• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 31 شهریور 1397
کد مطلب : 31184
+
-

شهروندان در انتظار ارتباط بهتر با شورا

براساس نظرسنجی همشهری تنها 5/5 درصد پاسخگویان با شورای شهر ارتباط برقرار کرده‌اند

شورا
شهروندان در انتظار ارتباط بهتر با شورا

حامد فوقانی | خبر‌نگار:

آنطور که سخنگوی شورای شهر تهران پیش از این به همشهری خبر داده بود، همین روزها باید منتظر راه‌اندازی یک‌مکانیسم جدید ارتباطی بین شهروندان و شورا باشیم. علی اعطا اوایل تیرماه اعلام کرده بود: «با همکاری واحد روابط عمومی شورا، تا اواخر شهریور و پایان نخستین سال فعالیت‌مان، سیستمی به بهره‌برداری می‌رسد تا ارتباط رودررو و نه صرفا انتقال پیام شهروندان، دارای سازوکار معینی شود. به گفته او با چنین سیستمی ارتباط مردم با شورا تقویت می‌شود.
ارتباط مردم با شورا از چند جهت دارای اهمیت است؛ یکی آنکه ایده‌های بسیاری از شهروندان و نخبگان برای اداره شهر، درآمدزایی، کاهش هزینه‌ها، کاهش ترافیک و آلودگی هوا، حفظ میراث با ارزش و... پشت در شورا نمی‌ماند.

از سوی دیگر خیلی‌ها، مشکلات خود در رابطه با ساخت و ساز، نوسازی، گیر و دارهای مالی و طلبکاری را به روشی صحیح به گوش نمایندگان خود در پارلمان شهر می‌رسانند و در نوبت انتظار می‌مانند.

در این میان موضوعات راه درست خود را برای طرح در یک‌کمیسیون یا کمیته تخصصی به خوبی پیدا می‌کنند. درحالی‌که درخواست نیز در سیستم اتوماسیون ثبت می‌شود. دست آخر و از همه مهم‌تر اینکه درخواست‌هایی که ارتباطی با مدیریت شهری ندارد حذف شده یا به نهاد مربوطه ارجاع داده می‌شوند.

از 802نفر، 16نفر راضی هستند

به اهمیت تعیین مکانیسم ارتباط مردم با شورا از زاویه دیگری هم می‌توان نگاه ‌کرد؛ اینکه اساسا مردم نمی‌دانند چگونه با شورای شهر و مدیریت شهری ارتباط برقرار کنند. به‌عبارت دیگر ارتباط آنها با مدیریت شهری به حضور مستقیم‌شان به خیابان بهشت خلاصه می‌شود یا زمانی رخ می‌دهد که یکی از اعضای شورا یا سایر مدیران شهری برای بازدید به شهرداری‌های مناطق می‌آیند. حال اگرچه در ارتباط چهره به چهره، درخواست‌ها شفاف‌تر ارائه می‌شوند اما پر واضح است که در این روش، احتمال بایگانی‌شدن نامه‌ها و خاک‌ خوردن‌شان در کشوی مدیران نیز افزایش می‌یابد.

نگاهی به‌نظرسنجی مرکز آموزش و پژوهش روزنامه همشهری بیشتر این مسئله را روشن می‌کند. بر این اساس، نظر 802پایتخت‌نشین بالای 18سال درباره راه‌های ارتباط مردمی با شورای اسلامی شهر پرسیده شد. از میان این تعداد شهروند تنها 5.5درصد توانسته بودند با شورای شهر ارتباط برقرار کنند. این در حالی است که 63.6درصد از این تعداد اعلام کرده‌اند پاسخی از شورا دریافت نکرده‌اند و 36.4درصد پاسخگویان که توفیق ارتباط با شورا را داشته‌اند از نتیجه ارتباط خود راضی بوده‌اند.



مدیریت صحیح شهری با ارتقای حقوق ارتباطی شهروندان
  

مصطفی خلیلی، تحلیلگرحقوق شهروندی

در جوامع مدنی مسئله حقوق شهروندی از جایگاه خاصی برخوردار است و متقابلا مباحث پیرامون شوراهای شهر نیز به‌عنوان پارلمان‌های محلی که اعضای آنها منتخب شهروندان هستند، اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. در این میان قوانین و مقررات شهری را می‌بایست به‌عنوان نقطه پیوند میان دو مولفه مدیریت شهری و شهروندان درنظر گرفت چرا که تصور وظایف و عملکرد مطلوب برای مدیریت شهری بدون درنظر گرفتن قوانین و مقررات و لحاظ حقوق شهروندی در پرتو آن غیرممکن خواهد بود. همانگونه که شورای شهر بر شهرداری و عملکرد این نهاد نظارت دارد متقابلا و به طریق اولی شهروندان نیز باید از چنین حقی در قبال منتخبان خود در شوراهای شهر برخوردار باشند. در اینجاست که با توجه به نقش شهروندان در پیاده‌سازی‌ برنامه‌های مرتبط با توسعه شهری و پیگیری مطالبات مشروع و قانونی آنها، چگونگی ارتباط مفید و مؤثر میان شهروندان و مدیریت‌های محلی به‌عنوان یک چالش مهم نمود پیدا می‌کند. از جمله مباحث مهم در ماده 71قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورای اسلامی‌و انتخاب شهرداران مصوب سال 75 می‌توان به بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارسایی‌های حوزه انتخابیه و تهیه طرح‌ها و پیشنهادهای اصلاحی و ارائه به مقامات مسئول توسط اعضای شوراهای شهر اشاره کرد که اگر همین یک بند به درستی اجرا شود می‌توان به تحقق یک مدیریت اصولی و صحیح شهری امیدوار بود. لذا برای اخذ نظرات شهروندان و دغدغه‌های آنها درخصوص مسائل شهری نیازمند پیاده‌سازی‌ یک مکانیسم استاندارد و مطلوب با اخذ نظرات کارشناسان این حوزه هستیم. تسهیل ارتباط میان اعضای شورای شهر و مردم می‌تواند نویدبخش تحقق یک مدیریت صحیح و اصولی مبتنی بر نظام‌های کارآمد جهانی باشد. در این میان می‌توان به دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات به‌عنوان یکی از راهکارهای اساسی در راستای پیاده‌سازی مسئله شفافیت در پارلمان محلی و بازوی اجرایی آن یعنی شهرداری هم اشاره کرد.

نوآوری پلاسمایی نتیجه ارتباط مردم با شورا


شکور اکبرنژاد، رئیس شورای اسلامی شهر تبریز


اگرچه برای ارتباط مردم با شوراها راه‌های مختلفی وجود دارد اما از نظر بنده رابطه محله‌محور و بهره‌گیری از توان سازمان‌های مردم نهاد یکی از قاعده‌مندترین روش‌هاست که مغفول مانده. طبیعی است که تعداد محدود اعضای شورا، توان ارتباط‌گیری با چند میلیون شهروند را نداشته باشند اما بهره‌گیری از تشکل‌های مردمی ازجمله مؤسسات خیریه، NGO‌ها و... می‌توانند مددرسان شوراها باشند. البته در دوره پنجم شورا، ما تقویت ارتباط مردم با اعضا را به شکل سیستمی در دستور کار قرار داده‌ایم. شاید در تبریز از این حیث یکی از پیشرو‌ها باشیم. خوشبختانه در این خصوص، کمیسیون‌های تخصصی شورای شهر تقریبا موفق عمل کرده‌اند.گرچه این حوزه، حوزه تخصصی عملِ نهادهای مختلفی ازجمله دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و پارک‌های علم و فناوری است اما برداشت ما این بود که می‌توانیم در نقش یک مکمل برای تلاش‌های این نهادها عمل کنیم. سیستم ثبت درخواست‌ها و استفاده از ظرفیت سایت شورای شهر تبریز سبب شده ما تا به امروز جلسات متعددی را با نخبگان و صاحبانِ طرح‌ها و اختراعات قابل بهره‌برداری در مدیریت شهری داشته‌باشیم. حتی این نشست‌ها با حضور استاندار و معاونان ایشان هم ادامه پیدا کرده است زیرا می‌دانستیم مبحثی که از سوی شهروند یا نخبه و دانشجویی ارائه خواهد شد، سطح پایین ندارد. الان خوشبختانه چندین طرح از این میان به مرحله عملیاتی رسیده است. ازجمله تصفیه آب شرب از روش پلاسما که یک نوآوری در سطح دنیا‌ به شمار می‌رود، عملیاتی شده است. مورد دیگر، یک اختراع درباره تصفیه پساب‌ها از طریق سانتریفیوژ و بدون استفاده از فیلتر بوده که در سازمان مدیریت پسماند به‌صورت پایلوت در دست اجرا قرار دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید