• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 1 مهر 1397
کد مطلب : 31294
+
-

تالاب‌های لرستان حقابه ندارند

مهرداد فتحی بیرانوند|  مدیر کل حفاظت محیط‌زیست استان لرستان: 

لرستان دارای تالاب‌های طبیعی منحصر به فردی است که متاسفانه در سال‌های اخیر به دلایل متعدد از شرایط مطلوبی برخوردار نیستند. 
این در حالی است که تالاب‌ها از مهم‌ترین، باارزش‌ترین و پیچیده‌ترین اکوسیستم‌ها محسوب می‌شوند و دلیل آن هم کارکردهای متنوعی است که دارند. 
با توجه به این‌که رودخانه‌ای از کنار تالاب‌های استان عبور نمی‌کند، برای آنها حقابه تعریف نشده و نیازی هم به پیگیری برای تامین حقابه نبوده است. 

در لرستان تنها تالاب دریاچه گهر حقابه دارد که آن هم چون سرچشمه تولید آب است، با مشکل خاصی مواجه نیست. در تالاب‌های استان تنها حوضه آبخوان و آبخیز مطرح است که آب به ضرورت سیستمی وارد تالاب‌ها می‌شود. 
متاسفانه وضع تالاب‌های استان در حال حاضر مساعد نیست و عوامل متعددی در به وجود آمدن این شرایط نقش داشته‌اند. عمده‌ترین دلیلی که باعث شده تالاب‌های لرستان خشک شوند یا مساحت آنها کاهش پیدا کند، زهکشی‌هایی است که در دهه 70 توسط برخی دستگاه‌ها انجام شده است. بی‌توجهی به وضعیت تالاب‌ها در گذشته باعث شده مساحت آنها به شدت کاهش پیدا کند. نمونه آن تالاب تنوردر است که از هزار هکتار به صد هکتار رسیده است.

 تالاب گری بلمک که از 600 هکتار به 70 هکتار کاهش وسعت پیدا کرده هم نمونه دیگری است. مشکلی که در این میان وجود دارد، این است که متاسفانه سند اراضی تالاب‌ها به نام کشاورزان ثبت شده و نمی‌توان تغییری ایجاد کرد. 
اگر زهکش‌ها مسدود شود، تالاب‌ها به حالت اولیه خود برمی‌گردند. البته در حال مذاکره هستیم که بتوانیم بخشی از اراضی تالاب‌ها را آزاد کنیم. با این کار می‌توان به بهبود شرایط زیست‌محیطی تالاب‌ها تا حدودی امیدوار شد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید