• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 2 مهر 1397
کد مطلب : 31485
+
-

کشاورزی دریاچه کوکبیه را می‌خشکاند

عضو شورای اسلامی شهر شازند: اجازه نخواهیم داد که از آب دریاچه کوکبیه در بخش کشاورزی استفاده شود

محیط زیست
کشاورزی دریاچه کوکبیه را می‌خشکاند

مریم جباری| اراک- خبرنگار:

در نزدیکی شهرستان شازند منطقه‌ای به نام کوکبیه قرار دارد که دریاچه زیبای آن سالانه میزبان بسیاری از گردشگران و پرندگان مهاجر است. بر اثر برداشت بیش از اندازه از معادن منطقه گودال‌های عمیقی در این دریاچه در مسیر رودخانه «قره‌چای» ایجاد شده 
است. 
امروزه دریاچه کوکبیه به غیر از جذابیت‌های گردشگری که دارد،‌ زیستگاه بسیار ارزشمندی برای برخی از جانوران و همچنین گونه‌های مختلف پرندگان مهاجر است. 
اما این دریاچه این روزها با مشکلاتی از جمله عدم تعیین تکلیف محوطه در زمینه مالکیت و برداشت بیش از اندازه آب دریاچه و استفاده در بخش کشاورزی مواجه است که اگر جلو این اتفاقات گرفته نشود، قطعاً در آینده‌ای نزدیک شاهد نابودی این دریاچه به عنوان یک منطقه ارزشمند گردشگری خواهیم بود.


راه‌اندازی منطقه گردشگری با دریاچه کوکبیه 

یک فعال محیط‌ زیست در استان مرکزی در این باره بیان می‌کند: متاسفانه در چند وقت اخیر مباحثی در زمینه استفاده از آب دریاچه کوکبیه در حوزه کشاورزی از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شده است که جای نگرانی دارد. 
«محمود کلنگری» به همشهری می‌گوید: ما باید به این امر توجه داشته باشیم که کشاورزی ما در استان یک کشاورزی ناپایدار است که بیشترین حجم منابع آبی کشور را به خود اختصاص داده است و مسئولان باید به این امر توجه جدی داشته باشند که منابع آبی استان فقط در این حوزه مصرف نشود، زیرا ما در حوزه محیط‌زیست و حقابه‌های اکوسیستم حقوقی را برای این بخش قائلیم. 


وی ادامه می‌دهد: اگر آب موجود در دریاچه کوکبیه در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد، قطعاً حدود یک میلیون قطعه ماهی و پرندگان بی‌شماری که برای گذران زمستان به این منطقه می‌آیند از بین خواهند رفت. از آنجا که شهرستان شازند شهری صنعتی و دارای صنایع آلاینده‌ است و به دلیل مهاجرت و سکونت مردم رشد جمعیتی قابل توجه‌ای داشته است، این دریاچه می‌تواند در زمینه طراوت شهر و کاهش آلایندگی بسیار تأثیرگذار 
باشد. کلنگری اظهار می‌کند: با توجه به موارد یادشده، استفاده از آب این دریاچه در بخش کشاورزی با توجه به ناپایداری کشاورزی در این منطقه، کار منطقی و علمی نیست زیرا این دریاچه به عنوان یک اکوسیستم طبیعی در جذب گردشگر و درآمدزایی در شازند بسیار دارای اهمیت است. 


آب دریاچه کوکبیه در بخش کشاورزی

یکی از اعضای شورای اسلامی شهر شازند نیز در این باره بیان می‌کند: یکی از محاسن اصلی و مهم دریاچه کوکبیه شازند این است که سفره‌های آب زیرزمینی و حدود 70 عدد از چاه‌های اطراف این دریاچه از آب این دریچه سیراب می‌شوند. 
«رمضان نجفی» به همشهری می‌گوید: علاوه بر این دریاچه کوکبیه شازند می‌تواند در بخش گردشگری بسیار دارای اهمیت باشد، زیرا پذیرای پرندگان بسیار زیاد، زیبا و شگفت‌انگیزی از مناطق مختلف دنیاست. بنابراین اگر در این بخش سرمایه‌گذاری شود، می‌توان در تقویت گردشگری گام‌های خوبی برداشت. 

وی ادامه می‌دهد: کشاورزانی که در جوار این دریاچه کشاورزی می‌کنند و دارای چاه هستند آب چاه‌های آنها حدود 28 متر بالا آمده و به هیچ عنوان به آب این دریاچه نیاز ندارند. این عضو شورای شهر شازند می‌افزاید: این منطقه بهترین منطقه گردشگری برای استان، ایران و خاورمیانه است، زیرا دریاچه‌ای طبیعی است که آب بهداشتی دارد و ما نیز به هیچ عنوان این اجازه را نخواهیم داد که از آب این دریاچه در بخش کشاورزی استفاده شود. نجفی اظهار می‌کند: استفاده مناسب از آب این دریاچه و ورود آن به چاه‌های کشاورزی به رونق بخش کشاورزی کمک خواهد کرد، بنابراین این‌که به صورت مستقیم آب دریاچه کوکبیه در این بخش استفاده شود ضرورتی ندارد. 


ضرورت حفظ آب دریاچه کوکبیه

«علی ترک قشقایی» یکی از فعالان محیط‌زیست درباره دریاچه کوکبیه و ضرورت حفظ آن می‌گوید: دریاچه کوکبیه شازند به عنوان یک اکوسیستم طبیعی با دارا بودن گونه‌های ارزشمند جانوران و پرندگان نیازمند مدیریتی منسجم و صحیح است تا بتواند حفظ شود. در این زمینه جوامع محلی می‌توانند همکاری لازم را با مسئولان و کارشناسان محیط‌زیست داشته باشند. دریاچه کوکبیه شازند مانند بسیاری از نقاط دیدنی و گردشگری شازند در بحث حفاظت از محیط‌زیست، زیبایی و طراوات این شهرستان صنعتی بسیار تاثیرگذار
است. 
این فعال محیط‌زیست می‌افزاید: دریاچه کوکبیه شازند به نوعی خواهر کوچک تالاب میقان است، زیرا پرندگان از تالاب میقان و دریاچه کوکبیه که در 30 کیلومتری هم هستند به عنوان مکان مناسبی برای زادآوری و استراحت استفاده می‌کنند. همچنین محیط‌زیست از تمامی منابع آبی کشور حقابه دارد. 
ترک قشقایی با اشاره به اینکه دریاچه کوکبیه شازند بخش بسیار ناچیزی از منابع و ذخایر آبی کشور را به خود اختصاص داده است، اظهار می‌کند: ما باید به این امر توجه داشته باشیم که استفاده آب این دریاچه در بخش کشاورزی مشکل این بخش را برطرف نخواهد کرد و فقط به اکوسیستم منطقه آسیب می‌رساند. این در حالی است که بخش عظیمی از منابع آبی روان و جاری و زیرزمینی تاکنون توسط بخش کشاورزی نابود شده و همچنان کشاورزی ما سنتی باقی مانده است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :