• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 25 شهریور 1397
کد مطلب : 30691
+
-

اختصاص هدفمند بودجه به طرح‌های اولویت‌دار




محمدیاسین دهقان| یزد- خبرنگار :


وضعیت اعتبارات دولتی نشان می‌دهد که قطعا تخصیص بودجه به صورت کامل اتفاق نخواهد افتاد و باید از سهمیه تخصیصی به استان نهایت بهره‌برداری صورت گیرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار  یزد با تاکید بر ضرورت تفاهم و همراهی دستگاه‌های اجرایی استان برای تخصیص بودجه به پروژ‌ه‌های اولویت‌دار می‌گوید: با توجه به این‌که تخصیص بودجه کامل نخواهد بود، لازم است که همین میزان تخصیص‌یافته به صورت هدفمند و برنامه‌‌ریزی‌شده بین پروژه‌های اولویت‌دار توزیع شود.

«محسن صادقیان» عقیده دارد که اگر تخصیص هدفمند باشد، قطعا 30 تا 40 درصد از پروژه‌ها تا پایان سال به نتیجه خواهد رسید.  وی می‌افزاید: در بین پروژه‌هایی که ابلاغ اعتبارات آن آمده و بین دستگاه‌ها توزیع شده است پروژه‌هایی وجود دارد که برای بخش خصوصی جذاب است و قابلیت واگذاری دارد. این پروژه‌ها باید مشخص و با ساز و کار سرمایه‌گذاری و درآمد به بخش خصوصی واگذار شود. به گفته این مسئول، بالغ بر 200 پروژه استان این قابلیت را دارند که بدون اعتبار دولتی و استانی به بخش خصوصی واگذار و تکمیل شوند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد می‌گوید: بعد از تخصیص هدفمند و واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی باید به جذب اعتبار بند «و» تبصره 5 توجه شود.
وی می‌افزاید: این بند اعتباری ظرفیتی در قانون بودجه است که به صورت متمرکز و خارج از سقف اعتباری استان است و هر استانی که بتواند از این ظرفیت استفاده کند به سقف اعتباری اضافه می‌کند. صادقیان بیان می‌کند: همچنین پیمانکارانی که از دولت طلب دارند و از طرفی به موسسات بانکی و غیربانکی بدهکار هستند می‌توانند با تهاتر بدهی خود را به بانک‌ها پرداخت کنند. این ظرفیت خارج از سقف اعتباری استان است. 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد درباره سهم شهرستان‌ها در ابلاغ بودجه می‌گوید: شاخص عمده اعتبار بودجه بر اساس جمعیت است. دومین چیزی که در توزیع بودجه به کار گرفته می‌شود شاخص‌ها و سرانه‌ها است به این ترتیب هر شهرستان بر اساس شاخص‌ها در حوزه‌های مختلف بهره‌‌مند است و سهم مشخصی از بودجه را جذب می‌کند. 
وی درباره سهم شهرستان یزد به عنوان مرکز استان اظهار می‌کند: سهم شهرستان یزد در بودجه در مقابل سایر شهرستان‌ها قابل توجه است. درست است که بیشترین جمعیت استان در یزد است، اما همه خدمات را دولت ارائه نمی‌دهد و شهرداری‌ها بیشترین جمعیت را تحت پوشش دارند و بسیاری از منابع اعتباری شهر، بخش غیردولتی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید