• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 1 مهر 1397
کد مطلب : 31356
+
-

دماوند آواز

پیشکش با احترام برای زادروز استاد شجریان

دماوند آواز

مسعود میر- مرتضی  کاردر |روزنامه‌نگار

نباید از صدای شجریان نوشت که تکرار کلمات است و باید آن را به جان شنید که قند مکرر خواهد بود. دماوند آواز ایران اما تصویر ماندگاری هم دارد که کمتر به آن پرداخته شده‌است. تصویر مردی که با برق امید در چشمانش از ایران گفت، خود را فرزند ایران دانست و همیشه در وطن خویش بر هنر و مردمان قدردان هنر تعظیم کرد. تصویر خنیاگری که با صلابت از حق گفت و نامردمان را به دیده یک فرزند، نهیب داد. تصویر سیاوشی که از آتش توهین و تهمت به سلامت عبور کرد که ایران و ایرانی او را یاور بوده و هست. او امیدوارانه زیسته، تلخی‌ها را به سپر هنر و لبخند دفع کرده و این روزها که جان نازنینش به گزند بلا مبتلاست می‌داند و می‌دانیم که تنها صداست که می‌ماند. اولین روز مهر‌ماه مصادف است با زادروز استاد محمدرضا شجریان و این تحفه کاغذی با دلنوشته‌هایی از اهالی فرهنگ و هنر، پیشکش است به ایشان که سلامت‌شان آرزوی من و ماست.

 شجریان نماد فرهنگ ایران است | علی نصیریان، بازیگر پیشکسوت 

محمدرضا شجریان را باید از چند بعد مورد توجه قرار داد؛ یکی همان بخشی است که مرتبط با هنر و صدای ایشان و تحقیقاتش در موسیقی سنتی است که بی‌تردید همگی درخشان و بی‌بدیل است. بخش دیگر از اهمیت شجریان تجلی او به‌عنوان نماد و میراث گرانبهای فرهنگ ایران است. بی‌تردید محمدرضا شجریان در دنیا نماد فرهنگ ماست و صد البته علاوه بر تمام محاسن یادشده او باید به شخصیت و منش ایشان و تعلق خاطرش به کشور و مردمش هم اشاره کرد که بسیار ستودنی است. در ذهن بنده محمدرضا شجریان تداعی‌گر فرهنگ ایرانی، زندگی اصیل ایرانی و طعم حقیقی معنویت و عرفان ایرانی است. یادمان نرود که صدای شجریان کلام حافظ و سعدی را دوباره برای ایرانیان تبیین کرد و این هنر بی‌همتا عجین است با ادبیات هزار ساله ما و حضور او در این زمانه نعمتی است برای ما.



خوشحالم که در زمانه شجریان هستم | ابراهیم حقیقی،گرافیست:

قطعا حضور هنرمندان یکه و شاخص در هر مملکتی جزو میراث ارزنده آن کشور است. متأسفانه صاحبان این میراث بزرگ انسانی که همه کشورها و فرهنگ‌ها دارای آن هستند، خودشان فانی هستند. اما بشر از این خوشبختی برخوردار است که این آدم‌های بزرگ ارثیه‌ای از خودشان به جا می‌گذارند که آن فرهنگ را تا همیشه زنده نگه می‌دارد. این مثال قطعا تکراری است که از اندیشمندان و شاعران بزرگ کشورمان نام ببریم و از حافظ و سعدی و مولوی و خیام مثال بزنیم که می‌بینیم تا امروز در آثارشان همچنان زنده هستند. چنین موهبت و اقبالی را اندک کسانی به‌دست می‌آورند. در حوزه موسیقی و آواز ایرانی استاد محمدرضا شجریان یکی از آن نمونه‌های نادر و شاخص است. بشخصه خوشحالم که در زمانه‌ای هستم که ایشان حضور دارند. توانستم شاهد هنرنمایی ایشان باشم و از نزدیک از هنرشان بهره ببرم. تولد ایشان را به همه‌مان تبریک می‌گویم.



حنجره‌ای متعلق به همه مردم ایران  |  صادق خرازی، مجموعه‌دار و فعال سیاسی 

برای هر کار هنری باید احترام قائل شد. نمی‌شود گفت که دوست دارم و دوست ندارم. هر پدیده هنری می‌تواند مبارک و فرخنده باشد. کارهای استاد شجریان نمونه اعلای هنر سنتی و ایرانی-اسلامی ماست. نمی‌توانم بگویم کدام کارهایش را دوست دارم. هر کدام از کارهای او نوستالژی خاص خودش را دارد. هرکدام از آثار او بخشی از موسیقی مقامی ماست، بخشی از آثار فولکلور موسیقی ماست، بخشی از سنت آواز ایرانی است. محمدرضا شجریان شناسنامه آواز ایران است. همه میراث گذشته آواز ایرانی است. حنجره‌اش متعلق به همه مردم ایران است. امیدوارم حنجره‌اش همیشه برقرار باشد.



ارادتمند استادم | صابر ابر، بازیگر

من از نزدیک با ایشان و خانواده عزیزشان در ارتباطم و کلمات بنده و امثال بنده نمی‌تواند به‌طور کامل حق مطلب را درباره استاد شجریان ادا کند و احیانا چیزی به‌وجود والای ایشان بیفزاید. با این همه می‌گویم و می‌نویسم که ارادتمند شخصیت والا و هنر ناب محمدرضا شجریان هستم. 



زندگی ماندگار شجریان | داریوش پیرنیاکان، نوازنده و آهنگساز

به گمان من تمام زندگی آقای شجریان و رفتار ایشان برای ما ماندگار است و خواهد بود. به بیان دیگر میراث گرانبهای شجریان برای فرهنگ این مملکت همان زندگی ایشان است، البته آن چیزی که برای تک‌تک مردم به‌عنوان میراث ماندگار شجریان در اذهان باقی می‌ماند صدای ماندگار ایشان است که گوش‌ها را نوازش داده و خواهد داد.



صدای مردم | محسن امیر یوسفی، کارگردان سینما

محمدرضا شجریان نه‌تنها در عرصه موسیقی سنتی که در تاریخ هنر معاصر چهره‌ای یگانه است، نه فقط به‌خاطر هنر و تکنیک بی‌نظیرش بلکه به این دلیل که شجریان صدای مردم شد و صدای مردم ماند. نام استاد شجریان و هنر ناب ایشان همواره بر تارک تاریخ این سرزمین می‌ماند ولی نمی‌توان هنر استاد را بدون تعهد ایشان به وطن و هموطنان‌شان به یاد آورد.



به شجریان افتخار می‌کنم | لوریس چکناواریان ، آهنگساز، رهبر ارکستر

رشته من موسیقی کلاسیک است و با موسیقی سنتی چندان ارتباطی ندارم اما به استاد شجریان بسیار ارادت دارم. به ایشان افتخار می‌کنم. تولدشان را صادقانه، از صمیم قلب، تبریک می‌گویم.



بزرگمرد موسیقی ما | ابوتراب خسروی، داستان‌نویس

شجریان بزرگمرد فرهنگ و هنر و موسیقی ماست. تولد ایشان را تبریک می‌گویم. امیدوارم که سلامت باشند و همچنان فرهنگ و هنر ما را به جهانیان بشناسانند.



مرهم زخم مردم | فردین خلعتبری، آهنگساز

این مردم در این 9سال کمترین خبر را از مردی دارند که بیشترین صداها را از او به یاد می‌آورند. یک ملت تن بیمارش را پرسش می‌کنند. او که زمانی زخم مردم را با چشم‌هایش مرهم بود، امروز تولدش را سپاس می‌گویند و جاودانه‌اش می‌پندارند. آقای محمدرضا شجریان، تولدت مبارک.












 

این خبر را به اشتراک بگذارید