• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 2 مهر 1397
کد مطلب : 31478
+
-

ظرفیت بالای کرج در برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی

علی ایلچی|  روزنامه‌نگار: 

‌از سال‌ها پیش، کرج به عنوان نزدیک‌ترین کلان‌شهر به تهران مورد توجه قرار گرفته است و با وجود توانایی‌های بسیار، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های آن نادیده گرفته شده است. اگر این توانایی‌ها جدی گرفته شود، می‌تواند کرج را به یکی از قطب‌های کشور تبدیل کند. در چند سال اخیر، مسئولان کشوری برای برخی امور که در پایتخت انجام می‌شود به فکر جایگزینی هستند. این رویکرد برای کرج فرصت ویژه‌ای پدید آورده است تا به عنوان نامزد برای کسب این جایگاه مطرح و نگاه‌‌ها به‌ سوی این کلان‌شهر برگردانده شود. یکی از این امور، موضوع انتقال برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی به استان البرز است. کرج به دلیل نزدیک بودن به شهر تهران و وجود راه‌های گسترده ارتباطی میان این دو شهر از جمله مترو می‌تواند گزینه مناسبی باشد زیرا دیگر نه هزینه‌های گزافی را روی دست سرمایه‌گذاران خصوصی و دولتی می‌گذارد و نه به دلیل نزدیک نبودن به پایتخت باعث سردی بازدیدکنندگان خواهد شد.

در چند سال گذشته، نمایشگاه‌هایی در البرز و به‌ویژه در کرج در زمینه گل و گیاه برگزار شد. این همه توانایی‌های موجود در استان البرز نیست و اگر مسئولان کمی همت کنند، سهم بیشتری برای استان البرز به ارمغان خواهد آمد. برای رسیدن به این جایگاه، کار چندان ساده‌ای پیش روی مسئولان استان قرار ندارد، زیرا اولین لازمۀ برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ، وجود مکانی در خور است تا همه نیازهای آن را برطرف کند که به دلیل ساختار شهری موجود به‌ویژه در کرج زمینه‌های بسیار خوبی در برآورده ساختن این نیاز وجود دارد. برگزاری نمایشگاه‌های مهم کشوری می‌تواند نظر همگان را به شهر کرج تغییر دهد و این شهر را از شکل همیشگی خارج کند و مسئولان را در جهت اصلاح ساختارها یاری دهد.

 برگزاری نمایشگاه باعث ایجاد خوش‌بینی به نیروهایی نهفته در استان و سبب تشویق سرمایه‌گذاران در دیگر زمینه ها خواهد شد و این اطمینان را در آنان ایجاد می کند که می‌توانند با اعتماد به این پشتوانه در جهت برآورده کردن نیازهای اساسی شهر کرج گام بردارند. برگزاری نمایشگاه‌ها اندیشه‌های سنتی و قدیمی را درباره کرج به عنوان شهری نه چندان پیشرفته، دگرگون می کند. 

مردم مناطق دیگر کشور، کرج را بهتر میشناسند و فرصت‌های تازه‌ای برای شهر و شهروندان به وجود می‌آید. در این راه شهر چالش‌هایی نیز دارد که برای از بین بردن آنها به تغییر نگاه‌های موجود در مدیریت شهری نیاز است که در بلندمدت به سود شهر نیز خواهد  بود.  برگزاری نمایشگاه هرچند در سال‌های نخست ممکن است چنان که باید و شاید برپایه برنامه ریخته‌شده جلو نرود، در پایان، نقاط ضعف و قوت شهر را نشان خواهد داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید