• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 25 شهریور 1397
کد مطلب : 30689
+
-

قاچاق « گرانول» به افغانستان


قاسمعلی اسلامی| رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پلاستیک مشهد:


تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف در بخش صنعت، پروانه بهره‌برداری واحد خود را از سازمان صنعت، معدن و تجارت دریافت می‌کنند و زیرمجموعه اتحادیه تولیدکنندگان پلاستیک که واحد تولیدی و صنفی است، نیستند.

 اکنون 6 واحد تولید‌کننده ظروف یکبار مصرف با کیفیت خوب و در حد استاندارد در مشهد فعالیت دارند. این روزها افزایش قیمت ظروف یکبار مصرف به دلیل مشکلات صنایع پایین‌دستی صنعت پتروشیمی در توزیع مواد اولیه در بورس و کمبود توزیع است که به افزایش قیمت مواد اولیه و در نتیجه محصولات تولیدی منجر شده است و تولیدکنندگان به ناچار از بازار آزاد استفاده می‌کنند که تفاوت فاحشی در قیمت بازار آزاد و بورس وجود دارد که معقول و منطقی به نظر نمی‌رسد.

از طرفی در ایام محرم و صفر نیز به دلیل افزایش تقاضا در این زمینه در بازار کمبود وجود دارد، زیرا به دلیل حجیم بودن ظروف یکبار مصرف امکان دپوی این محصولات از قبل برای تولیدکنندگان وجود ندارد.  در حوزه پلاستیک با فناوری مواد درجه 2 بازیافتی، واحدهای تولیدی زیرمجموعه اتحادیه محصولات غیربهداشتی مانند قطعات صنعتی، سبدهای میوه و کیسه‌های زباله تولید می‌کنند. این مواد خام بازیافتی و ضایعات از سوی شرکت‌هایی که با سازمان مدیریت پسماند قرارداد دارند، تامین می‌شود و طی فرایندی، مواد خام فراوری و به‌صورت دانه‌های گلوله‌ای شکل به نام «گرانول» تبدیل می‌شود که برای کمک به حفظ محیط‌زیست کار قابل تقدیری است.

ماده «گرانول» برای تولید محصولات غیربهداشتی به واحدهای تولیدی عرضه می‌شود تا به چرخه تولید بازگردد. اخیرا این ماده از سوی واسطه‌هایی خریداری و به صورت قاچاق از استان خارج می‌شود و شبانه با کامیون‌ها به افغانستان که تشنه این مواد است، حمل می‌شود. به این دلیل اکنون قیمت مواد اولیه واحدهای تولیدی محصولات غیربهداشتی تا 200 درصد افزایش یافته است و این واحدها با کمبود شدید آن مواجهند و به مواد اولیه نو رو آورده‌اند. 

به این دلیل بسیاری از واحدهای تولید‌کننده در خطر تعطیلی قرار گرفته‌اند که به زودی صدای اعتراض آنان بلند خواهد شد. در این خصوص نامه‌هایی به اتاق اصناف، سازمان صنعت، معدن و تجارت معاون نظارت و بازرسی برای اتخاذ تمهیداتی و جلوگیری از صادرات این مواد از گمرک‌ها ارسال شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید