• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 25 شهریور 1397
کد مطلب : 30699
+
-

سرمایه‌هایی که از اصفهان فرار می‌کنند

اصفهان سرمایه‌گریز‌ترین استان‌ کشور در بخش سرمایه‌گذاری خصوصی است

اقتصادی
سرمایه‌هایی که از اصفهان فرار می‌کنند

 نفیسه زمانی نژاد| اصفهان- خبرنگار:

 بسیاری از فعالان و کارشناسان اقتصادی، اصفهان را سرمایه گریزترین استان کشور معرفی می‌کنند، آن هم در شرایط دشوار اقتصادی که از یک طرف رکود داخلی و از طرفی دیگر تحریم‌های دوباره باعث ناآرامی‌های اقتصادی برای استان شده و ضرورت ورود سرمایه‌گذاران به عرصه اقتصاد کاملا محسوس است.


کاغذبازی  اداری 

همانگونه که اشاره شد از اصفهان به عنوان سرمایه‌گریز‌ترین استان‌ کشور در بخش سرمایه‌گذاری خصوصی نام برده می‌شود و هنوز پنجره واحد سرمایه‌گذاری در این استان ایجاد نشده است. سرمایه‌گذاران در اصفهان به دلیل قوانین سخت، پیچ و خم‌های فراوان و بوروکراسی اداری تمایلی به سرمایه‌گذاری ندارند و چه بسا سرمایه‌گذاران بومی نیز به استان‌های دیگر می‌روند. این درحالی است که سرمایه‌گذاری‌ها در این استان علاوه بر ایجاد اقتصادی پویا و پایدار، منجر به اشتغال‌زایی می‌شود و باید توجه داشت که فرار سرمایه‌ها موجب افزایش نرخ بیکاری در استان شده است. این موضوعی است که استاندار اصفهان نیز بر آن تاکید کرده و بر این باور است که دلیل اصلی بیکاری در استان که 2 درصد بیشتر از میانگین جهانی است، منفی بودن نرخ سرمایه‌گذاری در استان است؛ به شکلی که حتی افرادی که قصد سرمایه‌گذاری داشتند به دلیل شرایط موجود از این کار منصرف شده‌اند. استاندار اصفهان می گوید: بروکراسی سنگین اداری و روند چندین ساله ای که برای یک سرمایه گذار دیده می شود، باعث دلسردی سرمایه گذاران در اصفهان شده است.

محسن مهرعلیزاده می افزاید: محافظه کاری بیش از اندازه مدیران در استان باعث سخت شدن روند سرمایه گذاری در اصفهان شده و به همین دلیل هم نرخ بیکاری در استان 2 درصد بالاتر از میانگین کشوری است. وی ادامه می دهد: با شناخت از همه این مشکلات و سنگ اندازی ها، اولویت کاری را ایجاد پرتال سرمایه گذاری استانداری اصفهان به نشانی sarmayehgozari.ostan-es.ir قرار دادیم تا بتوانیم با نظارت و کنترل بیشتر راه سرمایه گذاران را هموار کنیم.
استاندار اصفهان ادامه می دهد: ما منکر مشکلات سرمایه گذاران در اصفهان نیستیم و تلاش می کنیم با سامانه ای که ایجاد شده نگاه های سلیقه ای و سنگ اندازی ها را به حداقل ممکن برسانیم.

به گفته مدیرعامل شهرک سلامت و اصفهان‌سیتی‌سنتر که خود از سرمایه‌گذاران بزرگ در این استان است، نخستین عامل سرمایه‌گریز بودن این استان، به مردم و نبود استقبال دائمی آنها از سرمایه گذاری‌های انجام شده برمی‌گردد. 
«مسعود صرامی» می‌افزاید: دلیل دوم گروه‌هایی   هستند که در هر موردی که خلاف میلشان باشد، موانعی بر سر راه سرمایه‌گذار قرار می‌دهند تا جایی که سرمایه‌گذار در یکی از دام‌های اداری گرفتار می‌شود.

وی تاکید می‌کند: به سرمایه‌گذاران می‌گویند در اصفهان فرش قرمز برای شما پهن شده است اما نمی‌گویند زیر این فرش میخ‌هایی است که مانع راه رفتن آنها می‌شود. اگر سرمایه گذاران این موضوع را بدانند حداقل بدون کفش روی این فرش راه نمی‌روند و خودشان را برای مقابله با مشکلات آماده می‌کنند.
این سرمایه‌گذار مشکل دیگر را اداراتی عنوان می‌کند که در آنها افرادی با بی‌تدبیری، سرمایه‌گذار را به سوی شکست هدایت می‌کنند.
 صرامی در رابطه با راهکارهای رفع موانع سرمایه‌گذاری تصریح می‌کند: حذف دستگاه‌های اضافه و یا توقف دخالت در اموری که به آنها مربوط نیست، از مهم‌ترین راهکارهای مقابله با سرمایه‌گریز بودن اصفهان است. مدیرعامل سیتی‌سنتر خاطرنشان می‌کند: ایجاد سازمانی برای صیانت از سرمایه‌گذاری با قدرت مقابله با افراد و اداراتی که خلاف قوانین سرمایه‌گذاری عمل می‌کنند، بسیار ضروری است.

طولانی بودن فرایند گرفتن مجوز سرمایه‌گذاری

«سعید اخوت» نیز که از کارشناسان اقتصادی است درمورد سرمایه‌گریزی در  اصفهان می‌گوید: فرار سرمایه‌ها، از معضلات مهم این استان است و تحلیل‌ها و بررسی‌های کارشناسانه‌ای را می‌طلبد. وی می‌افزاید: لازم است راه حل‌های اساسی برای جذب سرمایه گذاران در این استان ارائه و اجرایی شود، به‌ویژه آن‌که با وجود آمار بالای بیکاری و مهاجرپذیری این استان، فرار سرمایه‌ها نیز تشدید‌کننده این شرایط دشوار است.

اخوت ادامه می‌دهد: دلایلی چون نبود امنیت کافی، رفتار دلسرد‌کننده وتنگ‌نظرانه با سرمایه‌گذاران و نبود حمایت واقعی از آنها، تردید، ابهام، بی‌ثباتی و رعایت نکردن قوانین سرمایه‌گذاری و سایر قوانین، برخوردهای سلیقه‌ای برخی از مسئولان استان برای جذب و جلب سرمایه‌ و ترغیب و تشویق سرمایه‌گذاران، باعث موفق نشدن استان اصفهان در جلب سرمایه‌های داخلی و خارجی شده است. این کارشناس اقتصادی تصریح می‌کند: با وجود آن‌که خبر از ایجاد پرتال سرمایه‌گذاری دراصفهان شنیده می‌شود اما هنوز فرایند گرفتن مجوزها طولانی است و منجر به انصراف سرمایه‌گذاران می‌شود. این درحالی است که اصفهان دربخش‌های مختلف گردشگری، صنعتی و کشاورزی دارای قابلیت‌های بسیاری است اما همانگونه که شاهد هستیم در جذب و جلب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی برای استفاده از این ظرفیت‌ها موفق نبوده است.

اخوت می‌گوید: لازمه موفقیت در سرمایه‌گذاری تامین پیش‌نیازهایی است که اگر فراهم شود بسیاری از موانع هم کنار می‌روند. 
از دیدگاه این کارشناس در شرایط فعلی مهم‌ترین راه‌حل و پیش‌نیاز برای سرمایه‌گذاری دراستان بهبود فضای کسب و کار و فراهم کردن فضایی امن برای سرمایه‌گذار است؛ چون زمانی که فرد احساس ناامنی اقتصادی می‌کند، برای ورود سرمایه‌ خود تردید می‌کند و از شروع فعالیت اقتصادی جدید منصرف می‌شود. در واقع بهبود فضای کسب‌وکار می‌تواند به تسهیل روند سرمایه‌گذاری در اقتصاد بینجامد و با ایجاد فضای امن برای فعالان حوزه اقتصادی، شرایط مناسبی برای رونق تولید فراهم کند. 
وی در پایان بیان می‌کند: اگر حساسیت و اهمیت پایدار بودن رشد و توسعه در استان را بپذیریم، ضرورت جذب سرمایه برای پیشرفت نیز احساس می‌شود و اقداماتی جدی دراین راستا انجام خواهد شد.


راه‌ناگزیر بهبود فضای کسب و کار

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی برای ممانعت از فرار سرمایه‌ها، قوانین دشوار اداری را از مهم‌ترین علل نبود رغبت به سرمایه‌گذاری دراستان بر می‌شمرد. 
به گفته  «سید عبدالوهاب سهل آبادی» درحالی که قوانین برای همه نقاط کشور یکسان است، دستگاه‌های اجرایی استان اصفهان دراجرای قوانینی چون بیمه، مالیات، ارائه تسهیلات و... بسیار سخت‌گیرانه عمل می‌کنند، به طوری که باعث فرار سرمایه‌گذار به دیگر استان‌ها می‌شوند. وی معتقد است در شرایطی قرار داریم که باید با پشتوانه مدیران استانی گام‌هایی محکم در راستای بهبود فضای کسب و کار استان و افزایش جذب سرمایه برداریم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید