• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
سه شنبه 20 شهریور 1397
کد مطلب : 30091
+
-

سفره باز ناهارخوران در گردشگری گلستان

معاون گردشگری گلستان: مطابق توافق با شهرداری گرگان، مکان‌هایی را برای چادرزدن گردشگران فراهم خواهیم کرد

گردشگری
سفره باز ناهارخوران در گردشگری گلستان

فاطمه میرزایی|  گرگان - خبرنگار:

سفر در این روزهای آخر تابستان به اوج خودش رسیده و در این میان، ناهارخوران گرگان بیش از پیش مملو از مسافر می‌شود. مشکلات اقتصادی این روزها، تمایل به سفرهای کمپی را افزایش داده و حالا چادرها به جای هتل‌ها و مراکز رسمی اقامتی، مکان‌های مناسب‌تری به حساب می‌آیند که امکان سفر را هم مهیا می‌کنند. حالا این سوال پیش می‌آید که آیا این سفرهای کمپی انبوه می‌تواند به اقتصاد گردشگری استان به ویژه مرکز آن کمک کند؟ «احمد تجری» معاون گردشگری استان در مورد این سفرها توضیح می‌دهد.


 این روزها ناهارخوران مملو از مسافرانی است که با برپایی چادرها اتراق کرده‎‌اند و حتی غذای‌شان را هم با خود آورده‌اند. آیا این سفرها می‌تواند به نفع گردشگری استان باشد؟

حقیقت این است که سفر انواع مختلفی دارد و یک گردشگر الزاما در اقامتگاه‌هایی به عنوان هتل، بوم کلبه، خانه‌مسافر و فضاهایی مانند آن سکونت نمی‌کند. مسافران ممکن است به دلایل متعددی مانند مسائل اقتصادی، یا علاقه به اقامت در تفرجگاه‌ها بخواهند شب در چادر بمانند. 
سفرهای کمپی شیوه شناخته‌شده‌ای در سراسر دنیا و حتی کشورمان است. کمپینگ‌ها به همین دلیل ایجاد می‌شوند. البته مدت اقامت در کمپینگ‌ها معمولا طولانی نیست، اما اتفاقی که در ناهارخوران رخ داده این است که توقف مسافران از نقاط مشخصی که برای کمپ در گذشته معین شده بود، به همه منطقه سرایت کرده و گاه حتی برای توقف خودروها جایی وجود ندارد.

برای این موضوع راهکاری دیده شده است؟

با شهرداری توافقاتی داشتیم که در پارک‌های شهر گرگان، شاهد ایجاد این فضاها باشیم، اما در شیوه اجرا فکر می‌کنم شهرداری گرگان باید کمی تغییر رفتاری ایجاد کند. نخست اینکه در نوع برخورد و شیوه هدایت مسافران به سمت کمپ‌هایی غیر از ناهارخوران، به گونه‌ای عمل کند که کمترین دافعه را داشته باشد. از سوی دیگر قانون را هم با جدیت به اجرا درآورد.

شما از وجود فضاهای کمپینگ در گرگان به غیر از ناهارخوران صحبت می‌کنید؛ در حالی که ما در شهر شاهد هیچ تابلوی راهنمای گردشگری به سمت این مراکز نیستیم.

بله. یکی از مشکلات همین است. شهرداری اداره‌کننده این کمپینگ‌هاست و حتما ما هم این را از شهرداری می‌خواهیم که با نصب تابلوهای معین به رنگ قهوه‌ای که رنگ بین‌المللی برای تابلوهای گردشگری است، این روند را تصحیح کند. بدون شک این کار یکی از اقدامات لازم است.

در یکی از عصرهای شلوغ سری به ناهارخوران زدم. گروهی از مسافران می‌گفتند قیمت بالای اقامت در هتل‌ها موجب شده که چادر‌ بزنند. آیا در توسعه ساختارهای گردشگری استان به وضعیت اقتصادی اقشار مختلف توجه شده است؟

پاسخ من به این معنا نیست که در گذشته این مکان‌ها وجود نداشته، اما به ویژه طی چند سال اخیر، گسترش ویژه‌ای داشته است. در حال حاضر در گلستان درجات و اشکال مختلفی از اقامتگاه برای مسافران با سلایق و توان مالی گوناگون وجود دارد. علاوه بر بوم‌کلبه‌ها در روستاها در سراسر استان، هتل‌ها از یک ستاره تا 5 ستاره، مسافرخانه‌ها و خانه‌‌مسافرها با درجه‌بندی‌های گوناگون وجود دارد. طبیعتا اقامت در خانه‌‌مسافرها با قیمت بسیار نازل‌تری نسبت به هتل‌ها میسر است. این خانه‌‌مسافرها هم در قیمت‌ها و درجه‌بندی‌ها مختلف موجود هستند. این تنوع سطوح مختلف اقتصادی را در بر می‌گیرد. 
ضمن اینکه ما در عموم مکان‌های گردشگری استان مانند پارک دلند، پارک کبود وال، ساحل بندر گز و غیره کمپینگ داریم. یک بار دیگر تاکید می‌کنم که اسکان در کمپینگ‌ها را رد نمی‌کنیم، اما معتقدیم که شیوه اجرا نیاز به بازنگری‌هایی دارد که منجر به هرج و مرج و ایجاد مشکلات برای مسافران و شهروندان نشود.

این خبر را به اشتراک بگذارید