• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 2 مهر 1397
کد مطلب : 31479
+
-

روز جهانی جهانگردی و همدان 2018


احمد رجبی راغب|  روزنامه‌نگار :

 روز ۲۷ سپتامبر مطابق با 5 مهر، روز جهانی گردشگری نام گرفته است. هدف از گرامیداشت چنین روزی، بالا بردن آگاهی در نقش گردشگری در جامعه جهانی و نشان دادن چگونگی تاثیر گردشگری بر ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در سراسر جهان است. گردشگری، انواع گوناگونی دارد که در جهان در حال توسعه است. گردشگری به گونه‌ای رشد می‌کند که حتی مکان‌های بسیار دور افتاده نیز به جاذبه‌ای تبدیل شود تا مردم به رفتن به آن‌جا تمایل داشته باشند. استان همدان می‌تواند در مقوله‌های متعددی فعال شود. از جمله گردشگری ماجراجویی یا سفر ماجراجویی نوعی از این صنعت است که ماجراجویان و هواداران کارهای هیجان انگیز انجام می‌دهند. هواداران این نوع گردشگری باید ریسک‌پذیر باشند و تمرین‌های ورزشی متفاوتی را انجام دهند. گردشگران ماجراجو به فعالیت‌های دشوار و ورزش‌هایی مانند کوهنوردی، بانجی جامپینگ، پرواز با پاراگلایدر، زیپ لاین، صخره نوردی و دوچرخه سواری تریال و مانند این علاقه دارند. در همدان مجموعه گنجنامه این امکانات رابرای علاقه‌مندان این سفر مهیا کرده است 

   گردشگری فرهنگی به فرهنگ یک منطقه خاص ربط می‌یابد. گردشگران فرهنگی به مواردی مانند تاریخ، شیوه زندگی، معماری، سنت‌ها، ادیان، جشنواره‌ها، غذاها و مواردی مانند این نشأت توجه دارند. فعالیت‌های گردشگری فرهنگی در مناطق شهری ممکن است شامل بازدید از موزه‌ها، تئاترها، گالری‌های هنری و مانند این باشد. در همدان می‌توان از موزه هگمتانه، باغ موزه دفاع مقدس و موزه تاریخ طبیعی استفاده کرد. همچنین بازدید از روستاها مانند جوامع فرهنگی بومی و تجربه سنت‌ها، شیوه زندگی و ارزش‌های جامعه در خانه‌های بوم گردی از جمله آمادای، آقبلاغ، ورکانه، امزاجرد و ملحمدره امکان‌پذیر است. 

   از انواع دیگر گردشگری، اکوتوریسم است که انواع گسترده‌ای دارد و به سفر مسئولانه به دامن طبیعت ربط دارد. این نوع توریسم شامل سفر به مکان‌هایی است که جاذبه اصلی آن گیاهان و جانوران، تشکل‌های طبیعی یا مصنوعی زندگی جوامع بومی و محلی است. اکوتوریسم همچنین مفاهیم ژئوتوریسم و گردشگری حیات وحش را شامل می‌شود. فکر اصلی این است که گردشگران علاوه بر تخریب نکردن یک جاذبه یا محیط طبیعی، برای آن جا مفید باشند و به رشد آن کمک کنند. در همدان گشت در سراب‌های زیبای گیان نهاوند، باغ‌های زیبای حیدره و دره میشان و خان گرمز در این گروه جا می‌گیرد. 

    گردشگری غذایی شامل تجربه غذای محلی و سنتی یک کشور خاص، منطقه، شهر یا روستاست. هرچند غذا خوردن در طول دیگر سفرها و انواع مختلف گردشگری طبیعی است، گردشگری غذایی صرفا برای تجربه فرهنگ آشپزی برگزار می‌شود. با رشد گردشگری، این زیرمجموعه تا حد زیادی گسترش یافته است. از مقاصد محبوب این نوع گردشگری در همدان غذاهای خوشمزه‌ای چون کباب سرداشی، آش ترش، آبگوشت غوره، آش اماج و ترخینه و کوفته همدانی است. 
   در گردشگری تاریخی، مسافران از سایت‌ها و جاذبه‌هایی بازدید می‌کنند که در آن یک تاریخ نهفته است. این اماکن به دلیل ارزش تاریخی، گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کنند. ذهن کنجکاو انسان‌ها علاقه‌مند به چیزی فراتر از یک محیط معمولی است. بنابراین مکان‌هایی که گذشته تاریخی داشته‌اند، از نقاط محبوب گردشگری هستند و در همدان تپه هگمتانه، شیرسنگی، کتیبه گنجنامه و تپه نوشیجان از جمله این آثار هستند. 

    ده‌ها نوع دیگر گردشگری از جمله مذهبی و صنایع دستی و.... وجود دارد که همدان در هریک از این عرصه‌ها با داشتن جاذبه‌ها و آثاری غنی در حد یک پایتخت گردشگری آسیایی یا بیشتر از آن حرف برای گفتن دارد. امیدواریم امسال که از سوی مسئولان گردشگری نقطه عطف و آغاز گردشگری استان نام نهاده شده است، شاهد رونق هرچه بیشتر گردشگری و جهانگردی در این استان غنی باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :