• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 1 مهر 1397
کد مطلب : 31302
+
-

شوق مهر / صدای دانش‌آموزان در گوش نصف جهان

کاروان مهر دوباره به راه افتاد تا در سالی که خبرهای ناخوشی از کمبود معلم، ناکافی بودن و فرسودگی کلاس‌های درس و مشکلات مالی مدارس به گوش می‌رسد شور و شوق صدها هزار دانش‌آموز برای شروع سال تحصیلی جدید، بار دیگر امید را به کالبد نظام آموزش و پرورش بدمد

گزارش
شوق مهر / صدای دانش‌آموزان در گوش نصف جهان

صدای دانش‌آموزان در گوش نصف جهان


شیرین شفیعی| اصفهان- خبرنگار:

 مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به این‌که در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ حدود ۸۷۲ هزار دانش‌آموز در استان اصفهان راهی مدارس می‌شوند می‌گوید: از این تعداد دانش‌آموز ۵۰ هزار نفر در مقطع پیش‌دبستانی تحصیل می‌کنند و ۵۷ هزار همکار فرهنگی شاغلند و به همین تعداد، اساتید بازنشسته آماده ارائه خدمات فرهنگی و آموزشی به دانش‌آموزان هستند.

«علی‌اکبر کمالی» که معتقد است ایجاد پایه ششم ابتدایی و انتقال آن از متوسطه اول، آموزش و پرورش را با نیاز شدید فضای و نیروی آموزشی روبه‌رو کرده است، می‌افزاید: در دوره متوسطه 42 درصد از دانش‌آموزان به رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش گرایش پیدا کرده‌اند که این موضوع نیز بر نیازهای آموزش و پرورش به فضا و امکانات آموزشی افزوده است.

او یکی از مشکلات آموزش و پرورش را اجرای بخش‌هایی از سند تحول بنیادین در سال‌های گذشته می‌داند و توضیح می‌دهد: یکی از این بخش‌ها ایجاد پایه ششم ابتدایی و انتقال آن از متوسطه اول بود که آموزش و پرورش را با نیاز شدید فضا و نیروی آموزشی روبه‌رو کرد و این مشکلات منجر به استفاده از کانکس در مدارس شد.


مدارس عشایری 

مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان همچنین درباره وضعیت مدارس عشایری می‌گوید: در سال ۹۴-۹۳ مدارس عشایری در استان به ثبت رسید. در حال حاضر ۱۶۱ مدرسه برای این قشر در 6 منطقه با جمعیت آماری 6578 نفر در حال فعالیت است.
کمالی با اشاره به ارتقای میزان پوشش تحصیلی دوره پیش‌دبستانی در استان اصفهان از ۴۱ درصد در سال ۹۲ به ۷۳ درصد در سال جاری می‌افزاید: پست راهبران آموزشی و تربیتی مدارس عشایری برای رسیدن به عدالت آموزشی نیز از ۲۹ نفر در سال گذشته به ۴۱ نفر در سال جاری افزایش یافته است.


 9 هزار کلاس نیازمند بازسازی است

همچنین، به گفته مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان، 7300 واحد آموزشی در استان وجود دارد که 39 درصد آنها یعنی 9 هزار کلاس درس به تخریب و بازسازی نیاز دارد.
او که 10 هزار و 300 کلاس درس در استان را استاندارد می‌داند، می‌افزاید: با توجه به کمبود و یا فرسودگی واحدهای آموزشی در برخی از مناطق، نیاز به ساخت مدرسه موضوعی جدی و قابل تامل است که با توجه به محدود بودن منابع دولتی، کمک و همراهی خیران در مسیر رفع این مشکل راه‌گشا بوده است.
کمالی از اضافه شدن 80 واحد آموزشی در سال تحصیلی جدید به تعداد مدارس استان خبر می‌دهد و می‌گوید: برای ساخت این تعداد واحد آموزشی 1200 میلیارد ریال هزینه شده که بخش عمده آن توسط شهروندان نیکوکار تامین شده است.

این مقام مسئول یکی از چالش‌های مناطق 41 گانه آموزش و پرورش را کمبود حدود 13 هزار فرهنگی بیان می‌کند و ادامه می‌دهد: برای حل این چالش در تلاش هستیم از همکاران بازنشسته، نیروهای خرید خدماتی و برون‌سپاری استفاده کنیم.
وی درباره 3 ساله شدن دوره تحصیلی هنرستان را نیز یکی دیگر از دلایل کمبود کلاس درس در این مقطع می‌داند و می‌افزاید: برای اجرای پایه دوازدهم نیز با کمبود فضای آموزشی روبه‌رو می‌شویم که با استفاده از برون‌سپاری و ظرفیت دانشگاه‌های علمی - کاربردی و آزاد اسلامی این مشکل برطرف خواهد شد.


۸۱۵ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل

از سوی دیگر، آمارهای وزارت آموزش و پرورش حکایت از آن دارد که 851 دانش‌آموز در اصفهان بازمانده از تحصیل و بلاتکلیف هستند. رئیس اداره آموزش دوره اول ابتدایی آموزش و پرورش استان اصفهان با اعلام این خبر عنوان می‌کند: بر اساس برآورد وزارت آموزش و پرورش ۷۳ هزار و ۷۲ نفر دانش‌آموز ابتدایی در استان اصفهان لازم‌التعلیم هستند، که از این تعداد ۷۲ هزار و ۲۵۷ دانش‌آموز جذب مدارس شده‌اند و ۸۱۵ نفر نیز بلاتکلیف هستند.
«نسرین باباپور» با اشاره به شناسایی ۲۹۳ نفر از دانش‌آموزان بلاتکلیف تاکنون توضیح می‌دهد: بیشترین دلیل بازماندگی از تحصیل این دانش‌آموزان مهاجرت است. بخشی از این افراد اتباع هستند و کودکان استثنایی آموزش‌ناپذیر و بیماران صعب‌العلاج نیز بخشی دیگر از این دانش‌آموزان را شامل می‌شوند.

او از افزایش شناسایی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در سال‌های اخیر خبر می‌دهد و می‌گوید: درصد شناسایی در سال ۹6-97 معادل 28/99 درصد و در سال ۹5-96 معادل 79/99 و در سال ۹4-95 معادل 28/65 درصد بوده که نشان می‌دهد شناسایی دانش‌آموزان در سال‌های اخیر رشد داشته است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید