• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 1 مهر 1397
کد مطلب : 31306
+
-

تنوع تولید انرژی در اردبیل

9 مجوز برای احداث 5 نیروگاه خورشیدی تولید برق با ظرفیت حدود 6/13 مگاوات در استان صادر شده است

انرژی
تنوع تولید انرژی در اردبیل

آنا مغانلو| اردبیل - خبرنگار:

افزایش روزافزون جمعیت نیاز مبرم به برق را روز به روز بیشتر می‌کند. از سوی دیگر کاهش گازهای گلخانه‌ای و حفاظت لایه ازن اهمیت انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر را افزایش می‌دهد. انرژی خورشیدی از دسته انرژی‌های پاک است که علاوه بر توجیه زیست‌محیطی به دلایل بی‌پایان بودن، رایگان و در دسترس بودن، کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و هزینه کم تولید و نگهداری از تأسیسات تولید آن مورد توجه کشورها قرار گرفته است. اردبیل با توجه به مطالعات انجام‌شده ظرفیت‌های بهره‌برداری مطلوب از این انرژی را دارد و سرمایه‌گذاری در این زمینه می‌تواند نویدبخش توسعه مطلوب در زمینه تولید انرژی و مقرون به صرفه برای سرمایه‌گذاران باشد.


نخستین نیروگاه خورشیدی استان

از نمونه‌های در حال اجرای این نیروگاه‌ها در استان می‌توان به نخستین و بزرگ‌ترین نیروگاه تولید برق با انرژی خورشیدی از سوی بخش خصوصی در نمین اشاره کرد که با سرمایه‌گذاری بالغ بر 12 میلیارد ریال در حال احداث است و ظرفیت تولید 200 کیلو وات برق را دارد. این نیروگاه در روستای پیله‌رود شهرستان نمین احداث می‌شود که 300 روز سال آفتابی است.
فرماندار نمین در این باره می‌گوید: انرژی خورشیدی برای کاربردهای مختلفی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. برای تولید برق در مکان‌هایی صعب‌العبور که شبکه برق‌رسانی وجود ندارد یا برای شیرین‌سازی آب می‌توان از این انرژی بهره‌مند شد. این انرژی به عنوان انرژی مردمی نیز شناخته می‌شود که قابلیت افزایش سلول‌های خورشیدی با توجه به سطح نیاز مشتریان را دارد.

«عاطف ناصری» عنوان می‌کند: مطالعات امکان‌سنجی احداث نیروگاه خورشیدی برق از اوایل سال 93 از سوی شرکت تعاونی و مشاور ذی‌ربط تا اوایل 94 انجام یافته و شبیه‌سازی شده است که نشان می‌دهد منطقه کاملا برای احداث نیروگاه خورشیدی مساعد است. این نیروگاه ظرفیت تولید 200 کیلو وات در ساعت دارد و به طور میانگین 380 مگاوات ساعت تولید سالانه و به صورت اتوماتیک به شبکه سراسری تزریق می‌شود.
ناصری بیان می‌کند: نیروگاه خورشیدی نمین در زمینی به مساحت 4 هزار متر‌ مربع احداث می‌شود و برای تولید برق پیش‌بینی‌شده در این نیروگاه، از 802 پنل خورشیدی استفاده خواهد شد. وی بر خرید تضمینی انرژی تولیدی این نیروگاه تاکید می‌کند و می‌گوید: برق تولیدی این نیروگاه به شبکه سراسری برق متصل و به دولت فروخته می‌شود. 


حمایت از سرمایه‌گذاران بخش انرژی خورشیدی

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق اردبیل هم با بیان این‌که این استان می‌تواند ۱۵ مگاوات برق تولید کند، می‌گوید: بیش از ۷۵ درصد مصرف در استان مصارف خانگی است و با راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی می‌توان در این زمینه به نتیجه مطلوبی دست یافت.
«حسن محمدی» از صدور 9 مجوز برای راه‌اندازی نیروگاه انرژی خورشیدی با ظرفیت 7/23 مگاوات به بخش خصوصی در استان خبر می‌دهد و می‌افزاید: تجدید‌پذیر بودن مهم‌ترین مزیت این انرژی است و ظرفیت این انرژی فراتر از تصور است. ما می‌توانیم با این منبع پایدار، نیاز انرژی امروز را بدون این‌که به تامین نیاز آیندگان لطمه‌ای وارد کند، برآورده کنیم.
وی درباره حمایت از مشارکت سرمایه‌گذاران در این طرح عنوان می‌کند: حمایت‌های لازم برای شتاب بیشتر عملیاتی شدن راه‌اندازی نیروگاه‌ها انجام می‌شود و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به مراجع مربوط برای دریافت تسهیلات کم‌بهره بانکی معرفی می‌شوند.
این مسئول با بیان این‌که تعرفه خرید تضمینی برق از نیروگاه خورشیدی زیر ۱۰۰ کیلووات در سال ۹۵ توسط وزارت نیرو ابلاغ شده است، تاکید می‌کند: دوره برگشت سرمایه در اجرای این پروژه‌ها با نرخ تورم 3 سال طول خواهد کشید.


تحویل زمین به 5 نیروگاه در حال راه‌اندازی

محمدی از صدور 9 مجوز برای 5 نیروگاه با ظرفیت حدود 6/13 مگاوات خبر می‌دهد و می‌گوید: زمین برای احداث این نیروگاه‌ها تحویل شده است و 2/6 مگاوات از این نیروگاه‌ها در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد. برای راه‌اندازی هر مگاوات از نیروگاه‌های خورشیدی یک میلیون یورو اعتبار نیاز است و حداکثر ظرفیت اتصال به شبکه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در بخش توزیع، 7 مگاوات است.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق از دستگاه‌های اجرایی و دولتی خواست برای تامین بخشی از برق مصرفی ادارات از انرژی خورشیدی با نصب پنل‌های خورشیدی استفاده کنند.


تنوع‌بخشی به منبع تولید انرژی

یک کارشناس و مهندس برق بر ضرورت استفاده از روش‌های نوین تولید تاکید می‌کند و می‌گوید: با افزایش تقاضا و میزان وابستگی به برق در زندگی روزمره کنترل پیک مصرف بسیار مشکل است و در تیرماه امسال تبعات این مشکل را شاهد بودیم.  «مهری محمدزاده» می‌افزاید: در این شرایط با در نظر گرفتن پروفیل تولید در پنل‌های خورشیدی و مصادف شدن اوج این نمودار با اوج مصرف برق، اهمیت نیروگاه‌های انرژی خورشیدی افزایش می‌یابد. این کارشناس با اشاره به ضرورت تنوع بخشیدن به شیوه‌های تولید برق اضافه می‌کند: این تنوع‌بخشی باعث ایجاد امنیت در تامین و عرضه انرژی مورد تقاضا می‌شود و جالب این است که این منبع تولید انرژی به توسعه پایدار و حفظ محیط‌زیست نیز کمک می‌کند. پیشرفت‌های استان از لحاظ تامین انرژی و منابع کم‌هزینه و پایدار می‌تواند گامی موفق به سوی توسعه باشد و جذب سرمایه‌گذاران این حوزه همراه با انجام حمایت‌های ویژه می‌تواند دریچه‌ای پر امید برای آینده روشن اردبیل در زمینه انرژی باشد که باید دید سرعت روند پیشرفت‌ها در این زمینه چگونه است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید