• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 31 شهریور 1397
کد مطلب : 31256
+
-

سیده‌اعظم حسینی چقدر به گردش مالی ادبیات جنگ کمک کرده است؟

زن 6میلیارد و 500 میلیون‌تومانی جنگ

بررسی فروش رمان «دا»، 10سال پس از چاپ نخست

در این سال‌ها شاید تشنگی ثبت تاریخ برای زنان به سیرابی نرسیده باشد، اما چنان بوده که یکه‌تاز میدان تاریخ‌نویسی روزهای خون و دفاع بوده باشند. آنها در ادبیات جنگ نیز چون سینما تصاویری را برای ثبت در حافظه تاریخ خلق کرده‌اند که تماشاگران تازه‌تر آن روزها بتوانند تصویر گویاتری از 8سال دفاع در ذهن خود حک کنند. در این میدان اما کسانی بیشتر دویده‌اند و اگر بخواهیم با ریاضی و عدد به‌حساب بنشینیم، بالاترین‌های جدول نشر را به‌خود اختصاص داده‌اند.

از آن تعداد می‌توان برای نمونه به یکی اشاره کرد: «دا». اکنون که در دهمین سال انتشار این کتاب به سر می‌بریم، خواستیم به آماری دست پیدا کنیم که تا‌کنون درباره آثار منتشرشده توسط سوره مهر، به‌دست نیامده است. از این‌رو برای جمع‌آوری این اعداد وقت بسیاری صرف شد. دا که خاطرات سیده‌زهرا حسینی است به اهتمام سیده‌اعظم حسینی نوشته شده؛ کتابی با 156بار انتشار و 462هزار و 500نسخه که از 11 تا 35هزار تومان به فروش رسیده است؛ قیمت‌هایی که حاصل جمع آن، رقمی معادل 6میلیارد و 512میلیون و 250هزار تومان است. اما ما چگونه به نویسنده‌ای با این عدد و رقم رسیده‌ایم.

در بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، کتاب «دا» به دستور رهبرمعظم  انقلاب با تیراژ 10هزار تایی منتشر شد تا شائبه استراتژی انتشار با شمارگان محدود برای بالا بردن نوبت‌های چاپ، مرتفع شود. اما با اتمام نسخه‌های چاپ صد و دهم، انتشارات «سوره مهر» دوباره کتاب را با همان تیراژ پیشین 2 هزار و 500 تایی منتشر کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید