• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 25 شهریور 1397
کد مطلب : 30695
+
-

گردشگری ایلام در مسیر توسعه

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام: طرح بهسازی و ترمیم زیرساخت‌های بیش از ۳۵ منطقه نمونه گردشگری در حال اجراست

گزارش
گردشگری ایلام در مسیر توسعه

مریم نظری | ایلام –خبرنگار:


صنعت گردشگری در استان ایلام از ظرفیت‌های‌ بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است، اما متاسفانه مورد بی‌مهری قرار گرفته و رشد چندانی نکرده است. ایلام در یکی از بهترین نقاط منطقه زاگرس است و به همین منظور آن را عروس زاگرس می‌نامند. استان ایلام در غرب کشور و میان ارتفاعات زاگرس واقع شده و دارای 2 منطقه دشت در جنوب و کوهستان در شمال است. این استان به دلیل چهارفصل بودن مورد توجه گردشگران و مسافران است. 
وجود آثار تاریخی از جمله سنگ‌نوشته‌ها، پل‌ها، قلعه‌ها، تنگه‌ها و... از دیگر مواردی است که نظر هر گردشگری را به خود جذب می‌کند. با وجود ظرفیت‌هایی از این دست، آن‌گونه که شایسته است، گردشگری ایلام مورد توجه مسئولان قرار نگرفته است و همین موضوع سبب شده زیبایی‌های آن از سوی هموطنان در دیگر نقاط کشور ناشناخته باقی بماند. 


ضعف زیرساخت‌ها

یکی از شهروندان ایلام به همشهری می‌گوید: اینجا یکی از مناطق بسیار زیبا در کشور محسوب می‌شود و دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری است. «کاوه غفوریان» ادامه می‌دهد: آبشارها، دشت‌های سرسبز، آثار تاریخی، روستاهای زیبا و... از جمله مناطق دیدنی این استان به شمار می‌روند و هر سال گردشگرانی را جذب می‌کنند. وی اضافه می‌کند: متاسفانه این ظرفیت‌ها در کشور آن‌گونه که باید شناخته‌شده نیست و زیرساخت‌های حوزه گردشگری در استان با مشکلات فراوانی مواجه است. این شهروند بیان می‌کند: مسئولان باید تلاش کنند که از امکانات طبیعی حوزه گردشگری استفاده و زیرساخت‌های آن را تقویت کنند تا شاهد توسعه گردشگری در استان باشیم که بی‌شک این امر توسعه اقتصادی را نیز در پی دارد. 


نیاز به تحول جدی

استاندار ایلام می‌گوید: استان ایلام آثار تاریخی، طبیعی، باستانی و تفریحی منحصر به فردی دارد اما مورد استفاده قرار نگرفته است. 
«قاسم سلیمانی‌دشتکی» با بیان این‌که حوزه گردشگری استان نیازمند تحولی جدی است، می‌افزاید: فعالیت در حوزه گردشگری نسبت به حوزه صنعت می‌تواند تحول بیشتری در استان ایجاد کند اما نیازمند کار کارشناسی، تدوین برنامه و استفاده از نظرات مشاوران و کارشناسان خبره است. 
وی تاکید می‌کند: مسئولان میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری ایلام باید راهکارهای توسعه گردشگری را در این استان مطالعه کنند و برنامه‌های جدیدی ارائه دهند. 


فضای مجازی و تقویت گردشگری

معاون عمرانی استاندار ایلام نیز می‌گوید: صنعت گردشگری به عنوان یکی از مولفه‌های اصلی اقتصاد در دنیا مطرح است. ما نیز با توجه به استعدادهای بسیار مطلوبی که در این زمینه داریم، می‌توانیم از این ظرفیت‌ برای ایجاد اشتغال استفاده کنیم. 
«احمد کرمی» استفاده بهینه از فرصت‌های حوزه گردشگری را در ایلام نیازمند برنامه‌ریزی بیشتر و بهتر می‌داند و می‌افزاید: با توجه به این‌که بسیاری از افراد در فضای مجازی به دنبال مکان‌های تفریحی و گردشگری هستند، استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای معرفی جاذبه‌های گردشگری می‌تواند موثر باشد. 
همچنین مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در این زمینه اظهار می‌کند: طرح‌های بهسازی و ترمیم زیرساخت‌های مناطق نمونه گردشگری استان در حال اجراست که با اتمام آنها، تحولی در مناطق نمونه گردشگری ایلام ایجاد می‌شود. 

«عبدالمالک شنبه‌زاده» می‌افزاید: بهسازی و ترمیم زیرساخت‌های بیش از ۳۵ منطقه نمونه گردشگری، تاریخی و تفریحی استان در حال انجام است. وی ادامه می‌دهد: ایلام با توجه به مستعد بودن برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری باید مورد توجه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی قرار گیرد. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان این‌که استفاده از توان و امکانات مناسب ایلام بدون مشارکت بخش خصوصی ناممکن است، می‌گوید: برای تحقق و تامین زیرساخت‌های گردشگری در ایلام بیش از 60 فقره پروانه بی‌نام صادر شده تا سرمایه‌گذاران درگیر مسائل اداری و بوروکراسی نشوند. 
وی صدور پروانه بی‌نام را برای جذب سرمایه‌ می‌داند و می‌افزاید: این کار در جذب سرمایه‌ در حوزه‌های مختلف برای استان نتایج مثبتی به ارمغان می‌آورد. حضور سرمایه‌گذاران موفق در عرصه گردشگری باعث رونق اقتصادی منطقه خواهد شد. 
شنبه‌زاده به ارائه مشوق‌های مالی در حوزه گردشگری اشاره و خاطرنشان می‌کند: مشوق‌های مالی برای جذب سرمایه‌گذاران صنعت گردشگری به استان در نظر گرفته شده و عاملی برای ترغیب‌ متقاضیان سرمایه‌گذاری است. 


بازسازی مناطق نمونه گردشگری 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری استان می‌گوید: زیرساخت دریاچه دوقلوی سیاه‌گاو آبدانان، مطالعه محور جنگلی ایلام - مهران، کمپینگ گردشگری سد کنگیر، زیرساخت دریاچه شهدای محرم (دویرج) دهلران، زیرساخت منطقه نمونه گردشگری آبگرم دهلران و زیرساخت آبشار ماهوته و دینارکوه آبدانان از جمله طرح‌های در دست اجرای میراث فرهنگی استان هستند. 

«عبدالمالک شنبه‌زاده» با اشاره به این‌که هدف از اجرای این طرح‌ها توسعه صنعت اشتغالزا و ارزش‌آفرین گردشگری در استان و ایجاد امکانات رفاهی برای گردشگران داخلی و خارجی است، می‌افزاید: زیرساخت در تنگه تفریحی سازبن سیروان، مجتمع گردشگری سرابله، سد سیمره بدره و سد کنگیر ایوان، زیرساخت مجتمع گردشگری حریر، مطالعه محور گردشگری سد ایلام و دره‌شهر، کمپینگ گردشگری در امامزاده سید ناصرالدین زرین‌آباد و مهران، مرمت آثار باستانی و تاریخی همچون قلعه والی ایلام، پل گاومیشان، قلعه پوراشرف، شهر تاریخی سیمره، قلعه هزار درب آبدانان، قلعه شیاخ، عمارت والی کهره، کاخ فلاحتی ایلام، شهر تاریخی سراب کلان، گنبد جهانگیر ایوان، قلعه کنجانچم و امامزاده پیرمحمد آبدانان از دیگر طرح‌های در حال اجرا در استان به شمار می‌روند. وی میزان سرمایه‌گذاری در طرح‌های مذکور را 5/60 میلیارد ریال عنوان و خاطرنشان می‌کند: این اعتبار از محل اعتبارات میراث فرهنگی تأمین شده و بیش از ۲۳۰ نفر در اجرای این طرح‌ها مشغول کار هستند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید