• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 25 شهریور 1397
کد مطلب : 30781
+
-

هزینه یک بچه‌ مدرسه‌ای چقدر است؟

کیف بستن به قیمت روز

از 170هزار تا یک‌میلیون و 700‌هزارتومان؛ هزینه بستن یک کوله‌پشتی مدرسه

کیف بستن به قیمت روز

سمیرا مصطفی‌نژاد

حال و هوای روزهای اول مدرسه، حال و هوایی دوگانه‌است؛ گروهی انتظارش را می‌کشند و گروهی از آن گریزانند؛ و شاید گریزان‌ترین گروه‌ها در این حال و هوای اقتصادی، خانواده‌هایی از طبقات کم‌درآمد و متوسط باشند. هزینه بستن کوله‌پشتی بچه مدرسه‌ای‌ها برای این خانواده‌‌ها اگر کمرشکن نباشد، چندان مقرون‌به‌صرفه هم نیست. جدول قیمت‌ها تلاش شده تا میانگینی از تمامی هزینه‌هایی که خانواده باید برای بستن کوله‌پشتی مدرسه فرزندش تقبل کند، ارائه شود.  از آنجا که تنوع کالا در بازار بسیار زیاد است؛ از این‌رو نوع کالاها براساس تنوع موجودی فروشگاه‌های آنلاین و قیمت آنها نیز براساس نرخ موجود در این فروشگاه‌ها مشخص شده‌اند. هزینه‌ها براساس خرید یک قلم از هر کالا درنظر گرفته شده‌اند و باید توجه داشت که بچه مدرسه‌ای‌ها ممکن است به بیش از یکی از هریک از این اقلام نیاز داشته ‌باشند. قیمت‌ها براساس دسته‌بندی گران‌ترین (منطقی‌ترین قیمت ممکن)، ارزان‌ترین و پرفروش‌ترین، در فروشگاه‌های آنلاین انتخاب شده‌اند. 

اقلام گران‌قیمت شامل کالاهای فانتزی هستند و همچنین هزینه کتب درسی، نرخ کتاب‌های پایه اول دبستان است که توسط منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اعلام شده‌ است.

راهنمای خرید کوله و دم‌دستی‌های مدرسه

مدت زمان زیادی از باب و رایج‌شدن کوله‌پشتی در بین دانش‌آموزان نمی‌گذرد و همچنان نکات‌مهمی برای خرید آن وجود دارد که شاید خیلی مورد‌توجه قرار‌نگیرد. اسم این وسیله کارکرد اصلی‌اش را هم نشان می‌دهد؛ اینکه این کیف قرار است بار را روی شانه‌های شما قرار دهد. بهتر است برای جلوگیری از آسیب‌های جسمی به این نکات دقت کنید:

هنگام خرید حتما کوله را روی دوش کسی که می‌خواهد آن را استفاده کند، امتحان کنید. در حالت خالی، کوله نباید بیشتر از 10سانتی‌متر پایین‌تر از خط کمر قرار بگیرد. طول بیشتر از این مناسب نیست؛ یعنی کوله بزرگ است.
کوله‌پشتی باید سبک و به‌طور‌کلی 10 تا 20درصد از وزن شخصی که قرار است آن را حمل کند، داشته باشد؛ برای مثال، وزن کوله‌پشتی به‌همراه وسایل موجود در آن برای دانش‌آموزان ابتدایی باید 5/2 تا 3کیلوگرم و برای دانش‌آموزان مقطع راهنمایی و دبیرستان 7 تا 10 کیلوگرم باشد. بندهای اصلی کوله‌پشتی که روی شانه قرار می‌گیرند بهتر است پهن و دارای محافظ باشند.

دقت کنید که کوله، جیب‌های متعدد و پراکنده داشته باشد. این مسئله باعث می‌شود که وزن وسایل موجود در کل کیف پخش شود و در یک نقطه جمع نشود.
رنگ‌های روشن و شاد بهترین گزینه هستند چون علاوه‌بر تاثیرروانی روی بچه‌ها، به‌خوبی کثیفی را نشان داده و  شست‌وشوی مرتب کوله مانع از آن می‌شود که یک منبع سیار آلودگی باشد.

برای کودکان دبستانی و افرادی باجثه ظریف بهتر است کوله‌های چرخ‌دار را انتخاب کنید. البته توجه داشته باشید که بخش چرخ‌دار کوله قابل جدا‌ شدن باشد تا با این کار فقط هنگام حمل‌و‌نقل، آن را روی چرخ قرار داده و مانع از انتقال آلودگی‌های محیط خارج به داخل خانه یا کلاس شوید.

داشتن عکس‌های متنوع و انیمیشنی روی کیف برای دانش‌آموزان دبستانی جذابیت دارد، ولی بهتر است برای خرید به این نکته دقت داشته باشید که این عکس‌ها و طرح‌ها ممکن است موجب حواس‌پرتی در کلاس یا حتی حسادت بین دیگر دانش‌آموزان شود.

نوشت‌افزار یا اسباب دم‌دستی
اگر فرزند دبستانی، آن‌هم در پایه‌های پایین‌تر دارید صبر کنید تا معلم کلاس به شما بگوید که چه چیزهایی لازم دارد و براساس آن خرید کنید ولی برای مقاطع بالاتر می‌توانید خریدتان را جلوتر انجام دهید. برای خرید این لوازم هم چند نکته مهم را فراموش نکنید.

بهتر است جلد دفترها غیر مقوایی باشد؛ همان جلدهای محکم پلاستیکی که اتفاقا دوام و رنگ‌بندی خوبی هم دارند.  جلد دفترها هرچه ساده‌تر باشد، شیک‌تر و مرتب‌تر خواهد بود.
دقت کنید که فنر مخصوص دفترهای فنری، فلز یا از جنس مقاوم باشند. 
جامدادی‌های زیپی از جنس پارچه، گزینه مناسبی برای خرید هستند چون به‌راحتی شسته و تمیز می‌شوند و البته سبک و جادار هستند. به غیر از کلاس‌اولی‌ها مداد سیاه و قرمز مصرف‌کننده زیادی ندارد. بهتر است برای این گروه سنی هم به نرمی و روانی مغز مداد توجه کنید.

وسیله‌های نوشتاری این روزها رنگ‌بندی‌های زیادی دارند؛از مداد گرفته تا ماژیک و روان‌نویس و خودکار. بهتر است برای خرید به 4‌رنگ اصلی اکتفا کنید؛ چون همین‌ها قطعا کارتان را راه خواهند انداخت. دفتر یادداشت، برگه‌های رنگی و چسبدار یادداشت، پوشه‌های چندبرگی، دفتر دوخط مخصوص زبان و... از دیگر لوازم پرمصرف خواهند بود. این چند نمونه را در فهرست خریدتان یادداشت کنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید