ترافیک شهرداری کرج با اشاره به مشکل ترافیکی این کلان‌شهر می‌گوید: 70 درصد طرح‌های عمرانی شهر مثل تعریض خیابان‌ها و معابر، احداث پل، روگذر و زیرگذر و... با هدف تسهیل تردد خودروها و کاهش مشکلات ترافیکی اجرا می‌شود، ولی بدون اغراق باید گفت حوزه ترافیک از مظلوم‌ترین بخش‌های شهرداری است. اعتماد نکردن به متخصصان این حوزه و انتخاب مدیرانی که سررشته چندانی از اولویت‌های این بخش ندارند باعث شده است اکثر طرح‌های ترافیکی کرج مثل پارکومتر، راه‌اندازی خطوط بی‌آرتی، پیاده‌راه‌سازی، طرح مسیر دوچرخه‌سواری و... با شکست مواجه شود.

«محمد حاجی‌جعفری» می‌افزاید: با این‌که کرج آخرین شهری بود که به سیستم هوشمند حمل ‌و‌ نقل شهری مجهز شد و علی‌رغم محدودیت‌های اعتباری، امکاناتی و نیروی انسانی، مرکز کنترل ترافیک شهرداری کرج در کنترل ترافیک علمکرد نسبتا رضایت‌بخشی داشته است. اکنون این شهر به 100 کیلومتر فیبر نوری اختصاصی، 60 دوربین نظارتی، 70 دوربین پلاکخوان و ۳ تابلوی پیام متغیر وی‌ام‌اس مجهز است. همچنین دوربین‌های نظارت تصویری این مرکز 24 ساعته معابر و شریان‌های اصلی شهر را رصد می‌کنند و با اعلام نقاط کور ترافیکی به انضباط‌بخشی به وضعیت تردد خودروها کمک می‌کنند.
وی اظهار می‌کند: نصب چراغ هوشمند در 10 تقاطع شهر، خرید خودروی سیار پلاکخوان و افزایش دوربین‌های نظارتی بخشی از برنامه‌های امسال است که در صورت تخصیص اعتبار و حمایت مسئولان محقق خواهد شد.


امکانات محدود مرکز کنترل ترافیک

حاجی‌جعفری با گلایه از امکانات محدود مرکز کنترل ترافیک شهرداری کرج می‌گوید: محیط کوچک این مرکز از مهم‌ترین مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم. علاوه بر این، به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم امکان فعالیت ۳ شیفت برای همکاران این بخش وجود ندارد.
وی با اشاره به درآمدزا بودن طرح‌های ترافیکی می‌افزاید: این تصور که تخصیص اعتبار برای اجرای طرح‌های ترافیکی ریسک و ممکن است نتیجه مطلوب را دربر نداشته باشد، دلیل قانع کننده‌ای نیست. بدیهی است با بررسی کارشناسانه، استفاده از نظر متخصصان و مشاوران و حمایت مسئولان ضریب خطای طرح‌های ترافیکی به حداقل می‌رسد و همه شهر از نتایج اجرای آنها منتفع خواهند شد.

مدیر مرکز کنترل ترافیک شهرداری کرج در پاسخ به این سوال ‌که فعالیت این مرکز تا چه حد در کاهش ترافیک شهر موثر بوده است، بیان می‌کند: با توجه به این‌که طرح‌های ویژه ترافیکی مثل زوج و فرد - که مهم‌ترین عامل در کنترل و کاهش ترافیک کلان‌شهرها هستند - هنوز به طور دائمی در کرج اجرا نشده‌اند، نمی‌توان به صراحت گفت فعالیت این مرکز نقشی در کاهش ترافیک شهر داشته است. اما بهره‌گیری از دوربین‌های نظارتی و پلاکخوان و تابلوهای وی‌ام‌اس نقش بسزایی در کنترل و انضبط‌ب خشی به ترافیک به خصوص در نقاط پرتردد مثل چهارراه طالقانی، آزادگان، رجایی‌شهر و... داشته است.

حاجی‌جعفری با بیان این‌که در حال بررسی برای اجرای دائمی طرح زوج و فرد در کرج هستیم، ادامه می‌دهد: اجرای این طرح به نوعی اجرای عدالت اجتماعی در شهر محسوب می‌شود. عملی شدن آن نیز به همفکری تیمی و بررسی دقیق کارشناسانه و علمی نیاز دارد و نمی‌توان سلیقه شخصی و تصمیم فردی را در این باره ملاک قرار داد.
وی با تاکید بر نقش شهروندان در کاهش ترافیک می‌گوید: بدون تعامل و همکاری شهروندان، حتی اگر در تمام نقاط شهر ایستگاه مترو و خطوط بی‌آر‌تی راه‌اندازی شود، باز هم شاهد تردد خودروهای شخصی و تک‌سرنشین خواهیم بود. فرهنگ‌سازی در حوزه ترافیک امری زمان‌بر است و به تخصیص اعتبار مناسب نیاز دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید