• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 2 مهر 1397
کد مطلب : 31487
+
-

خوزستان رخت عزا به تن کرد

تروریست‌ها با حمله کور به شهروندان و نیروهای مسلح می‌خواستند به جایگاه مسئولان برسند

سوگ
خوزستان رخت عزا به تن کرد

سیدعلیرضا شریفی| اهواز- خبرنگار:

مردم داغدیده اهواز امروز پیکر شهدای حادثه خونین تروریستی 31 شهریورماه را در میان غم و اندوه تشییع می‌کنند.شورای تأمین استان به همین مناسبت امروز را عزای عمومی اعلام کرده است. «عبدالرضا فرجیان» مدیرکل بنیاد شهید خوزستان به همشهری می‌گوید: مراسم تشییع پیکر مطهر این شهدا از حسینیه ثارالله اهواز آغاز می‌شود و تا چهارراه سلمان فارسی ادامه خواهد داشت.  بعد از آن شهدای اهوازی به گلزار شهدا و شهدای شهرستانی به زادگاه خودشان منتقل می‌شوند.


آتش بر سر مردم

پارک شهید سبحانی که سال‌ها مأمن مردم منطقه 6 اهواز بود، شنبه 31 شهریور شاهد ترور مسلحانه شهروندان اهوازی بود. ساعت 9 صبح 2 تروریست با حمله مسلحانه به رژه نیروهای مسلح در اتوبان قدس سبب به هم ریختن نظم برنامه و به شهادت رسیدن و مجروح شدن چند نفر از شهروندان شدند. 
هنوز آتش اسلحه این 2 تروریست خاموش نشده بود که ساعت 9 و 21 دقیقه صبح 2 نفر دیگر از تروریست‌ها از ساختمان کناری تالار آفتاب اهواز به مردم حمله‌ور شدند. 


اعلام آمار شهدا

درباره تعداد شهدا و مجروحان حمله تروریستی اهواز تناقض‌های زیادی وجود داشت و روز شنبه هر رسانه ای از قول یک مسئول آمار جداگانه‌ای منتشر می کرد.
در این میان فرماندار اهواز در گفت‌وگویی تازه با مهر درباره آمار شهدا و مجروحان گفت: در شمارش شهدا اشتباه شده و تعداد ۲۴ نفر درست است. مجروحان هم ۶۰ نفر هستند.
«جمال عالمی نیسی» افزود: آمار شهدا و مجروحان حادثه تروریستی افزایشی نداشته است.
فرماندار اهواز با محکومیت این حادثه تروریستی تاکید کرد: تروریست‌ها هیچ ارتباطی با عرب‌های خوزستان ندارند و خود عشایر و مردم عرب خوزستان اولین افراد و گروه هایی بودند که این حادثه تروریستی را محکوم کردند.


روایت ماجرا از زبان یک شاهد عینی

یک شاهد عینی ماجرای تلخ حمله تروریستی در اهواز می‌گوید: نیم ساعتی از شروع رژه گذشته بود که صدای تیراندازی به گوشمان رسید. بلافاصله پس از شدت گرفتن تیراندازی‌ها از مردم خواستیم که پناه بگیرند اما استرس تیراندازی و حفاظت از جان بچه‌ها سبب شد کمی مردم در پناه گرفتن سردرگم شوند.
«یاسر» بیان می‌کند: تیراندازی‌ها ابتدا از سمت چپ جایگاه آغاز شد. تروریست‌ها که پشت یک کیوسک پناه گرفته بودند، به شکل کور تیراندازی می‌کردند. همین تیراندازی‌های بی‌هدف سبب شد کودکان زیادی مجروح شوند و حتی 2 نفر از آنها به شهادت برسند.
وی ادامه می‌دهد: یک کودک 6 ساله به شهادت رسید و مادرش هم مجروح شده و الان در بیمارستان بستری است.


عملیات کور

شاهد عینی دیگری می‌گوید: ما برای تماشای رژه رفته بودیم. خیلی از خانواده‌ها در این روز برای دیدن فرزندان و بستگان خود در لباس نظامی می‌آیند. 21 دقیقه پس از تیراندازی نخست، از سمت راست جایگاه 2 نفر مسلح دیگر حمله‌ور شدند که این حمله تلفات بیشتری
 گرفت. 
«مینا شهنی» می‌افزاید: اکثر شهروندان در سمت راست جایگاه پناه گرفته بودند و بعد از این تیراندازی‌، ارتش و یگان‌های اطلاعاتی با تروریست‌ها درگیر شدند و تیم حفاظت ارتش شهروندان را در پادگان ارتش پناه داد. 
وی ادامه می‌دهد: با توجه به کور بودن عملیات، تروریست‌ها اسلحه خود را روی رگبار گذاشته بودند که بتوانند تلفات بیشتری بگیرند. به همین دلیل نیروهای امنیتی از چند جهت با آنها درگیر شدند و خیلی زود آنها را به هلاکت رساندند. 
این شاهد عینی می‌گوید: با توجه به شدت درگیری، 3 تروریست در همان محل درگیری به هلاکت رسیدند و یک تروریست دیگر به شدت مجروح و از شدت همین جراحات در بیمارستان هلاک شد. 


حمله به شهروندان و نظامی‌ها

در پی وقوع حمله تروریستی در اهواز، برای پیگیری ماجرا و تعداد دقیق مجروحان و وضعیت فعلی آنها با دانشگاه علوم‌پزشکی اهواز، استانداری و سازمان‌های دیگر تماس گرفتیم اما هیچ مسئولی پاسخگو نبود. برخی مسئولان می‌گویند تا زمانی که ماجرا دقیق روشن نشود، نمی‌توانند پاسخگو باشند. در این میان معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: تروریست‌ها با حمله کور به شهروندان و نیروهای مسلح می‌خواستند به جایگاه مسئولان برسند اما موفق به این کار نشدند ولی در این حمله 24 نفر از همشهریان ما را به شهادت رساندند.

«علی‌حسین حسین‌زاده» می‌گوید:شهادت 2 کودک 4 و 6 ساله، یک نفر از اهالی رسانه و 2 جانباز جنگ تحمیلی نشان می‌دهد که تروریست‌ها ترسی از به شهادت رساندن شهروندان نداشتند.
وی درباره وابستگی گروهی تروریست‌ها عنوان می‌کند: با توجه به این‌که هر 4 تروریست حمله‌ور به مراسم رژه کشته شده‌اند، وابستگی آنها در حال بررسی است و پس از مشخص شدن موضوع، رسانه‌ای می‌شود.
معاون سیاسی اجتماعی استاندار درباره تعداد نفرات تروریست‌ها در این حمله می‌گوید: تروریست‌ها 4 نفر بودند که 3 نفر از آنها در محل کشته شدند و نفر چهارم پس از مجروح شدن به بیمارستان انتقال یافت و در آنجا به هلاکت رسید.
وی ادامه می‌دهد: تصاویر تروریست‌ها به‌ زودی منتشر می‌شود تا هویت آنها برای مردم آشکار شود.


تسلیت مقامات

به دنبال وقوع حمله تروریستی در اهواز رهبر معظم انقلاب، بسیاری از مقامات و مسئولان کشوری، مسئولان استان خوزستان و دیگر استان‌های کشور، علما و روحانیون قم و مقامات تعدادی از کشورها ازجمله پاکستان، قطر،کویت، عمان، مصر، آمریکا، انگلیس، فرانسه، ترکیه، سوریه، روسیه، ارمنستان، بولیوی، ونزوئلا، مکزیک، جمهوری آذربایجان، افغانستان، نیکاراگوئه، اندونزی، فیلیپین و همچنین دبیرکل سازمان ملل و سفیر آلمان در تهران این حمله را محکوم کردند و شهادت نظامیان و شهروندان ایرانی را تسلیت 
گفتند.
مردم اهواز نیز برای همدردی با شهدای حادثه تروریستی و خانواده های این قربانیان، شامگاه شنبه در محل حادثه شمع روشن کردند.
***
ترور کور شهروندان اهوازی در 31 شهریور یادآور تجاوز دشمن و آغاز جنگ تحمیلی در 31 شهریور 59 بود؛ جنگی نابرابر که 8 سال طول کشید اما پیروز نهایی مردم ایران بودند که از آن سربلند بیرون آمدند. گرچه این حادثه تروریستی به شهادت تعداد زیادی از شهروندان اهوازی منجر شد اما گذر زمان دوباره ایستادگی و مقاومت مردم خوزستان را نشان می‌دهد که سرافرازانه در برابر دشمن ایستادند، خون دادند ولی ذلت را نپذیرفتند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید