• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 24 شهریور 1397
کد مطلب : 30558
+
-

معرفی سفیری از اقلیت

سخنگوی وزارت خارجه گفته، ممکن است پیشنهاد سفارت به خانم‌ریگی شده باشد اما درباره پذیرفتن این پیشنهاد اطلاعی ندارد

دیپلماسی
معرفی سفیری از اقلیت

بر اساس اخبار تایید نشده، یک زن اهل سنت به‌عنوان سفیر انتخاب شده است. اگرچه در دوران حضور محمدجواد ظریف در پست وزارت خارجه انتصاب زنان و اهل سنت به‌عنوان سفیر مسبوق به سابقه بوده اما انتصاب یک زن از اهل سنت از بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا‌کنون بی‌سابقه بوده است.

رسانه‌ها گزارش داده‌اند حمیرا ریگی، فرماندار شهرستان قصرقند در استان سیستان و بلوچستان، قرار است به‌عنوان سفیر جدید ایران در برونئی عهده‌دار این سمت شود.  با این حال وزارت خارجه ایران خبر انتصاب ریگی به عنوان سفیر ایران در برونئی را تایید نکرده اما بهرام قاسمی پیشنهاد این سمت  به ریگی را محتمل عنوان کرده است.

برونئی با نام رسمی کشور برونئی سرای صلح، کشوری است در جنوب شرقی آسیا و در نزدیکی مالزی که پایتخت آن بندر سری بگاوان است. ریگی نخستین فرماندار زن در دولت یازدهم و نخستین فرماندار زن اهل سنت هم بوده است.

عبدالحمید فکری هم‌اکنون عهده‌دار سفارت ایران در برونئی دارالسلام است. یک‌ماه قبل پروین فرشچی،  معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌عنوان سفیر جدید ایران در فنلاند منصوب شده بود تا دومین زنی باشد که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به‌عنوان سفیر انتخاب شده است. مرضیه افخم نخستین سفیر زنی بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به این سمت منصوب شد و هم‌اکنون عهده‌دار سفارت جمهوری اسلامی ایران در مالزی است. ظریف در بدو ورودش به وزارت خارجه، افخم را به‌عنوان سخنگوی وزارت خارجه منصوب کرد که این اتفاق هم در تاریخ جمهوری اسلامی ایران بی‌سابقه بود.

در صورت قطعی شدن این خبر، ریگی علاوه بر اینکه سومین سفیر زن در ایران بعد از انقلاب است یک رکورد دیگر هم به ثبت رسانده و دومین سفیر اهل سنت به شمار می‌رود. صالح ادیبی نخستین ایرانی کرد اهل سنت بود که به‌عنوان سفیر ایران در ویتنام (هانوی) منصوب شد. حسن روحانی آذرماه سال95 منشور حقوق شهروندی را ابلاغ کرد که ازجمله مفاد آن حق برابری انسانی و مشارکت در تعیین سرنوشت است. در ماده77 هم آمده است: حق شهروندان است که آزادانه و بدون تبعیض و با رعایت قانون، شغلی را که به آن تمایل دارند انتخاب نمایند و به آن اشتغال داشته باشند. هیچ‌کس نمی‌تواند به دلیل قومیتی، مذهبی، جنسیتی یا اختلاف نظر در گرایش‌های سیاسی و یا اجتماعی این حق را از شهروندان سلب کند. در ماده7 منشور حقوق شهروندی آمده است: شهروندان از کرامت انسانی و تمامی مزایای پیش‌بینی‌شده در قوانین و مقررات به نحو یکسان بهره‌مند هستند و همچنین براساس ماده11 این منشور زنان حق دارند در سیاستگذاری، قانونگذاری، مدیریت، اجرا و نظارت، مشارکت فعال و تأثیرگذار داشته‌باشند و براساس موازین اسلامی از فرصت‌های اجتماعی برابر برخوردار شوند.

وزارت خارجه انتصاب ریگی را تأیید نکرد

سخنگوی وزارت خارجه با تأکید بر اینکه من هم‌اکنون نمی‌توانم چنین انتصابی را تأیید کنم، توضیح داد: ممکن است یک زمانی به ایشان ‌یا تعدادی دیگر‌ از بانوان پیشنهادهایی برای این سمت شده باشد و اگر ایشان چنین پیشنهادی را دریافت کرده و یا در مورد این موضوع با ایشان صحبتی شده، تاکنون من اطلاع دقیق قابل بیانی از این موضوع ندارم. بهرام قاسمی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه به‌طور معمول روند انتصاب سفرا تا زمان نهایی‌شدن این انتصاب و انجام پروسه‌های متداول و دریافت موافقت دولت پذیرنده و صدور احکام لازم موضوعی زمانبر است و باید امور مربوط به مسائل اداری و دیپلماتیک این انتصاب در ایران و همچنین در کشور مقصد طی شود، ادامه داد:  روند انتصاب و انتخاب یک سفیر مراحل پیچیده و طولانی خاص خود را دارد و هنگامی که انتصاب یک سفیر به مفهوم طی تمامی مراحل و صدور احکام و دریافت ویزا و امضا‌ی استوار‌نامه توسط ریاست‌جمهوری بعد از دریافت اگریمان انجام شد، وزارت خارجه آن را به‌صورت رسمی اعلام می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید