• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 25 شهریور 1397
کد مطلب : 30769
+
-

آثار فرهنگی و آموزشی مرتبط با مدرسه و دانش‌آموزان را کجا پیدا کنیم؟

کتاب‌‌ها و نرم‌افزارهایت را بیاب

انتشاراتی‌ها، شهر کتاب‌ها و کانون پرورش فکری بهترین منابع دسترسی به محصولات فرهنگی و آموزشی برای محصلان هستند

خدیجه نوروزی

شروع سال تحصیلی جدید برای دانش‌آموزان و والدین با دغدغه‌های زیادی همراه است که دسترسی به منابع آموزشی مانند کتاب‌ها، فیلم‌ها و نرم‌افزارها بخشی از این درگیری‌هاست و والدین را بر سر چندراهی انتخاب منابع و سطح کیفیتشان می‌گذارد. شاید بهتر باشد پیش از مراجعه به کتابفروشی‌‌ها سری به سایت انتشاراتی‌های پرمخاطب در حوزه کودک و نوجوان زد. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز از منابع مهم دسترسی به محصولات آموزشی و فرهنگی است که دانش‌آموزان را در دستیابی به اطلاعات کمک خواهد کرد. بیش از  39‌شهر کتاب در تهران و شهرستان‌ها وجود دارد که در بخش کودک و نوجوان محصولات متنوعی ارائه می‌دهند و به‌صورت آنلاین نیز فروش دارند.



دسترسی از طریق کانون فکری 

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یکی از مراکز فعال در حوزه آموزشی مرتبط با مدارس است که در سال گذشته 44عنوان کتاب چاپ اول با شمارگان 95هزار و 400جلد، 182 کتاب با شمارگان 877هزار و 500جلد و 10عنوان کتاب بریل با شمارگان 3هزار نسخه چاپ کرده است. با اینکه امسال کتابی در این حوزه به چاپ نرسیده است اما کتاب کار «طرح کانون مدرسه» برای مراکزی که این طرح را در آستانه سال تحصیلی در دست اجرا دارند در مقطع دوم تا ششم منتشر شده است. کانون پرورش فکری با تولید 430دقیقه فیلم کوتاه، بلند، انیمیشن، مستند و همچنین تولید ده‌ها عنوان نوار موسیقی و نرم‌افزار آموزش رایانه‌ای یکی از بهترین منابع اطلاعاتی برای دانش‌آموزان و والدین است. محصولات این کانون در 1012 مرکز ثابت و سیار در سراسر کشور توزیع می‌شود و محصلان مقطع‌های اول تا ششم و دوره اول و دوم متوسطه با عضویت در این مراکز می‌توانند به منابعی مانند فیلم، پویانمایی، نوار موسیقی و کتاب‌های آموزشی دسترسی پیدا کنند و از برنامه‌های اجرایی مانند نمایش عروسکی و تئاتر بهره ببرند.

فروشگاه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز یکی از منابع دسترسی به محصولات آموزشی و فرهنگی کانون است و فیلم‌ها و موسیقی‌ها با بهترین کیفیت در بسته‌های DC یا DVD برای فروش عرضه می‌شود. مجموعه کتاب‌های «گام‌های نخستین 1تا 4»، «آموزش علوم 1و 2» و «آموزش ریاضی 1و 2» از پرفروش‌ترین کتاب‌های بازنشر اخیر بوده است.

قرار است به همت مسئولان کانون، فروشگاه آنلاین نیز به‌زودی راه‌اندازی شود و افراد از طریق اپلیکیشن‌هایی که در اختیارشان قرار داده می‌شود بتوانند خرید کنند.

البته ذکر این نکته لازم است که برخی از محصولات کانون در حوزه فیلم به‌دلیل حضور در جشنواره‌های بین‌المللی عرضه نمی‌شود.

عرضه در انتشاراتی‌ها

ناشران کتاب کودک و نوجوان نیز در سال‌های اخیر توانسته‌اند با عرضه محصولات متنوع و ارائه الگوهای مطالعه برای رده‌های سنی درگیر در حوزه آموزش و پرورش کمک بزرگی برای دستیابی به منابع غنی باشند. انتشارات زعفران، طوطی و حدیث نینوا از موفق‌ترین غرفه‌های حوزه کودک و نوجوان در سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب شناخته شده‌اند که البته می‌توان انتشارات پرتقال، خانه ادبیات، کتاب‌های فندوق بخش کودک و نوجوان انتشارات افق و کتاب‌های بنفشه - بخش کودک و نوجوان انتشارات قدیانی- را در دسته پرمخاطب‌ترین‌ها جای داد.

مؤسسه‌های انتشاراتی مدرسه، آفتاب طلایی، آفتاب مهربانی، آفرینگان(بخش کودک و نوجوان انتشارات ققنوس)، شهر قلم، سوره‌مهر، ذکر، نشر پیدایش، راه‌ابریشم، انصار، آلیس، آوین اندیشه، پورافشار، دلفین آبی، یارمانا، سرو یاسین، سپهرین، صورتی، برترین، مکعب علم، پاکتاب، هوپا، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، چیستا، نیستان، نظر، معین، مؤسسه مادران امروز (مام)، قطره، علمی و فرهنگی، سروش، راز بارش، چکه، امیرکبیر، دیبایه، شباویز، کارگاه کودک، کتاب ونوشه- بخش کودک و نوجوان نشر چشمه، کتاب مریم - بخش کودک و نوجوان نشر مرکز، کارگاه کودک، پنجره، با فرزندان، منادی تربیت، پیک ادبیات، پیدایش، ماهی، فنی ایران و کتاب چرخ فلک، مبتکران، گاج، قلم‌چی، خیلی سبز، الگو و مهر و‌ ماه نیز از منابع غنی در حوزه آموزش‌وپرورش برای محصلان هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید