• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 25 شهریور 1397
کد مطلب : 30697
+
-

کنترل بازار با نظارت انبارها

تاکنون 52 انبار کالاهای احتکارشده در استان قزوین شناسایی شده است

بازار
کنترل بازار با نظارت انبارها

شیرین برزگر| قزوین- خبرنگار:

با توجه به التهاب چند ماه اخیر بازار و فرارسیدن ماه محرم که در آن مصرف مواد غذایی مردم استان به طرز چشمگیری افزایش می‌یابد، نیاز به نظارت جدی بر بازار بیش از گذشته احساس می‌شود. مسئولان در این گزارش از برنامه‌ها و اقدامات خود برای نظارت بر بازار گفته اند.


بازرسی از460 انبار

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت با یادآوری این که 16 اتحادیه، 32 هزار واحد صنفی و 500 انبار رسمی کالا و محصولات در استان داریم، می‌گوید: با بهره گیری از 60 بازرس رسمی و 60 بازرس افتخاری نظارت بر بازار قزوین را به عهده داریم و در سال جاری بیش از 4 هزار تخلف صنفی در زمینه‌های گران‌فروشی، کم فروشی، تقلب، درج نکردن قیمت و قاچاق را رصد کرده‌ایم. همچنین به دستور دادستان قزوین تا امروز حدود 460 انبار را بازرسی کرده ایم. 

«علی پرزحمت» بازرسی از انبارهای غیرمجاز را از اقدام‌های مهم نظارتی در 2 ماه اخیر می‌داند و بیان می‌کند: طی این بازرسی‌ها تاکنون 52 انبار احتکار کالا در قزوین شناسایی و بعد از تشکیل پرونده جهت صدور رای به تعزیرات حکومتی معرفی شد. به زودی مواد شوینده، پکیج و قطعات خودرو احتکار شده بعد از صدور حکم قضایی و با نرخ مصوب سازمان حمایت از مصرف کنندگان به بازار عرضه خواهند شد. 


نمایشگاه نداریم

دبیر ستاد تنظیم بازار استان با ذکر این که در راستای تنظیم بازار گوشت، خروج دام پرواری از استان ممنوع شده است، می‌افزاید: با توجه به فرارسیدن ماه محرم و بالارفتن نیاز مردم به کالاهای اساسی و مایحتاج غذایی، این محصولات از طریق فروشگاه‌های زنجیره ای شهر به شهروندان ارائه خواهند شد.
پرزحمت ادامه می‌دهد: امسال با توجه به مصوبه تنظیم بازار نمایشگاه پائیزه در استان برگزار نمی‌شود، ولی به جای آن بازاریان اجازه دارند که با کسب مجوز از اتاق اصناف، اجناس و کالاهای خود را به قیمت فوق‌العاده بفروشند. 

نظارت قضایی

دادستان عمومی و انقلاب استان با اشاره به مشکلات گذشته بازار استان در حوزه گوشت، به همشهری اظهار می‌کند: پیش از ورود ما به عرصه پایش و کنترل بازار، آشفتگی بدی در بازار گوشت استان وجود داشت و مشخص نبود که کیفیت توزیع گوشت در فروشگاه‌ها و قصابی‌ها به چه شکلی است. ضمن این که پیش‌تر این گوشت نرخ معینی نداشت و هر قصابی برای خود نرخی را اعلام و اعمال می‌کرد.
حجت الاسلام «اسماعیل صادقی نیارکی» با بیان این که هر 2 عرصه توزیع گوشت دولتی و گوشت‌های تولید استان را ساماندهی کردیم، عنوان می‌کند: طبق نیاز استان هر روز 7 تن گوشت (گرم و منجمد) به نرخ دولتی و برای کنترل و تعادل بخشی به قیمت این محصول وارد استان می‌شود که در گذشته نحوه و کیفیت توزیع آن شفاف نبود. 
وی اضافه می‌کند: اما بعد از ورود ما به عرصه ساماندهی و نظارت بازار گوشت، توزیع گوشت دولتی قاعده منظمی پیدا کرده و فروش آن با نرخ مصوب سازمان حمایت از مصرف کنندگان و در فروشگاه‌ها و قصابی‌های مجاز و تحت نظارت صورت می‌گیرد. همچنین بر گوشت‌هایی که وارد استان می‌شود نیز نظارت داریم که از مجاری طبیعی و قانونی به دست مشتری برسد.


 متعادل کردن قیمت گوشت

صادقی نیارکی ادامه می‌دهد: خوشبختانه پس از نظارت‌های اعمال شده، گوشت دولتی منجمد به نرخ مصوب هرکیلو 27 هزار تومان و گوشت گرم گوسفندی به قیمت مصوب هر کیلو 34 هزار تومان در فروشگاه‌های یاد شده ارائه می‌شود و فروشندگان موظف هستند با نصب پرده‌های خاص، توزیع و فروش گوشت دولتی را به اطلاع عموم مردم برسانند.
وی اضافه می‌کند: متاسفانه در بازار گوشت‌های تولید بومی، گاه یک کیلوگرم گوشت گوسفندی تا 70 هزار تومان هم به مصرف کننده فروخته می‌شد. اما بلافاصله پس از پایش محلی دادستانی و نظارت بر بازار و برخورد جدی با متخلفان، اعضای ستاد تنظیم بازار استان جلسه گذاشتند و قیمت گوشت را که در جای جای استان نرخ‌های متفاوت داشت، مانند خیلی از استان‌های دیگر یکسان کردند و بعد از این اقدام هیچ شکایتی برای گرانی گوشت نداشتیم.


نظارت بر لوازم خانگی

دادستان عمومی و انقلاب استان در ادامه از نظارت جدی بر بازار لوازم خانگی استان خبر می‌دهد و می‌گوید: در بخش احتکار لوازم خانگی و ساختمان انبارهای زیادی را کشف کردیم که در 2 مورد کالاهایی دپو شده بود که با وجود نیاز شدید مردم به بازار مصرف عرضه نمی‌شدند.حجت الاسلام «اسماعیل صادقی نیارکی» می‌افزاید: یکی از انبا‌رها، انباری محتوی یک هزار پکیج بود که بعد از کشف آن و تعیین ضرب‌الاجل برای احتکارکنندگان، پکیج‌های دپو شده به بازار استان عرضه وحکم مجازات احتکارکنندگان صادر شد. 

وی ادامه می‌دهد: همچنین 9 هزار تلویزیون در انبار یکی از کارخانه‌های متروکه شهرک صنعتی البرز توسط یگان کاشف نیروی انتظامی کشف شد. این تلویزیون‌ها را هم به زودی تعیین تکلیف می‌کنیم و با قیمت مصوب سازمان حمایت و از طریق مبادی قانونی در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌دهیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید