• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 13 دی 1396
کد مطلب : 3129
+
-

دیپلماسی ورزشی، شبه‌جزیره کره را آرام می‌کند؟

کره شمالی
دیپلماسی ورزشی، شبه‌جزیره کره را آرام می‌کند؟

تلاش‌های رئیس‌جمهور کره‌جنوبی برای نزدیک‌کردن 2کره به بهانه المپیک زمستانی، در آستانه رسیدن به نتیجه است.

صحبت‌های کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی برای حضور هیأتی ورزشی از این کشور در المپیک زمستانی پیونگ‌چانگ در کره‌جنوبی، با استقبال بسیار گرم دولت کره‌جنوبی مواجه شد و وزیر اتحاد همسایه جنوبی، پیشنهاد داده است هفته بعد در این‌باره مذاکره شود.

کیم جونگ اون در نطق سال نو خود، در کنار اشاره به آمادگی کشورش برای حمله هسته‌ای به هر نقطه‌ای از خاک آمریکا، اعلام کرد که کشورش برای مذاکره با همسایه جنوبی آماده است و از احتمال حضور در المپیک زمستانی خبر داد. بلافاصله بعد از این صحبت‌ها، دفتر رئیس‌جمهور کره‌جنوبی از این موضوع استقبال کرد و دیروز، چو میونگ گیون، وزیر اتحاد کره‌جنوبی، پیشنهاد داد که 2کشور سه‌شنبه آینده در این‌باره مذاکره کنند. به گزارش رویترز، میونگ گیون گفت: «ما مشتاقیم که منافع دو طرف، در کنار مسئله حضور کره‌شمالی در المپیک زمستانی پیونگ‌چانگ، به‌صورت رودررو با کره‌شمالی به بحث گذاشته شود. تکرار می‌کنم، دولت بدون توجه به زمان، ‌مکان و فرم مذاکرات، آماده مذاکره با کره‌شمالی است.» درصورتی که این مذاکرات به نتیجه برسد، یک‌بار دیگر کارکرد دیپلماسی ورزش در رفع تنش‌های بزرگ بین‌المللی اثبات خواهد شد. در دهه1970 میلادی، تبادل ورزشی بین آمریکا و چین در رشته پینگ‌پنگ، باعث نزدیک‌شدن 2کشور شد و در نهایت ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، در روابط کشورش با چین تحولی بنیادین ایجاد کرد. از این تغییر موضع، با نام دیپلماسی پینگ‌پنگ نام برده می‌شود.

امید به دیپلماسی در جنوب

در مورد 2 کره، البته موضوع حضور در المپیک، بخشی از رویکرد فراگیرتری است که مون جائه این، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی از مدت‌ها قبل در پیش گرفته است. او از زمانی که در ‌ماه مه سال گذشته به‌عنوان رئیس‌جمهور کره‌جنوبی انتخاب شده، تمایل زیادی به ازسرگیری روابط سیاسی با کره‌شمالی نشان داده و گاهی حتی آمریکا را به‌خاطر این رویکرد، ‌رنجانده است. به‌صورت خاص، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در تابستان دولت کره‌جنوبی را متهم کرد که به‌دنبال دلجویی از همسایه شمالی است.

رویکرد مون جائه این با چیزی که در سال‌های 1998 تا 2008 در کره‌جنوبی با نام «سیاست طلوع» خوانده می‌شود، مقایسه می‌شود. در آن دوران، سئول به‌صورت فعالانه‌ای با پیونگ‌یانگ تعامل کرد. این رویکرد، باعث شد حتی رئیس‌جمهور کره‌جنوبی به کره‌شمالی سفر کند. با این حال، بعد از آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی، این رویکرد بی‌نتیجه باقی ماند.

تغییر استراتژی در شمال

برخی کارشناسان معتقدند که علاوه بر اثرگذاربودن این رویکرد کره‌جنوبی، قوت‌گرفتن شرکت کره‌شمالی در المپیک زمستانی، می‌تواند نتیجه تغییر سیاست‌های کره‌شمالی هم باشد. تانگ ژائو از مرکز کارنگی-سینگوا در پکن در این‌باره به سی‌ان‌ان گفت: «او (رهبر کره‌شمالی) می‌خواهد جامعه جهانی را متقاعد کند که برنامه تسلیحاتی هسته‌ای کشورش صرفا با قصد دفاع از خود توسعه یافته است. حالا بعد از رسیدن به ظرفیت بازدارنده استراتژیک مقدماتی، کره‌شمالی شاید بخواهد از تنش‌ها بکاهد و المپیک زمستانی، یک فرصت طلایی است.» چو میونگ گیون اعلام کرده است که انتظار دارد مذاکرات با کره‌شمالی در دهکده مرزی پانمون‌جون برگزار شود و علاوه بر حضور هیأتی از همسایه شمالی در المپیک زمستانی پیش رو، دیگر موارد را هم دربربگیرد.

المپیک زمستانی طبق برنامه 9فوریه شروع می‌شود. تنها 2ورزشکار از کره‌شمالی به این رقابت‌ها راه یافته‌اند و این کشور، در زمان تعیین‌شده از سوی کمیته بین‌المللی المپیک برای درخواست حضور در المپیک، مدارکش را ارسال نکرده. با این حال گفته می‌شود با توجه به شرایط، امکان مهیاکردن شرایط حضور کره‌شمالی در المپیک وجود دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید