• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 25 شهریور 1397
کد مطلب : 30696
+
-

در جست وجوی نوشت‌افزار ارزان

وجود یک میلیون دانش‌آموز در خوزستان و نزدیکی به ماه مهر سبب شده است تهیه نوشت‌افزار و سایر اقلام مدرسه به دغدغه این روزهای والدین استان تبدیل شود

سیدعلیرضا شریفی| اهواز- خبرنگار:

خرید وسایل مدرسه دانش‌آموزان این روزها والدین را به همراه بچه‌ها به خیابان کشانده و در این اوضاع نابسامان اقتصادی، رونقی نسبی به بازارها داده است. 
کمتر از یک هفته به آغاز سال تحصیلی جدید مانده و یک میلیون دانش‌آموز و بیش از ۲۰۰ هزار دانشجوی خوزستانی در تکاپوی یافتن نوشت‌افزار و دیگر وسایل مورد نیاز تحصیل خود هستند. 
افزایش قیمت ارز در ماه‌های گذشته و وارداتی بودن اقلامی مانند کاغذ و جوهر سبب شده است کار والدین و محصلان برای خرید سخت‌ شود. 


قید خرید کیف و کفش را زدیم

یک شهروند اهوازی به همشهری می‌گوید: یکی از فرزندانم امسال به کلاس دوم دبستان می‌رود‌. در روزهای گذشته برای او 2 دفتر 80 برگ، یک دفتر 100 برگ، 2 مداد، 2 مدادتراش و 2 پاک‌کن خریدم که قیمت همین‌ها 41 هزار تومان شد. 
«عبدالامیر میاحی» با بیان این‌که این دفتر و مداد آخرین خریدهای امسال فرزندم محسوب نمی‌شود، اظهار می‌کند: با توجه به سن کمش مطمئنا بعضی از وسایلش را گم یا خراب می‌کند و به همین دلیل باید منتظر روزهای آینده و خرید دوباره باشم. وی می‌گوید: فرزندم دیگرم کلاس پنجم دبستان است و نوشت‌افزارهای مورد ‌نیازش بیشتر از فرزند کوچکم است. او را قانع کرده‌ام که پس از دریافت حقوق در روزهای آینده برای خرید نوشت‌افزار به بازار برویم. 
این شهروند اهوازی با اشاره به گرانی نوشت‌افزار در روزهای منتهی به مدرسه عنوان می‌کند: اوضاع اقتصادی را برای فرزندانم توضیح دادم و آنها قانع شدند که از کیف سال گذشته و از کفش‌هایی که عید فطر امسال برایشان خریدم، استفاده کنند. 


دولت کمک کند

شهروند دیگری می‌گوید: سال 63 که کلاس اول ابتدایی بودم، هزینه دفتر 30 تومان بود و سال 64 این هزینه به 130 تومان رسید برای همین در آن موقع دولت برخی از اقلام نوشت‌افزار را از طریق مدارس در اختیار ما قرار داد تا والدین متحمل هزینه‌های اضافه نوشند. 
«عزیزه» ادامه می‌دهد: خوب بود امسال هم مسئولان محترم دولت برای کاهش هزینه‌های والدین یارانه‌ نوشت‌افزار اختصاص می‌دادند. 
وی می‌افزاید: 2 ماه دیگر فصل سرما می‌رسد و طبیعتا نیازهای دانش‌آموزان تغییر می‌کند. ما چطور می‌توانیم از پس این هزینه‌های سنگین مدرسه رفتن بچه‌ها بربیاییم؟ زندگی که فقط خرید کیف و کفش و دفتر برای مدرسه نیست. زندگی مخارج سنگین دیگری هم دارد و دولت باید در این شرایط به مردم کمک کند. 


قیمت نوشت‌افزار 2 برابر شده است

یک فروشنده نوشت‌افزار با بیان این‌که همه دفترهای موجود در اهواز جزو اقلام تولیدشده در کشور هستند، می‌گوید: در بازار اهواز دفتر خارجی نداریم چون خیلی گران است و مردم رغبتی برای خرید آن ندارند، یا به عبارت بهتر، پولش را ندارند. 
«امید اشکفتیان» می‌افزاید: در زمینه کیفیت دفتر هم محصولات ایرانی یک سر و گردن از خارجی‌ها بالاتر هستند. اما با توجه به این‌که کاغذ وارداتی است، قیمت این محصولات نسبت به سال گذشته 50 درصد افزایش یافته است. 
وی با بیان این‌که خودکارهای ایرانی هم نسبت به محصولات خارجی از کیفیت بالاتری برخوردارند، می‌گوید: اما در زمینه مداد و مدادرنگی متأسفانه بازار محصولات خارجی پرطرفدار است و علت آن پایین بودن کیفیت محصولات مشابه داخلی است. 
این فروشنده نوشت‌افزار ادامه می‌دهد: در کل، امسال شاهد گرانی 50 درصدی اقلام نوشت‌افزار نسبت به سال گذشته هستیم و به همین دلیل بازار این محصولات افت کرده است. 


کاهش 40 درصدی فروش نوشت‌افزار

این فروشنده نوشت‌افزار با بیان این‌که فروش وی نسبت به مدت مشابه پارسال 40 درصد کاهش یافته است، می‌گوید: در گذشته شاهد بودیم که خانواده‌ها نوشت‌افزار مورد نیاز فرزندان خود در یک سال تحصیلی را یکجا خریداری می‌کردند اما امسال تعداد این افراد به طرز چشمگیری کم شده و علتش هم کاهش قدرت خرید شهروندان است. 
اشکفتیان می‌افزاید: هرچند بازار نوشت‌افزار امسال دچار افت محسوس شده اما فروش نوشت‌افزار ایرانی رونق بیشتری دارد به طوری که حدود 70 درصد فروش امسال بنده از محصولات ایرانی بوده است. 
وی درباره فروش کیف مدرسه هم توضیح می‌دهد: امسال برخلاف سال‌های گذشته اقدام به فروش کیف مدرسه نکردیم چون می‌دانستیم توان تهیه این محصول را با توجه به شرایط اقتصادی کنونی نداریم. 


بازار کیف و کفش در رکود

یک فروشنده کیف و کفش هم می‌گوید: با توجه به فاصله کم عید فطر امسال تا سال تحصیلی جدید، فروش کفش ما افزایش محسوسی نداشته و تکانی در بازار مشاهده نمی‌کنیم. 
«یاسر حمادی» می‌افزاید: در بازار کیف اما گرانی محسوس است. قیمت کیف‌های مناسب دانش‌آموزان زیر 12 سال 2 برابر و کیف‌های مناسب دانش‌آموزان دبستانی 3 ‌برابر سال گذشته شده‌ است. 
وی ادامه می‌دهد: با توجه به گرانی کیف و وضعیت اقتصادی شهروندان، بسیاری از والدین مجبورند فرزندان خود را به استفاده از محصولات سال گذشته قانع کنند. 
حمادی با بیان این‌که در سال‌های گذشته در روزهای منتهی به مهر تا آخرین ساعات شب در مغازه حضور داشتیم، اضافه می‌کند: امسال فقط تا ساعت ۹:۳۰ شب در مغازه هستیم و مشتریان هم مثل روزهای عادی به ما مراجعه می‌کنند و حال و هوای مهر دیده نمی‌شود. 
این فروشنده کیف و کفش تصریح می‌کند: نمی‌توان علت دقیق کاهش مشتریان را بگویم چراکه دستفروشان هم به بازار فروش کیف و کفش وارد شده‌اند و همین موضوع کمی روی کار ما تأثیر گذاشته است. اما نسبت به سال گذشته می‌توانم بگویم با کاهش 60 تا 70 درصدی تعداد مشتریان مواجه هستیم. 


کاهش تولید و گرانی نوشت‌افزار

یک تولیدکننده نوشت افزار به همشهری می‌گوید: ما تولیدکنندگان نوشت‌افزار جزو سرمایه‌داران محسوب می‌شویم و برای رونق کسب و کارمان از دولت پول نمی‌خواهیم بلکه تنها خواسته ما از دولت توجه به بازار این محصولات است. 
«حسن چلداوی» بیان می‌کند: سال گذشته ‌توانستیم 10 هزار جلد دفتر روانه بازار کنیم اما با قیمت فعلی ارز و به دلیل وارداتی بودن کاغذ تولیدات ما به یک‌سوم کاهش پیدا کرده و گران‌تر شده است. گران شدن محصول هم به تولید‌کننده ضربه می‌زند و هم از قدرت خرید مشتری می‌کاهد در نتیجه رکود سنگینی بر بازار حاکم می‌شود. 
وی ادامه می‌دهد: دولت در وضعیت فعلی باید برای تولید نوشت‌افزار یارانه‌ اختصاص دهد تا این بازار 6 هزار میلیارد تومانی متوجه تولید داخل شود. این موضوع علاوه بر رونق کسب و کار، در فرهنگ‌سازی هم موثر خواهد بود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید