• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
سه شنبه 20 شهریور 1397
کد مطلب : 30187
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/03nV
+
-

مشکل جدی در تولید دارو نداریم



نبود و کمبود دارو از موضوعاتی است که سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری هفتگی خود درباره آن، می‌گوید: متأسفانه بعضی از واردکنندگان دارو به‌دلیل کمبود منابع، درصورت تأمین مالی، داروهای خود را به شرکت پخش تحویل می‌دهند و همین کار موجب کمبود دارو می‌شود. قاعدتا مقداری از داروی موجود باید در انبار باشد و این موضوع جزو سیر منطقی توزیع و پخش داروست. ایرج حریرچی افزود: گاهی میزان ذخایر دارو به 4ماه می‌رسد. بنابراین توزیع دارو در مراکز دولتی و داروخانه‌های دولتی صورت می‌گیرد و در این صورت نیز احساس کمبود دارو بین مردم به وجود می آید. به گزارش همشهری، وی ادامه داد: درباره کمبود داروی خاصی نمی‌توان اظهارنظر کرد. مشکلاتی در تأمین برخی داروها وجود دارد اما در مورد داروی تولید داخل، دسترسی کامل وجود دارد. گاهی داروی خارجی غیرضروری که در فهرست دارویی ما نیست برای بیمار تجویز می‌شود که ضرورتی برای مصرف آن وجود ندارد و گاهی مواقع نیز داروی تولید داخل وجود دارد ولی بعضی تمایل دارند داروی خارجی مشابه تولید داخل را تجویز یا استفاده کنند که این موضوع طبق قانون مجلس، تجویزی نادرست و غیرقانونی است. در عین حال ما در مواداولیه مؤثر در تولید داروها مشکل جدی‌ای نداریم و اگر کسی مشکلی در این خصوص دارد، باید با سازمان غذا و دارو تماس بگیرد.

مکمل آمریکایی ممنوع

حریرچی درباره مصرف مکمل‌ها ادامه داد: به غیر از ویتامینD در افراد بالغ و برخی سنین خاص، یا مصرف برخی مکمل‌ها برای بیماری‌های خاص، بیش از ۹۰‌درصد مردم احتیاج به مصرف مکمل ندارند. هم‌اکنون در کشور، مکمل‌های آمریکایی را ممنوع کردیم. باید توجه کرد که در کشور ما بازار مصرف مکمل به 5/1میلیون دلار هم رسیده بود. حتما عده‌ای از این بازار سود کسب می‌کنند و روش‌هایی را برای حفظ بازارشان در پیش می‌گیرند.

واکسن آنفلوآنزای ۹۶ مضر نیست، اثربخشی ندارد

وی درباره توزیع واکسن آنفلوآنزای سال گذشته در برخی داروخانه‌ها گفت: واکسن آنفلوآنزا هر سال براساس نوع ویروسی که در آن سال شایع است، وارد کشور می‌شود. در موارد نادری دیده شده که تعداد اندکی واکسن مربوط به سال گذشته توزیع شده است. تأکید می‌کنم که اگر کسی این واکسن را تزریق کرده برایش مضر نیست، بلکه اثربخشی ندارد. واکسن جدید با ظرفیت مناسب از همین امروز در کشور توزیع می‌شود. 

شناسایی 42درصد مبتلایان به ایدز در کشور

وی درباره افزایش میزان ابتلای بانوان ایرانی به ایدز گفت: گاهی آمارهایی ارائه می‌دهند که درست نیست. باید توجه کرد که وزارت بهداشت به‌طور دقیق آمار ایدز را رصد می‌کند. براساس رصد وزارت بهداشت، در سال۹۲ تعداد ۵۶۷ نفر زن به HIV مبتلا شدند. این آمار در سال۹۳، ۵۰۴‌نفر؛ در سال۹۴، ۶۲۷نفر؛ در سال۹۵، ۶۲۰ نفر و در سال۹۶، ۶۷۶ نفر بوده است. بنابراین ما به دقت این موارد را بررسی می‌کنیم. در حوزه ایدز طبق اعلام معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، ۴۲درصد موارد ابتلا را شناسایی، ۵۴درصد موارد را درمان می‌کنیم و ۸۲درصد درمان‌هایمان موفقیت‌آمیز است. حریرچی درباره علل ابتلا به ایدز در کشور گفت: ما فاز ابتلا از طریق تزریق خون را کاملا رد کرده‌ایم و ابتلا از طریق معتادان تزریقی نیز کنترل شده و رو به رکود است. هم‌اکنون در کشور ما هم مانند دنیا، عامل اصلی ابتلا، مشکلات جنسی است؛ هرچند که در کشور ۸۰میلیونی، یک مورد ابتلا هم زیاد است اما نباید این موارد را بزرگ کنیم. اینکه برخی تیتر می‌زنند که رفتار پرخطر جنسی در ایران بیداد می‌کند، درست نیست. اتفاقا تعداد قابل‌توجهی از زنان مبتلا به ایدز، ابتلایشان به‌دلیل رفتار پرخطر جنسی نبوده است، بلکه همسرانشان به این بیماری مبتلا بوده‌اند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید