• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 21 شهریور 1397
کد مطلب : 30241
+
-

تراکتورسازی؛ شکست‌ناپذیر مقابل صنعت نفت

سرخپوشان تبریزی در مرحله یک‌شانزدهم نهایی جام حذفی بدون حضور ملی‌پوشان به آبادان می‌روند

گزارش ورزشی
تراکتورسازی؛ شکست‌ناپذیر مقابل صنعت نفت

جهانبخش احمدیان| تبریز - خبرنگار:

مرحله یک‌شانزدهم نهایی جام حذفی فوتبال کشور با عنوان آزادسازی خرمشهر، با ورود تیم‌های لیگ برتری قرعه‌کشی شد و بر اساس آن 2 تیم لیگ برتری تراکتورسازی و صنعت نفت باید در آبادان به مصاف هم بروند و ماشین‌سازی هم حریف ستاره کاسپین بابل است. تک‌بازی‌هایی که به دلیل رویارویی تیم‌های لیگ برتر و دسته‌های پایین‌تر، جذابیت خاص خود را دارد و تقابل انگیزه و حیثیت تماشایی خواهد بود. 


اولین بازی حذفی تراکتور بدون حضور ملی‌پوشان

 ملی‌پوشان تراکتور به دلیل حضور در اردوی تیم‌ملی برای بازی دوستانه با ازبکستان، غایبان بزرگ اولین بازی جام حذفی خواهند بود. «مسعود شجاعی»، «اشکان دژاگه» و «احسان حاج‌صفی» با دعوت کارلوس کی‌روش در اردوی تیم‌ملی به سر می‌برند و قطع به یقین بازی روز جمعه را از دست خواهند داد. البته با حضور بازیکنانی چون آنتونی استوکس، یوکیا سوگیتا، لی اروین و سایر بازیکنان به نظر نمی‌رسد که مشکلی برای چینش ترکیب وجود داشته باشد. عمده تغییر در ترکیب تیم برای بازی روز جمعه، خط هافبک خواهد بود که حضور سوگیتا، «احسان پهلوان» و «علی طاهران» جای خالی کاپیتان‌های تیم‌ملی را پر خواهد کرد.


خاطره تلخ تراکتور از سال گذشته

تراکتور سال گذشته با توجه به قرعه خوب خود، می‌توانست قهرمانی جام حذفی را جشن بگیرد، ولی اصرار بر برخی سیاست‌های اشتباه در چینش بازیکنان و هدر دادن تنها شانس پیروزی تیم یعنی پنالتی گرفته‌شده برای تراکتور از سوی «محمد ایرانپوریان» و در ادامه از دست دادن روحیه تیمی، موجب شکست و حذف از این رقابت‌ها شد. 


تراکتور بدون باخت مقابل صنعت نفت

از زمان حرفه‌ای شدن لیگ برتر فوتبال کشور، 2 تیم تراکتور و صنعت نفت آبادان 8 بار به مصاف همدیگر رفته‌اند که حاصل کار 5 برد برای تراکتورسازی و 3 تساوی است. نکته قابل توجه در دیدارهای رودرروی 2 تیم، شکست‌ناپذیری تراکتور مقابل صنعت نفت است که حتی در دوران بحرانی خود نیز به این تیم امتیاز نداده است. آخرین تقابل 2 تیم مربوط به دور برگشت لیگ برتر کشور و هفته بیست و نهم است که شاگردان ارطغرول ساغلام در تبریز، به تساوی یک بر یک مقابل صنعت نفت رضایت دادند.


تقسیم سکوها

یکی از شاخصه‌های ممتاز تراکتور در طول ادوار لیگ برتر، حضور هواداران این تیم در اقصی نقاط کشور است که نشان از ایران‌شمولی تراکتور دارد. بی‌شک برای بازی روز جمعه، تراکتوری‌های جنوب کشور مخصوصا قشقایی‌ها این تیم را تنها نخواهند گذاشت. به دلیل تک‌بازی بودن جام حذفی، ظرفیت استادیوم‌ 50-50 تقسیم خواهد شد و محدودیتی برای حضور هواداران تراکتور در استادیوم تختی آبادان وجود نخواهد داشت.


خط هافبک و مهاجمان، نقطه قوت تراکتور

جان توشاک ولزی پس از گذشت چند ماه از حضور خود در تراکتور و محک زدن بازیکنان مختلف بالاخره ترکیب ثابت تیم خود را پیدا کرده است. افزون بر این، تغییر سیستمی که تراکتور نسبت به هفته‌های نخست لیگ برتر داشته است، مزید بر علت بوده تا این تیم نتیجه بگیرد. 
«محسن فروزان» این روزها نفر اول دروازه تراکتور است که جانشینی برای خود در نیمکت نمی‌بیند. 4 مدافع تیم تقریبا پای ثابت بازی‌های تراکتور بوده‌اند که در بازی حذفی نیز به میدان خواهند رفت. در خط هافبک دست سرمربی تیم برای هر گونه تغییر در سیستم و تعویض باز است، چراکه بازیکنان خوبی در این خط به خدمت گرفته شده‌اند. سوگیتای ژاپنی به همراه سربازان تیم، جای خالی ملی‌پوشان را پر خواهند کرد. خط حمله تیم نیز همانند بازی‌های گذشته، متشکل از آنتونی استاکس و لی اروین خواهد بود. بدین ترتیب تراکتور با تغییری نسبی در خط هافبک به مصاف صنعت نفت آبادان خواهد رفت. نقطه قوت تیم در ترکیب تراکتور برای بازی روز جمعه، خط هافبک و مهاجمان خارجی هستند که پاس‌های طلایی سوگیتا و فرصت‌طلبی استوکس کار را برای حریف آبادانی سخت خواهد کرد.


ماشین‌سازی در مصاف با ستاره‌ها

دیگر نماینده فوتبال تبریز هم مهمان بابلی‌هاست. ماشین‌سازی تبریز جمعه23 شهریور  به مصاف ستاره کاسپین بابل خواهد رفت. حریف نه‌چندان سرشناس ماشین‌سازان در دیدارهای مرحله سوم جام حذفی فوتبال ایران تیم‌های لیگ دویی با شکست شاهین‌سازه تهران جواز صعود به مرحله یک‌شانزدهم را کسب کرد تا با حکم قرعه میزبان سبزقباهای تبریزی شود.

دیداری که برای شاگردان «رضا مهاجری» چندان سخت به نظر نمی‌رسد. هر چند که ناشناخته بودن حریف برای ماشین‌سازان و تجربه شگفتی‌سازی تیم‌های سطح پایین لیگ‌های کشور موجب می‌شود گاهی تیم‌های لیگ برتری بازنده زمین لقب بگیرند. با برکناری «فیروز کریمی» هدایت ماشین‌سازی تبریز به مهاجری واگذار شد و این تیم از چند روز قبل تمرینات رسمی‌اش را با حضور مدیرفنی سابق تراکتورسازی آغاز کرد. «سعید مهری» بازیکن 22 ساله سابق امیدهای شهرداری تبریز و «مجید قشقایی» بازیکن سابق ماشین‌سازی هم طی روزهای اخیر به جمع این تیم اضافه شده‌اند تا مهاجری با ترکیبی جوان و تازه‌نفس در اولین حضورش روی نیمکت ماشین‌سازی همراه شاگردانش عازم بابل شود. 


جایگاه متفاوت  

آغاز مرحله یک‌شانزدهم نهایی جام حذفی با 2 دیدار حساس برای نمایندگان فوتبال تبریز همراه خواهد بود. تراکتورسازی به مصاف دیگر تیم لیگ برتری صنعت نفت آبادان خواهد رفت و ماشین‌سازی هم در بابل مقابل ستاره کاسپین دیدار می‌کند. اگر چه 2 تیم تراکتورسازی و صنعت نفت، جایگاه متفاوتی در جدول لیگ برتر فوتبال کشور دارند، ولی فوتبال و مخصوصا جام حذفی غیر قابل پیش‌بینی بوده و به همین دلیل نیز جام شگفتی‌ها نام گرفته است. کوچک‌ترین اشتباهی از سوی هر تیمی می‌تواند موجب حذف از این رقابت‌ها شود. رقابتی که چندان ساده به نظر نمی‌رسد و شاگردان توشاک در اهواز کار سختی را مقابل حریف جنوبی خواهند داشت. اما در میدان دیگر ماشین‌سازی که امسال اولین حضورش در لیگ برتر را تجربه می‌کند به مصاف تیم دسته دویی ستاره کاسپین خواهد رفت و باید دید که در این دیدار اولین پیروزی ماشین‌سازی در فصل فوتبالی 97-98 رقم می‌خورد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید