• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 1 مهر 1397
کد مطلب : 31296
+
-

فراکسیون نجات

رئیس فراکسیون احیای دریاچه‌ها و تالاب‌ها: دریاچه ارومیه در صورت وجود مدیریت متحد و کارآمد، از نظر علمی قابل احیاست

زیست بوم
فراکسیون نجات

هادی پناهی |  ارومیه – خبرنگار :

نوشتن درباره دریاچه ارومیه نه‌تنها پایانی ندارد، بلکه هر روز بر اهمیت توجه به حیات این دریاچه و اجرای طرح‌های احیای آن افزوده می‌شود. سال‌هاست که مردم آذربایجان غربی چشم‌انتظار احیای دریاچه ارومیه هستند اما شرایط آنگونه که باید به نفع نگین منطقه آذربایجان پیش نمی‌رود. کاهش بارندگی‌ها، ناهماهنگی وزارتخانه‌ها و عدم همکاری تعدادی از وزارتخانه‌ها با مصوبات ستاد احیا، مشکلات ارزی و نبود تجربه مدیریتی در این سطح، همه و همه باعث شده است امید به احیای دریاچه ارومیه چندان در میان مردم پررنگ نباشد. 

بیم و امید‌ها برای احیای دریاچه ارومیه میان مسئولان هم افزایش پیدا کرده است. طی روزهای اخیر فراکسیون احیای تالاب‌ها و دریاچه‌ها در مجلس با هدف پیگیری وضعیت دریاچه ارومیه و سایر دریاچه‌های سطح کشور که وضعیت مناسبی ندارند، ایجاد شده است. درخواست ایجاد این فراکسیون از دو سال قبل در مجلس مطرح شده بود تا این‌که در اوایل شهریور گذشته تصمیم بر ایجاد این فراکسیون با محوریت احیای دریاچه ارومیه گرفته شد. 


اهتمام مسئولان، شرط اصلی احیا

رئیس فراکسیون تازه تاسیس احیای دریاچه‌ها و تالاب‌ها در گفت‌وگو با همشهری درباره تشکیل این فراکسیون و نقش آن در احیای تالاب‌ها می‌گوید: از روز اول حضور در مجلس پیگیر تشکیل این فراکسیون بودیم اما از سوی هیات رئیسه برای تشکیل یک فراکسیون جدید، مقاومت وجود داشت تا این‌که در روزهای گذشته بالاخره موفق به تشکیل این فراکسیون شدیم. 
«هادی بهادری» با اشاره به این‌که هنوز برای احیای دریاچه ارومیه دیر نیست اما یک پروسه پیچیده پیش روی همه است، می‌گوید: چون حقابه دریاچه زیاد است و باید از مناطق بالادستی تامین شود، آب مورد نیاز به دریاچه نمی‌رسد.
وی می‌افزاید: مدیریت فعلی چندان پویا و کارآمد نیست، با این سبک که وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی در این مسیر قدم برمی‌دارند نتیجه مطلوب به دست نخواهد آمد، اما در صورت مدیریت متحد و کارآمد، دریاچه ارومیه از نظر علمی قابل احیاست. 

بهادری بیان می‌کند: الان همه به وضوح می‌بینند که نه تنها دریاچه ارومیه که بسیاری از تالاب‌های کشور دچار بحران است. این امر حیات بسیاری از موجودات زنده از جمله ساکنان اطراف تالاب‌ها را مورد تهدید قرار می‌دهد، درنتیجه نمایندگان مجلس نیز نمی‌توانستند ساده از کنار این مساله عبور کنند. بنابراین از ظرفیت مجلس شورای اسلامی برای احیای تالاب‌ها و دریاچه‌ها استفاده می‌شود. از چند سال گذشته وضعیت دریاچه ارومیه مساعد نیست و با توجه به این‌که از ابتدای امسال هیچ بودجه‌ای برای احیای دریاچه ارومیه تخصیص نیافته، امید است که از طریق مجلس روند پیگیری و تخصیص اعتبار تسهیل یابد. همچنین در روزهای آتی جلساتی با وزرای کشاورزی، نیرو و رئیس سازمان محیط‌زیست درباره برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه خواهیم داشت و نتایج آن را نیز به مردم اعلام خواهیم کرد. 


موفقیت ستاد احیا

هر چند رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه کارآمد نبودن اقدامات برای احیای دریاچه را رد می‌کند و می‌گوید: از سال 76 تا 92 میزان آب ورودی به این پیکره آبی به یک ششم کاهش یافته است، اگر این روند ادامه می‌یافت و اقدامات ستاد احیا نبود، امروز دریاچه ارومیه‌ای وجود نداشت. 
«فرهاد سرخوش» با بیان این‌که تونل انتقال آب از جنوب آذربایجان غربی ۳۶ کیلومتر طول دارد، اظهار می‌کند: نزدیک به ۲۳ کیلومتر از این طرح به اتمام رسیده است و بقیه نیز تا پایان سال 98 اجرا می‌شود. با تکمیل طرح‌های انتقال آب از جنوب آذربایجان غربی به دریاچه ارومیه ۵۰ درصد از مشکلات مربوط به این پیکره آبی حل می‌شود.
وی با اعلام این‌که تاکنون بیش از ۱۱ هزار میلیارد ریال برای احداث تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه هزینه شده، بیان می‌کند: ۱۰ هزار میلیارد ریال دیگر برای تکمیل این طرح اعتبار نیاز 
است.
سرخوش با تاکید بر این‌که برای تامین اعتبار این طرح هیچ مشکلی وجود ندارد، می‌گوید: اعتبار آن از محل صندوق توسعه ملی تامین می‌شود.
این مسئول با بیان این‌که دریاچه ارومیه یک حوضه آبی بسته است و به دلیل توقف آب ورودی به آن در فصل گرما بیش از ۶۰ درصد دریاچه خشک می‌شود، اظهار می‌کند: در صورت بهره‌برداری از طرح‌های انتقال آب، مشکل اصلی احیای نگین آبی آذربایجان برطرف می‌شود.


توقف سد‌سازی، صرفه‌جویی 32 درصدی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی هم درباره توقف سد‌سازی در استان‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه می‌گوید: با توجه به مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه برای کاهش 40 درصدی مصرف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، تاکید بر عدم سد‌سازی در این حوضه و توقف ساخت سدهای نیمه تمام تا رسیدن دریاچه به وضعیت تثبیت شده، ساخت سدهای سیمینه، باراندوز و نازلو در استان آذربایجان غربی متوقف شده است.
«کیومرث دانشجو» می‌افزاید: مدیریت نامناسب بر روی سدها موجب توسعه بهره‌برداری از منابع آبی شده و این در حالی است که سد یک سازه مدیریتی است که با احداث آن مدیریت منابع آبی انجام و مازاد آب ذخیره می‌شود. 

وی اظهار می‌کند: برای کاهش 40 درصدی مصرف آب، با توجه به اقدامات مهم شرکت آب منطقه‌ای و سازمان جهاد کشاورزی استان در مسیر اجرای سیستم‌های تحت فشار تاکنون 32 درصد مصارف کاهش یافته که میزان آب صرفه‌جویی شده جزو ذخایر آبی قرار گرفته است. همین امر امکان رهاسازی آب به سوی دریاچه ارومیه و بهبود وضعیت دریاچه را فراهم کرده است. 
دانشجو با اشاره به تصرفات غیرقانونی حریم رودخانه‌ها می‌گوید: آزاد‌سازی حریم رودخانه‌ها به‌صورت جدی در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای قرار گرفته و در این راستا اولویت با بستر رودخانه شهرچای بوده که پاکسازی آن از پایین‌دست رودخانه آغاز شده است. 
این مسئول درباره لایروبی و سردهنه‌سازی انهار و رودخانه‌ها برای انتقال آب به دریاچه ارومیه، بیان می‌کند: متناسب با اعتبارات تخصیص یافته برای سردهنه‌سازی‌ها این امر انجام شده و عملیات سردهنه‌سازی در رودخانه باراندوزچای به اتمام رسیده و برنامه بعدی شرکت اجرای این طرح بر روی رودخانه نازلوچای است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید